Η γοητεία του κινουμένου σχεδίου

Η γοητεία του κινουμένου σχεδίου

2' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μία από τις δημοφιλέστερες κινηματογραφικές τεχνικές είναι και από τις λιγότερο ανεπτυγμένες στην Ελλάδα. Το κινούμενο σχέδιο ή animation όπως έχει επικρατήσει να λέγεται με τις τεχνολογικά εξελιγμένες εκδοχές του, είναι το θέμα του 2ου Athens Animfest, που πραγματοποιείται από προχθές, έως και την ερχόμενη Τετάρτη στο «Τριανόν» (Κοδριγκτώνος 19).

Δύο ημερίδες

Το Athens Animfest διοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κινουμένων Σχεδίων και θα παρουσιάσει ταινίες απ’ όλο τον κόσμο. Εμφαση δίνεται στις αντιρατσιστικές ταινίες και σε παραγωγές που προέρχονται από το Ισραήλ. Παράλληλα, το Animfest διοργανώνει δύο ημερίδες, για το ντουμπλάρισμα των κινουμένων σχεδίων από ηθοποιούς (με τίτλο «Δανείζοντας φωνές»), καθώς για την τεχνική claymation («Τα μυστικά της πλαστελίνης»).

Τιμώμενος καλεσμένος της διοργάνωσης είναι ο Βρετανός σκηνοθέτης, animator, συγγραφέας παιδικών βιβλίων και σχεδιαστής Τζεφ Ντάνμπαρ, που αυτόν τον καιρό μεταφέρει σε animation το μπεστ σέλερ παιδικό βιβλίο που έχει γράψει μαζί με τον Πολ ΜακΚάρτνεϊ, ενώ επίσης παρουσιάζεται η δουλειά του Ισραηλινού Ρόνι Ορεν και της Αντουανέτας Αγγελίδη.

Στην προχθεσινή τελετή έναρξης, τιμώμενο πρόσωπο ήταν ο Θόδωρος Μαραγκός, από τους ελάχιστους Ελληνες δημιουργούς που παράλληλα με τις παραδοσιακές μεγάλου μήκους ταινίες και τα ντοκιμαντέρ, έχει ασχοληθεί συστηματικά με το κινούμενο σχέδιο. Κάνοντας γελοιογραφίες και αγαπώντας και τον κινηματογράφο, ο Μαραγκός προσπάθησε να βρει έναν δρόμο για να τα συνδυάσει και άρχισε μόνος του από το 1965 να σχεδιάζει. «Πριν να παρουσιάσω την πρώτη μου ταινία, το «Τσουφ» του 1969, βρήκα ένα αγγλικό βιβλίο που έλεγε για το κινούμενο σχέδιο και πηγαίνοντας στα στούντιο της «Ανζερβός» στα Πετράλωνα, έπαιρνα κομμάτια φιλμ και μελετούσα τις διαφορές στην κίνηση. Τα ερεθίσματά μου για να ασχοληθώ με τα κινούμενα σχέδια ήρθαν από τη λέσχη του Ρούσσου Κούνδουρου, όπου ανάμεσα σε άλλες καλλιτεχνικές ταινίες, είδα και τον «Ρινόκερο» του Ιονέσκο σε κινούμενο σχέδιο».

Ποια είναι όμως τα πλεονεκτήματα του κινουμένου σχεδίου σε σχέση με τις παραδοσιακές ταινίες ζωντανής δράσης; «Το κινούμενο σχέδιο έχει μια γοητεία, γιατί έχεις την ευκαιρία να δώσεις ζωή στα άψυχα, να τα εμψυχώσεις, όπως είναι και η απόδοση του όρου animation», λέει ο Θόδωρος Μαραγκός. «Οταν το πρωτοέκανα, ήταν πρωτόγνωρο συναίσθημα και έπαιξε μεγάλο ρόλο στην έκφρασή μου. Γι’ αυτό και οι άλλες μου ταινίες (π. χ. «Θανάση σφίξε κι άλλο το ζωνάρι», «Μάθε παιδί μου γράμματα») έχουν ακραίες και υπερρεαλιστικές προσεγγίσεις. Στον κινηματογράφο όμως όλα μπορούν να συνυπάρξουν. Για παράδειγμα, στην τελευταία μου ταινία, το ντοκιμαντέρ «Αρκεί να φαίνονται ωραία», υπάρχει ένα δεκάλεπτο σε κινούμενο σχέδιο».

Ποια είναι η κατάσταση του κινουμένου σχεδίου σήμερα στην Ελλάδα; Υπάρχουν νέοι δημιουργοί; «Υπάρχουν πολλά παιδιά με ταλέντο, που θα μπορούσαν να κάνουν μια σχολή έκφρασης. Ομως αυτό χρειάζεται στήριξη από την πλευρά του κράτους. Χρειάζονται μέσα. Κι εγώ δεν ασχολήθηκα περισσότερο, επειδή δεν με στήριξε κανείς. Στις αλλαγές που θα γίνουν στον νόμο και στο συνέδριο για τον κινηματογράφο, θα πρέπει να συζητηθεί και αυτό. Διαφορετικά, ο καθένας θα κάνει μόνος του τη δική του ταινία και δεν θα προχωρήσει τίποτα άλλο».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή