ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Ντον Κάρλο» σε αναβίωση

Μια σπάνια ευκαιρία: να παρακολουθήσουμε την αναβίωση της ιστορικής παράστασης του «Ντον Κάρλο» του Βέρντι, που ανέβασε ο Λουκίνο Βισκόντι το 1965 στην Οπερα της Ρώμης, μας δίνει η νέα συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής με την Εθνική Λυρική Σκηνή που κάνει πρεμιέρα αυτή την Παρασκευή (12/5) στην αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου. Με τις συνολικά δέκα παραστάσεις του «Ντον Κάρλο» (12-23/5) το Μέγαρο μετέχει στον εορτασμό των εκατό χρόνων από τη γέννηση του Ιταλού σκηνοθέτη.

«Η όπερα ανεβαίνει για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής. Πρόκειται για μια από τις τρεις πολιτικές όπερες του Βέρντι. Μέχρι στιγμής, μας είχε ξεφύγει! Ασχοληθήκαμε στο παρελθόν με τις επαναστατικές όπερες του συνθέτη, τώρα διοργανώνουμε έναν κύκλο με τις πολιτικές του όπερες που θα ολοκληρωθεί εν καιρώ», ανέφερε μεταξύ άλλων ο Χρήστος Λαμπράκης, πρόεδρος του OMMA, χθες σε συνέντευξη Τύπου.

Το επιτελείο των συντελεστών, που αποτελείται από κορυφαίους ξένους και Ελληνες λυρικούς καλλιτέχνες, καλωσόρισε από την πλευρά του ο Νίκος Τσούχλος, υπεύθυνος του καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Μεγάρου Μουσικής, ενώ τις ευχές του απηύθυνε από σημείωμά του ο Γιώργος Λαζαρίδης, καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής, ο οποίος δεν παρέστη στη συνέντευξη Τύπου λόγω προσωπικού προβλήματος.

Η όπερα

Για την όπερα μίλησε εκτενέστατα ο μαέστρος σε όλες τις παραστάσεις, Λουκάς Καρυτινός: «O «Ντον Κάρλο» είναι ένα ασυνήθιστο έργο, ίσως και το πιο φιλόδοξο του Βέρντι, με το οποίο ο συνθέτης προσπάθησε για τρίτη φορά να κατακτήσει το Παρίσι. H υπόθεσή του θα μπορούσε να συμπεριλαμβάνει μια «Τραβιάτα» και έναν «Τροβατόρε» μαζί! Σ’ ένα ιστορικό φόντο, ερωτικές ιστορίες εμπλέκονται με πολιτικές και κοινωνικές φιλοδοξίες…».

Η όπερα «Ντον Κάρλο» βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία («Ντον Κάρλος») του Γερμανού δραματουργού Φρίντριχ Σίλερ ανέβηκε για πρώτη φορά στη σκηνή στις 11 Μαρτίου 1867, στο Αυτοκρατορικό Θέατρο της Οπερας των Παρισίων και αποτελείτο από πέντε πράξεις. O Βέρντι δεν σταμάτησε να δουλεύει πάνω στο έργο και δεκαεπτά χρόνια αργότερα, το 1884, παρουσιάστηκε στο Μιλάνο η τετράπρακτη ιταλική εκδοχή της όπερας.

Ενα σύντομο φλας-μπακ στην περίοδο που ανέβηκε η παράσταση του Βισκόντι έκανε ο Τζόζεφ Φρανκόνι Λι, ο οποίος έχει αναλάβει την πραγματοποίηση της σκηνοθεσίας. «Για τον «Ντον Κάρλο», ο Βισκόντι στηρίχθηκε στη βερσιόν της παράστασης που είχε ανεβάσει το 1958 στο Κόβεντ Γκάρντεν του Λονδίνου. Δούλεψε ακούραστα γι’ αυτό το έργο μαζί με τον μαέστρο Κάρλο Μαρία Τζουλίνι. Για μας είναι σημαντικό να μείνουμε πιστοί στο πνεύμα του, αν και αυτό είναι δύσκολο μετά σαράντα χρόνια. Προσωπικά θυμάμαι τον δάσκαλό μου (στενό συνεργάτη του Βισκόντι) ο οποίος έλεγε ότι δεν έχει τόση σημασία προς τα πού κλίνει ο ερμηνευτής (δεξιά η αριστερά), αλλά η δυνατότητα που έχεις ως σκηνοθέτης να αξιολογείς τις ικανότητες των ερμηνευτών σου».

Συντελεστές

Την αποκατάσταση των σκηνικών και των κοστουμιών (και αυτά με υπογραφή Βισκόντι) επιμελήθηκε ο Αλεσάντρο Τσιαμαρούγκι, τους φωτισμούς ο Φράνκο Μάρι και τη χορογραφία η Μάρτα Φέρι. Τους ρόλους ερμηνεύουν τρεις διαφορετικές διανομές. Μεταξύ τους οι Δήμητρα Θεοδοσίου, Βιρτζίνια Τοντίσκο, Τζιοβάνα Καζόλα, Μάρκο Μπέρτι, Ντάριο Βολοντέ, Βαγγέλης Χατζησίμος, Φραντσέσκο Ελέρο ντ’ Αρτένια, Κάρλο Κολομπάρα, Χριστόφορος Σταμπόγλης, Δημήτρης Καβράκος, Ντάριο Σολάρι κ.ά. Τους σολίστ πλαισιώνει η Χορωδία (διεύθυνση Νίκος Βασιλείου) και η Ορχήστρα της Λυρικής Σκηνής.

Παράλληλα με το ανέβασμα της όπερας το Megaron Plus, μετέχοντας στο αφιέρωμα του Μεγάρου στον Λουκίνο Βισκόντι, σχεδιάζει για τις 18 και 19 Μαΐου την προβολή τριών από τα αριστουργήματά του στην Αίθουσα Νίκου Σκαλκώτα με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Πρόκειται για τις ταινίες: «Σένσο» (18/5, 5 μ.μ.), «H γη τρέμει» (18/5, 7.30 μ.μ.) και «O Ρόκο και τα αδέλφια του» (19/5, 5 μ.μ.).

Ανακοίνωση

Λόγω της μεγάλης διάρκειας της όπερας, οι θεατές του «Ντον Κάρλο» θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ελεύθερη χρήση του χώρου σταθμεύσεως του Μεγάρου με την επίδειξη του εισιτηρίου τους (είσοδος από την οδό Κόκκαλη).