Το μυστήριο Ρέμπραντ

1' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο «Απόστολος Ιάκωβος», ένα από τα αριστουργήματα της όψιμης περιόδου του Ρέμπραντ και από τα λίγα ανήκοντα σε ιδιώτη, πουλήθηκε τελικά σε πρόφατο πλειστηριασμό του «Σόθεμπι»,  στη Νέα Υόρκη, αντί 25 εκατομμυρίων 800 χιλιάδων δολαρίων, αρκετά χαμηλότερα από την προσδοκώμενη τιμή.

Η αποκατάσταση

Ο πίνακας, που φέρει την υπογραφή του Ρέμπραντ και τη χρονολογία 1661 (οκτώ χρόνια πριν από τον θάνατό του), έχει αποδειχθεί από την Ομάδα Ερεύνης Ρέμπραντ ότι είναι αυθεντικός και σαν τέτοιο τον δέχονται όλοι οι έμποροι έργων τέχνης. Ομως, καθώς γράφει ο Σουρίν Μελικιάν στην «Ιντερνάσιοναλ Χέραλντ Τρίμπιουν», η τιμή του στον πλειστηριασμό θα πρέπει να υπήρξε απογοητευτική για τον κάτοχό του.

Το έργο είχε γίνει δεκτό με τυμπανουκρουσίες από τα νεοϋορκέζικα ΜΜΕ πέρυσι όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στην γκαλερί Σάλαντερ Ο’ Ράιλι. Πολυδιαφημίστηκε η αναστηλωτική εργασία που επανέφερε στην αρχική του μορφή το έργο, στο οποίο μια στεφάνη είχε προστεθεί στην αριστερά πλευρά του χεριού του Αποστόλου Ιακώβου. Εγινε και προσεκτική δουλειά καθαρισμού, υστερότερων χρωματικών επιστρώσεων, μια διαδικασία όμως που έχει και τα αρνητικά της αποτελέσματα στον πρωτογενή χρωματισμό, τούτα όμως παρέβλεψε η διαφημιστική καμπάνια.

Παρά τη διαφήμιση

Ο πίνακας παρέμενε απούλητος όταν μεταφέρθηκε από την γκαλερί και επανεμφανίστηκε τον Μάρτιο του 2006 στον άλλο χώρο της, στο Φεστιβάλ Καλών Τεχνών στο Μάαστριχτ της Ολλανδίας, όπου η τιμή του ήταν τα 45 εκατομμύρια δολάρια. Και εκεί, όμως, δεν πουλήθηκε και έτσι επέστρεψε πάλι στη Νέα Υόρκη.

Δεν ήταν εύκολο πια να βρεθούν αγοραστές για ένα έργο το οποίο, για οιουσδήποτε λόγους, έμεινε δύο φορές απούλητο παρά τη διαφήμισή του. Το ότι κατάφερε τώρα να πουληθεί, έστω και στη μισή τιμή, οφείλεται στον αποτελεσματικό μηχανισμό του οίκου πλειστηριασμών. Από την άλλη μπορεί να λειτουργήσει και προειδοποιητικά για εκείνους που αν και ανεκπαίδευτοι στην τέχνη, μπορεί να αφιερώσουν μυθικά ποσά στην ισχύ ενός ονόματος, δίχως να έχουν την ικανότητα να εξετάσουν κριτικά τη δουλειά του.

Τα βρώμικα χέρια

Κοιτάζοντας τον πίνακα αμέσως καταλαβαίνει κανείς ότι εστιακό του κέντρο είναι τα χέρια του αποστόλου με τα δάχτυλα ενωμένα στο σχήμα προσευχής. Είναι χέρια ταλαιπωρημένα και βρώμικα. Στα όψιμα θρησκευτικά του έργα ο Ρέμπραντ απέδωσε τιος βιβλικές μορφές όχι εξιδανικευμένα αλλά σαν αληθινούς ανθρώπους, σαν άνδρες και γυναίκες που βάδισαν πάνω σε τούτη τη γη με τη λάσπη και τα πάθη τους, με τα πιστεύω, τις αγωνίες και τους φόβους που έχουν όλοι οι πραγματικοί άνθρωποι, οι οποίοι ζουν όπως ζουν πάνω στην επιφάνεια της γης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή