Νικητής ο μοντερνισμός

2' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η σύγχρονη τέχνη και πιο συγκεκριμένα ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός ή η Σχολή της Νέας Υόρκης έφτασε σε ύψη – ρεκόρ παγκοσμίως σε πλειστηριασμό ζωγραφικής πριν από λίγο καιρό στου «Σόθεμπι» (Νέα Υόρκη). Εξήντα πέντε έργα, από τη Σέσιλι Μπράουν έως τον Τομ Βέσελμαν, απέφεραν συνολικά το αστρονομικό ποσό των 254,84 εκατομμυρίων δολαρίων.

Οι χρωματικές λωρίδες

Ανάμεσά τους, το ρεκόρ για ένα μεμονωμένο έργο ήρθε σαν έκπληξη. Ηταν ο πίνακας του Ρόθκο «Ασπρο Κέντρο (κίτρινο, ροζ και βυσσινί πάνω σε ρόδινο)», που ανήλθε στο τεράστιο ποσό των 72,84 εκατομμυρίων δολαρίων, τρεις φορές παραπάνω από την υψηλότερη τιμή για Ρόθκο που σημειώθηκε τον Νοέμβριο 2005 σε πλειστηριασμό του «Κρίστι» της Νέας Υόρκης για το έργο του «Φόρος τιμής στον Ματίς»  – 21,41 εκατομμύρια δολάρια. Ο πίνακας του «Σόθεμπι» ξεπέρασε κατά πολύ τους αρχικούς υπολογισμούς για το ποσό που θα προσείλκυε και το οποίο έφτανε γύρω στα 40 με 50 εκατομμύρια.

Σε τούτο συνετέλεσαν, όπως γράφει ο Σουρίν Μελικιάν στην «Ιντερνάσιοναλ Χέραλντ Τρίμπιουν», η προέλευσή του – η συλλογή των Ντέιβιντ και Πέγκι Ροκφέλερ (οι δισεκατομμυριούχοι προτιμούν τα αποκτήματα άλλων δισεκατομμυριούχων) και το γεγονός ότι έχει παρουσιαστεί σε μείζονα γεγονότα και ιδρύματα. Η τελευταία φορά που εμφανίσθηκε δημόσια ήταν στη μεγάλη αναδρομική του Ρόθκο, η οποία ξεκίνησε τον Μάιο του 1998 στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον και ταξίδεψε κατόπιν στο Μουσείο Γουίτνι της Νέας Υόρκης για να καταλήξει στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού, τον Απρίλιο 1999.

Οι χρωματικές τούτες λωρίδες, η μια πάνω στην άλλη, που ο Ρόθκο ζωγράφισε το 1950 (αυτοκτόνησε 20 χρόνια αργότερα), δεν θα προσδιορίζονταν ακριβώς ως «σύγχρονη τέχνη», μια και είναι καμωμένο πάνω από μισό αιώνα πριν. Φαίνεται όμως ότι τόσο οι ειδικοί των οίκων πληστειριασμών όσο και οι αγοραστές πιστεύουν ότι τα έργα που έχουν δοκιμασθεί από τον χρόνο, αποπνέουν έναν αέρα σταθερότητας, οικονομικής και καλλιτεχνικής.

Τούτο ισχύει και για το δεύτερο, δαπανηρότερο έργο του πλειστηριασμού, «Σπουδή από τον Ινοκέντιο Χ» του Φράνσις Μπέικον που έφθασε τα 52,68 εκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας και αυτό κατά πολύ τους αρχικούς υπολογισμούς που το έφθαναν στα 30 εκατομμύρια το πολύ. Ως τώρα, ο ακριβότερος Μπέικον σε πλειστηριασμό ήταν η «Σπουδή για πορτρέτο ΙΙ», αντί 27,5 εκατομμυρίων δολαρίων σε δημοπρασία του «Κρίστι» τον περασμένο Φεβρουάριο.

Ο μεγάλος κερδισμένος στην αναζήτηση σύγχρονης τέχνης ήταν ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός της Σχολής της Νέας Υόρκης. Η «φωτογραφία» του Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ (1959) όπου αναμειγνύονται λάδια, χαρτί, φωτογραφίες, μια γραβάτα και ξύλο, έφθασε τα 10,68 εκατομμύρια δολάρια.

Τζάκσον Πόλοκ

Εκπληξη αρνητική υπήρξε ο άλλος μεγάλος του αμερικανικού αφηρημένου εξπρεσιονισμού, ο Τζάκσον Πόλοκ που το έργο του «Νούμερο 16, 1949», μια σύνθεση σε λάδι και βερνίκι, έφθασε τα 17,5 εκατομμύρια δολάρια, υπολειπόμενο πολύ των αρχικών υπολογισμών, οι οποίοι το ανέβαζαν στα 18 με 25 εκατομμύρια. Η αποτυχία αυτή του Πόλοκ να ανταποκριθεί στις προσδοκίες χρησιμεύει σαν προειδοποίηση ότι στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης τα πάντα μπορούν να συμβούν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή