Μέρες ανεξαρτησίας για τον Βαν Σαντ

Μέρες ανεξαρτησίας για τον Βαν Σαντ

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Φόρο τιμής σε έναν από τους βασικούς δημιουργούς του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου, τον Γκας Βαν Σαντ, αποδίδουν οι «Μέρες ανεξαρτησίας», το παράλληλο πρόγραμμα του 47ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ανάμεσα στις ταινίες που έχουν δημιουργηθεί από σκηνοθέτες – ανεξάρτητες φωνές του σύγχρονου κινηματογράφου και τις οποίες έχει επιλέξει ο Λευτέρης Αδαμίδης, ξεχωρίζει μια παλαιότερη ταινία, που προβάλλεται εξαιρετικά σπάνια.

Το ασπρόμαυρο «Mala Noche», η πρώτη ταινία που σκηνοθέτησε ο Γκας Βαν Σαντ, μπορεί να γυρίστηκε το 1985, όμως ακόμη και 21 χρόνια μετά, διατηρεί τη φρεσκάδα της. Επιπλέον, μπορεί κανείς να δει την ταινία ως εισαγωγικό φιλμ στο σινεμά του Γκας Βαν Σαντ, αλλά και ως ένα δείγμα του γκέι σινεμά, που πλέον δημιουργείται και προβάλλεται με πολύ μεγαλύτερη άνεση.

Ο ίδιος ο Βαν Σαντ συνέχισε με παρόμοια θεματολογία στο «Δικό μου Αϊνταχο», αλλά και σε μια σειρά ταινιών μικρού μήκους. Δύο δεκαετίες μετά την ολοκλήρωσή του, το «Mala Noche» άρχισε μια νέα καριέρα στα φεστιβάλ. Πριν να φτάσει στη Θεσσαλονίκη, προβλήθηκε στο Σάντανς και στις Κάννες, όπου προκάλεσε ουρές θεατών.

Η ιστορία του «Mala Noche» φαίνεται απλή, αλλά ήταν τολμηρή για μια εποχή που ο αμερικανικός κινηματογράφος ήταν σχεδόν αποκλειστικά αφιερωμένος στις κωμωδίες και τις περιπέτειες. Ενας νεαρός ομοφυλόφιλος στο Πόρτλαντ του Ορεγκον, ερωτεύεται έναν παράνομο Μεξικανό μετανάστη, που δεν μιλάει αγγλικά.

Το σενάριο βασίζεται σε μια νουβέλα με αυτοβιογραφικά στοιχεία που έγραψε ο Γουόλτ Κέρτις, ο «ανεπίσημος ποιητής του δρόμου στο Πόρτλαντ». Το βιβλίο πρωτοδημοσιεύτηκε το 1977 και ο Κέρτις έγινε καλτ φιγούρα σε ένα κοινό που τον παρομοίασε με τον Γουίλιαμ Μπάροουζ και τον Αλεν Γκίνσμπεργκ. Η ατμόσφαιρα της ιστορίας του Κέρτις έρχεται σε απόλυτη συμφωνία με το κινηματογραφικό κλίμα του Βαν Σαντ.

Για τη φιλμογραφία του Αμερικανού σκηνοθέτη, το «Mala Noche» έχει ξεχωριστή σημασία και όχι μόνο επειδή είναι η πρώτη του ταινία. Είναι ένα έργο που θα έλεγε κανείς ότι τον αντιπροσωπεύει σε κάθε του σημείο και έχει καθορίσει και την κατοπινή του θεματολογία. Γεννημένος στο Κεντάκι το 1952, ο Γκας Βαν Σαντ μεγάλωσε σε μια εύπορη επιχειρηματική οικογένεια. Ομως, ο ίδιος ακολούθησε έναν δρόμο που τον έκανε το μαύρο πρόβατο της οικογένειάς του. Από παιδί ενδιαφερόταν όχι για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, αλλά τα φιλμάκια που γύριζε με τη super 8 μηχανή του. Οι επιλογές του, τόσο στην επαγγελματική όσο και στην προσωπική του ζωή, δεν τον έκαναν αποδεκτό στην οικογένειά του, τον έφτασαν όμως στην καλλιτεχνική αναγνώριση, από το φεστιβάλ των Καννών μέχρι τις υποψηφιότητες των Οσκαρ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή