Η μουσική εκπρόσωπος των Γαλλοφώνων

Η μουσική εκπρόσωπος των Γαλλοφώνων

3' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Εψαξα για έγχορδα στην Ιταλία, για ξύλινα πνευστά στη Γαλλία και για κόρνα στη Βιέννη…». Και με βάση τους παλιούς μουσικούς της Ορχήστρας της Γενεύης αλλά και τους νέους σολίστ από τις τρεις χώρες που δεν αντιπροσωπεύουν μόνον ό,τι καλύτερο διαθέτει η μουσική, αλλά και τις τρεις εθνικές καταγωγές που συγκροτούν την Ελβετική Συνομοσπονδία, το Σάββατο 30 Νοεμβρίου 1918, ο μεγάλος αρχιμουσικός Ερνέστ Ανσερμέ παρουσίασε για πρώτη φορά σε συναυλία στη Γενεύη την Ορχήστρα της Ρωμανικής Ελβετίας (ΟSR).

Για τα επόμενα 51 χρόνια, μέχρι τον θάνατό του στα 1969, οι τύχες της OSR ήταν στα χέρια της κορυφαίας αυτής φυσιογνωμίας της μουσικής, με τις περισσότερες πρώτες εκτελέσεις έργων του 20ού αιώνα από κάθε άλλο μαέστρο στον κόσμο. Φίλος και στενός συνεργάτης του θρυλικού Ρώσου ιμπρεσάριου Σεργκέι Ντιαγκίλεφ, ο Ανσερμέ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους «αγωγούς» του έργου του Στραβίνσκι, αλλά και θεωρητικός με μεγάλο έργο για τη μουσική, ιδίως για τη σχέση της με τη φιλοσοφία και τα μαθηματικά, την παλιά του επιστήμη.

Σπουδαίοι αρχιμουσικοί

«Δίνουμε έξι συναυλίες την εβδομάδα, τη μία μπροστά σε κοινό», έλεγε ο Ανσερμέ, που για τον Καρλ Μπεμ ήταν ο αντιπροσωπευτικότερος μαέστρος της γαλλικής σχολής και η ορχήστρα του ίσως η σημαντικότερη του γαλλόφωνου κόσμου. H ποιότητα της ορχήστρας που δημιούργησε συνέβαλε αποφασιστικά στο να καταστεί η Ελβετία ένα ιδιαίτερο κέντρο της νέας μουσικής στις αρχές του 20ού αιώνα.

Από το πόντιουμ της OSR πέρασαν συνθέτες όπως ο Στραβίνσκι και ο Μπάρτοκ, καθώς και αρχιμουσικοί όπως ο Βαινγκάρτνερ, ο Φουρτβένγκλερ, ο Σούριχτ, ο Κλέμπερερ και ο Μπίτσαμ. Ατέλειωτος είναι ο κατάλογος των μεγάλων σολίστ που έπαιξαν με την ορχήστρα, ενώ ο Ανσερμέ ήταν εκείνος που εγκαινίασε και τον Διαγωνισμό της Γενεύης από τον οποίο αναδείχθηκαν σολίστ όπως ο Μαουρίτσιο Πολίνι και η Μάρθα Αργκεριχ.

Σχεδόν σαράντα χρόνια μετά τον θάνατο του Ανσερμέ και με αρχιμουσικούς όπως ο Βόλφγκανγκ Σαβάλις ή ο Χορστ Στάιν να έχουν περάσει από το τιμόνι της Ορχήστρας, η OSR εξακολουθεί να φέρει το αρχικό ηχητικό της στίγμα, να κρατάει ζωντανή και στον υψηλότερο δυνατό βαθμό τη μουσική κληρονομιά του δημιουργού και ηγέτη της: έναν ήχο τεχνικά τέλειο, αλλά, κυρίως, διάφανο, γλυκό και στοχαστικό, έναν ήχο που αναδεικνύει όσο σε λίγες ορχήστρες τη βαθιά πνευματικότητα της μουσικής, που δίνει μοναδικές αναγνώσεις του γαλλικού ρεπερτορίου, αλλά και εντελώς ιδιαίτερες του γερμανικού – το ηχητικό ιδίωμα που θέσπισε ο Ανσερμέ έκανε τον Μπραμς να ακούγεται μοναδικά.

Ο παραδοσιακός γαλλοελβετικός φιλλεληνισμός, ο οποίος κρατάει από τα χρόνια της παραμονής του Καποδίστρια στη Γενεύη και την καθοριστική συμβολή του στην ένταξή της στην Ελβετική Συνομοσπονδία, σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη πνευματικότητα της μουσικής ερμηνευτικής του Ανσερμέ είναι που δημιούργησαν και την ιδιαίτερη σχέση της OSR με την Ελλάδα. Στα 1968, όταν εκδόθηκε ένας τιμητικός τόμος για τα 50 χρόνια της Ορχήστρας, οι επιμελητές του περιέλαβαν μόνο δύο φωτογραφίες από τις αμέτρητες διεθνείς περιοδείες της: H πρώτη ήταν παρμένη από τις πρόβες της OSR στο Ηρώδειο στο Φεστιβάλ Αθηνών του 1964 και η δεύτερη από τη συναυλία το ίδιο βράδυ με το Γερμανικό Ρέκβιεμ του Γιοχάνες Μπραμς, όπως έλεγε η λεζάντα, «κάτω από την Ακρόπολη»…

Δύο συναυλίες στο Μέγαρο

Η Ορχήστρα της Ρωμανικής Ελβετίας δίνει δύο συναυλίες στην Αθήνα, στο Μέγαρο Μουσικής, το Σάββατο 14 και την Κυριακή 15 Οκτωβρίου με σολίστ στο βιολί τον Νικολάι Ζνάιντερ, υπό τη διεύθυνση του νυν καλλιτεχνικού διευθυντή της, Μαρέκ Γιανόφσκι, ενός από τους βαθύτερους αρχιμουσικούς των ημερών μας.

Και στις δύο συναυλίες παρουσιάζονται οι «Metaboles» για ορχήστρα του Ανρί Ντιτιγιέ και το Κοντσέρτο για βιολί του Μπετόβεν. Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας του Σαββάτου ο Μαρέκ Γιανόφσκι θα διευθύνει τη Συμφωνία του Σεζάρ Φρανκ, ενώ στο δεύτερο μέρος της συναυλίας της Κυριακής, την Τρίτη Συμφωνία του Γιοχάνες Μπραμς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή