ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Φωτεινά χρώματα και γιορτινοί ήχοι

Πραγματικά γιορταστική, χαρούμενη, χριστουγεννιάτικη ήταν η συναυλία που δόθηκε στις 9 Δεκεμβρίου στην ιστορική αίθουσα του φιλολογικού συλλόγου «Παρνασσός». Το ελληνικό σύνολο μπαρόκ μουσικής Sinfonia ερμήνευσε φωνητικά και ενόργανα έργα Ιταλών και Ισπανών συνθετών του 17ου αιώνα: άριες και ύμνους, καντσόνες και ρετσερκάντες των Καβατσόνι, Ορτίθ, ντα Γκαλιάνο, Μερούλα, Μαρίνι, Ματέις, Φρεσκομπάλντι, Μοντεβέρντι και Ουτσελίνι.

Η αισιοδοξία της βραδιάς πήγαζε από τη σοβαρότητα και το κέφι που διατηρούν οι Ελληνες μουσικοί παρά το γνωστό αφιλόξενο (έως εχθρικό) μουσικό τοπίο της χώρας. Κοινό για το είδος αυτό υπάρχει, όπως επιβεβαιώθηκε λίγες μέρες αργότερα στο Χριστουγεννιάτικο Φεστιβάλ Παλιάς Μουσικής που πραγματοποιήθηκε στο Ινστιτούτο Γκαίτε. Στον «Παρνασσό» τα φλάουτα του Γιάννη Παπαγιάννη και της Φανής Γκάρτζου παιχνιδιάρικα, αέρινα, λαμπερά, χόρευαν ανάλαφρα πάνω από τον γλυκό ήχο της θεόρβης της Εφης Μηνακούλη και τη μεγάλης πλαστικότητας βιόλα ντα γκάμπα του Αγγελου Ρεπαπή, ενώ η Κατερίνα Κτώνα στήριξε όλη τη βραδιά από το τσέμπαλο. Το σύνολο ήταν δεμένο και υπήρχε πολύ καλή ανταπόκριση ανάμεσα στους μουσικούς, σε καθένα από τους οποίους δόθηκε η ευκαιρία να επιδείξει και χωριστά τις ικανότητές του. Εκ των πραγμάτων στο επίκεντρο βρέθηκε η Εφη Μηνακούλη, που με φωνή θερμή και εκφραστική απέδωσε τα φωνητικά έργα.

Πλαστικότητα και φρεσκάδα

Κύριο στοιχείο σε όλες τις ερμηνείες -και βασική προϋπόθεση για την ερμηνεία έργων του ιταλικού μπαρόκ- ήταν η μεγάλη πλαστικότητα στην απόδοση της μουσικής, το παιχνίδι με τον χρόνο που κάνει τις φράσεις να πάλλονται και τη μουσική να ανασαίνει. Ετσι, ο σχολαστικισμός αποφεύχθηκε: έργα όπως ο χορός του Μερούλα έλαμπαν από φρεσκάδα, ενώ λυρικές σελίδες όπως ο ύμνος του Καβατσόνι και οι «ρετσερκάντες» του Ορτίθ γαλήνευαν την ψυχή.

Ολα αυτά τα απολάμβανε κανείς άριστα καθώς βοηθούσε η εξαιρετικής ακουστικής αίθουσα του «Παρνασσού», που παραμένει μία από τις καλύτερες για συναυλίες μουσικής δωματίου. Επιπλέον είναι πολύ καλά διατηρημένη και μία από τις ευκολότερα προσβάσιμες για τους φιλόμουσους, καθώς βρίσκεται στο κέντρο της πρωτεύουσας. Παρ’ όλα αυτά μέχρι σήμερα δεν είχε αξιοποιηθεί με τρόπο που θα της επέτρεπε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στα αθηναϊκά μουσικά πράγματα. Είναι παρήγορο ότι φέτος εκδόθηκε έντυπο πρόγραμμα εκδηλώσεων, ώστε κατ’ αρχήν διασφαλίζεται η πληροφόρηση του φιλόμουσου κοινού και διευκολύνεται ο προγραμματισμός επίσκεψης των εκδηλώσεων. Η λειτουργία διαρκώς περισσότερων χώρων μουσικής είναι αποφασιστικής σημασίας για την μουσική υγεία του τόπου, πολύ περισσότερο όταν δίνονται ευκαιρίες έκφρασης σε Ελληνες καλλιτέχνες, που πλέον είναι και αρκετοί και αξιόλογοι.