Γνωριμία με την Ινδία στην Κέρκυρα

4' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η παράσταση του χαριτωμένου παραδοσιακού ινδικού χορού odissi, από τις παλαιότερες φόρμες του χορού με παρουσία ήδη από τον 2ο αι. π.Χ., που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες στην Κέρκυρα η Kavita Dwivedi, όπως και η συναυλία του βιρτουόζου σολίστ του σιτάρ Purbanyu Chatterjee, ήταν ένα μουσικό ταξίδι στις ρίζες του ινδικού πολιτισμού. Το Διεθνές Φεστιβάλ Κέρκυρας, του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου, φρόντισε γι’ αυτό, στο πλαίσιο των κοντσέρτων Ιονίου, που δίνει ατμόσφαιρα γιορτής τα τελευταία τρία καλοκαίρια στην πόλη. Μουσικές συναντήσεις μαθητών του Πανεπιστημίου, αλλά και άλλων, μαζί και καταξιωμένων μουσικών που έρχονται στο νησί σκορπώντας τη χαρά που συνήθως προκαλούν αυτές οι μουσικές χημείες. Φέτος ήρθαν πολλοί: από την Αυστρία και τη Φινλανδία μέχρι την Αμερική, την Ιαπωνία, τη Ρωσία και την Ταϊλάνδη. Μαζί, κι αυτό έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καλλιτέχνες από την Ακαδημία Σιμπέλιους (Ελσίνκι), το Κονσερβατόριο Τσαϊκόφσκι (Μόσχα), από το Πανεπιστήμιο του Mahidol (Μπανγκόκ).

Ο απολογισμός της φετινής διοργάνωσης ήταν ενθαρρυντικός για τη συνέχεια που, μεταξύ άλλων, προβλέπει και τη συμμετοχή, για το φεστιβάλ του 2008, δύο συμφωνικών ορχηστρών: της Ταϊλάνδης και της Αλάσκας.

Η Κέρκυρα, βέβαια, έχει παράδοση στη μουσική. Περισσότερα από 3.000 παιδιά σπουδάζουν στις 19 Φιλαρμονικές της, ενώ οι φοιτητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με τους Λάμπη Βασιλειάδη, Σωκράτη Ανθη, Δήμο Δημητριάδη στο τιμόνι δίνουν έναν τόνο ελπίδας στις μουσικές βραδιές μέσα στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας.

Ο ερωτισμός στην Ινδία

Το φεστιβάλ τελείωσε, μαζί και το φλερτ με τους πιο ετερόκλητους πολιτισμούς, όμως, στο ανάκτορο Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου, όπου στεγάζεται το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, μια καινούργια έκθεση άρχισε για να μας θυμίζει κάτι από τις παραδόσεις των άλλων. Το αφιέρωμα στην Ινδία.

Τα πρώτα έργα που αντικρίζει ο επισκέπτης στην πτέρυγα Χατζηβασιλείου είναι δύο μεγάλα νεότερα ορειχάλκινα αγάλματα που δώρισε στο μουσείο ο πρέσβης της Ινδίας στην Ελλάδα. Η σύνθετη μορφή του θεού Σίβα Αρντχανάρι, όπου συνδυάζεται με τη γυναικεία μορφή, τη θεά Παρβάτι, όπως, δεξιά της εισόδου, ο εντυπωσιακός Σίβα Ναταράτζα, βασιλιάς του χορού, είναι η πρώτη γεύση γι’ αυτό που ακολουθεί.

Η Ινδία, γενέτειρα του Ινδουισμού, του Βουδισμού, του Τζαϊνισμού, θρησκευτικών και κυρίως φιλοσοφικών συστημάτων παρουσιάζεται εδώ μέσα από 150 αντιπροσωπευτικά εκθέματα από την πλούσια συλλογή του μουσείου, η οποία ξεπερνάει τα 13.000 αντικείμενα.

Ο Ρεβάντα, ο γιος του θεού ήλιου Σουρίγια, που δεν απεικονίζεται εύκολα, γι’ αυτό θεωρείται ένα από τα σπάνια εκθέματα, δεν διαφεύγει την προσοχή του επισκέπτη όπως άλλωστε ο Βούδας σε στάση διαλογισμού, η Ινδουιστική χορεύτρια από τους ναούς του Κατζουράχο, ο Γκανέσα, ο ελεφαντόμορφος θεός που οι πιστοί τον επικαλούνται πριν από κάθε καινούργιο ξεκίνημα.

Τζαϊνιστικοί λατρευτικοί βωμοί και ειδώλια αλλά και ερωτικά ξυλόγλυπτα που κοσμούσαν το εσωτερικό ναών ή άρματα θεών είναι ακόμη ένα μέρος του αφιερώματος. Ο ερωτισμός άλλωστε, που αποτελεί μία βασική έννοια του ινδικού πολιτισμού, εξηγείται στην έκθεση, η σημασία του δηλαδή και οι διαφορές με τη δυτική αντίληψη.

Το ανάκτορο

Ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει και τις άλλες αίθουσες του ορόφου. Το ανάκτορο άλλωστε, που δεσπόζει στην πλατεία Σπιανάδας, είναι από τα πιο επιβλητικά της Κέρκυρας. Σχεδιάστηκε και χτίστηκε κατά τη βρετανική κατοχή, επί Sir Thomas Maitland, πρώτου Αρμοστή και Μέγα Μάγιστρου του Τάγματος των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου, στο οποίο οφείλει την ονομασία του.

Η αίθουσα του Θρόνου όπου Αρμοστές και Ελληνες βασιλείς δέχονταν τις επισκέψεις τους, εκείνη των Συμποσίων με τις υπέροχες τοιχογραφίες και τα φατνώματα και η αίθουσα των Συνεδριάσεων της Ιονίου Γερουσίας με την αυθεντική επίπλωση, είναι επίσης επισκέψιμοι χώροι. Οι πέντε συντηρητές του μουσείου, όπως μας λέει η διευθύντριά του Δέσποινα Ζερνιώτη, επεμβαίνουν αποτελεσματικά κάθε φορά που η υγρασία «χτυπά» τις τοιχογραφίες. Ομως, για να είναι όπως πρέπει ο χώρος, κάτι λείπει: Οι τρεις πολυέλαιοι από τους έξι της αίθουσας, που έφυγαν προσωρινά το 1965 για τους γάμους του Χουάν Κάρλος και της Σοφίας. Τώρα βρίσκονται στην Αθήνα, στο Προεδρικό Μέγαρο, και όταν το ζήτημα τέθηκε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια, εκείνος «μας διαβεβαίωσε ότι δεν έχει αντίρρηση να μας επιστραφούν».

Κινεζική τέχνη

Στον ίδιο όροφο, στην ανατολική πτέρυγα, γνωστή ως Πτέρυγα Γρηγορίου Μάνου, αναπτύσσεται ένα πανόραμα της κινεζικής τέχνης από τις απαρχές της μέχρι τη δυναστεία των Τσινγκ. Η κ. Ζερνιώτη ετοιμάζει και μικροαλλαγές προς όφελος του κοινού. Για παράδειγμα, η στολή Σαμουράι που μάλλον κρυμμένη είναι παρά προβεβλημένη, θα αλλάξει θέση. Η ιαπωνική πτέρυγα, άλλωστε, ετοιμάζεται στον δεύτερο όροφο για τον νέο χρόνο. Ηδη, έχει εγκριθεί τόσο η μουσειογραφική όσο και η μουσειολογική μελέτη.

Το μουσείο, πάντως, δεν έχει πολλούς χώρους. Με πρωτόκολλο παραλαβής, παράδοσης, όπως μας είπαν, δόθηκε η αριστερή πτέρυγα στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και η δεξιά, που τώρα «πολεμάει» με τις σκαλωσιές, στον δήμο. Το καφέ στην πλατεία των Ανακτόρων ή του λαού, όπως τη λένε πολλοί Κερκυραίοι, θα έπρεπε ίσως να γίνει το καφέ του μουσείου ώστε οι επισκέπτες του να ξεδιψούν με την Τσιτσιμπίρα (από την εποχή της αγγλοκρατίας) στον ευχάριστο κήπο. Κάθε σύγχρονο μουσείο έχει δικό του αναψυκτήριο, αλλά και πωλητήριο. Πολύ περισσότερο όταν μιλάμε για ένα μοναδικό στο είδος του μουσείο.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT