ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Γιάννης Τσάτσικας
Εκεί που αφρίζουν τα νερά
εκδ. Μοντέρνοι Καιροί, σελ. 428 – 18,90 ευρώ
Ηταν ένα καλοκαίρι αλησμόνητο. Από νωρίς τα κυριακάτικα απογεύματα, στην αυλή ενός παλιού αθηναϊκού σπιτιού, γινόταν η σύναξη της συντροφιάς, που άκουγε τον Βασίλη να διηγείται το οδοιπορικό της ζωής του, στα ταραγμένα χρόνια από το 1892 μέχρι το 1926. Γεμάτος όνειρα, ο Βασίλης ξεκίνησε στα δεκαοκτώ του χρόνια από την Κωνσταντινούπολη, έφτασε στο Παρίσι για σπουδές, όπου συμβάντα απρόσμενα σκόρπισαν σε ερείπια όσα είχε ονειρευτεί, για να καταλήξει στην ταραχώδη Αθήνα του 1910. Και μετά ήρθε αντιμέτωπος με τους πολέμους: τους δύο Βαλκανικούς, τον Α΄ Παγκόσμιο, τη Μικρασιατική Εκστρατεία… Και ο Βασίλης ήταν σε όλους πρωταγωνιστής. Και πάντα ονειρευόταν να βρεθεί ξανά στην Πόλη, κοντά στην ακροθαλασσιά, πλάι στους χαμένους του φίλους, και να βλέπει τα νέρα της θάλασσας ν’ αφρίζουν…
Γιάννης Ατζακάς
Διπλωμένα φτερά
εκδ. Αγρα,, σελ. 176 – 13 ευρώ
Είχε από χρόνια αποτραβηχτεί στο παλιό σπίτι στην πλαγιά του βουνού. Τα δειλινά, κάτω από τα δέντρα που μαζί τους είχε ριζώσει στα καρπερά της χώματα, βλέποντας τον ήλιο να χαμηλώνει στη θάλασσα, ζούσε και το δικό του λυκόφως. Μέχρις ότου, εντελώς αναπάντεχα, οι «άνεμοι της μνήμης» τον ανασήκωσαν από τον ξένο τόπο και τον μετέφεραν στο μακρινό νησί του, μπροστά στην πατρογονική εστία. Ηρθαν τότε κοντά του, οι σκιές της γιαγιάς και του παππού: η γρια-Βενετιά, που από βρέφος τη φώναζε μάνα, να τρέχει από το χάραμα ώς τη νύχτα να προλάβει να τα φέρει όλα σε πέρας· και τα βράδια, στο φως του δαυλού, η ακάματη και γνωστική γερόντισσα με τις «ορμήνιες» της να πολεμά να τον πλάσει για έναν κόσμο που νόμιζε ότι θα διαρκέσει για πάντα. Τελείωνε το 1949. Ο πατέρας είχε χαθεί, χωρίς ίχνη, στους σκοτεινούς δρόμους της ιστορίας. Η μάνα είχε σβήσει στη γέννα του, πριν από οκτώ χρόνια ακριβώς. Κι αυτός θα έβρισκε μια άλλη μητέρα, τη «Μεγάλη Μητέρα» των απορφανισμένων παιδιών ενός αδυσώπητου πολέμου.
Φώντας Λάδης
Μπίρα με γρεναδίνη
εκδ. Πύλη, σελ. 112 – 7 ευρώ
Τι σχέση έχει ένας ασφαλιστής από την επαρχία, περαστικός από την Αθήνα, που βλέπει από το παράθυρο του ξενοδοχείου του ένα άγριο έγκλημα, με έναν Ιμβριο περιπτερά που αναγκάζεται να σκοτώσει ένα κλεφτρόνι; Τι συνδέει τη Σουάν Γιου, μια όμορφη στριπτιζέζ από την Ταϊλάνδη, με τον Ανταμ Κοσέφσκι, που έρχεται να βρει τη γυναίκα του στα πολωνέζικα στέκια της Αχαρνών; Τι περιέχει ένα μακρόστενο δέμα, τυλιγμένο με γούνες από κουνέλι; Γιατί η Αμαλία, μια Βραζιλιάνα, παντρεμένη μ’ έναν βιοτέχνη που ζει στο Παγκράτι, σπρώχνει τη δεκαεφτάχρονη κόρη της στην αγκαλιά ενός μεσήλικα; Ποιος είναι, τέλος, ο μυστηριώδης «λαγός», που φλερτάρει τις κοπέλες, που δουλεύουν στα μπαρ του Κουκακίου; Χίλιοι αδιέξοδοι «μικρόκοσμοι» εμφανίζονται συνεχώς και σβήνουν μέσα στα δυσδιάκριτα σύνορα της απλής, καθημερινής ζωής και του εγκλήματος. Παράνομα στοιχήματα και ύποπτες συναλλαγές στο διαδίκτυο, ανομολόγητες επιθυμίες και ερωτικά πάθη, εμπόριο όπλων, ναρκωτικά και ένας ανελέητος ανταγωνισμός ανάμεσα στους νονούς της νύχτας.
Βασίλης Κωνσταντίνου
Οι παίκτες
εκδ. Εστία, σελ. 687 – 26 ευρώ
Οι Παίκτες στο μυθιστόρημα αυτό πρωταγωνίστησαν στο πολιτικό και οικονομικό προσκήνιο, αλλά και στο παρασκήνιο των μεγάλων γεγονότων του 20ού αιώνα. Σημάδεψαν την έκβαση του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ευαισθητοποιώντας από νωρίς τον νικητή στις δυνατότητες εφαρμογών της ατομικής ενέργειας. Στις ίντριγκες που προηγήθηκαν του πολέμου, κορυφαίοι ιστορικοί παίκτες υπήρξαν ο Αμερικανοβρετανός Σάμιουελ Ινσούλ, βασιλιάς ενέργειας των ΗΠΑ, και ο Ελληνας βιομήχανος, έμπορος όπλων και εθνικός ευεργέτης Βασίλης Ζαχάρωφ. Ο σερ Μπέιζιλ, παρασημοφορημένος ομοτράπεζος πρωθυπουργών και επιτελείων των Συμμάχων στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, εκκινεί τη μάχη για την πρόσβαση στα αποθέματα ουρανίου και βαρέος ύδατος μέσα από υπόγειες διαδρομές και δίκτυα κατασκοπείας.
Κώστας Γιαννόπουλος
Περικλής Γιαννόπουλος
Πορτραίτο που κάηκε στο φως
εκδ. Ηλέκτρα, σελ. 182 – 15 ευρώ
Ο Περικλής Γιαννόπουλος υπήρξε ο αιώνιος έφηβος των ελληνικών γραμμάτων, αυτός που λάτρεψε την Ελλάδα, την πατρίδα του ωραίου, απόλυτα, χωρίς συμβιβασμούς και εκπτώσεις. Η εποχή του μόνο σκοτάδι και πληγές μπορούσε να του δώσει. Σκοτάδι και πληγές και ενοχές και αποκρύψεις είναι γεμάτη, ακόμη και σήμερα, η συναρπαστική ιστορία του. Ο Κώστας Γιαννόπουλος, περιπλανώμενος στο σκοτεινό και δύσβατο τοπίο της ζωής και του έργου του Περικλή Γιαννόπουλου, καταφεύγει σ’ ένα πορτραίτο καμένο από το φως των χρόνων και των ιδεολογικών προκαταλήψεων. Ο ιδανικός αυτόχειρας, ροδοστεφής και αιθέριος, κινείται πάλι ανάμεσά μας, μάχεται το ψεύδος, την ασχήμια, την υποκρισία και ονειρεύεται την αληθινά μεγάλη Ελλάδα.
ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Ρaula Jacques
Η Ραχήλ και ο Αραβας αξιωματικός
μετ. Ειρήνη Σπερελάκη
εκδ. Κασταλία, σελ. 504 – 21 ευρώ
Ενα ψυχολογικό θρίλερ με φόντο την Αίγυπτο της κοσμοπολίτικης εποχής, αυτή τη Γη της Επαγγελίας που έχει σημαδέψει ολόκληρο το έργο της. Από τη στιγμή που τελείωσε ο Πόλεμος του Σουέζ, η ειρήνη έγινε τρομακτική. Αμέσως μετά την απέλαση των Βρετανών και των Γάλλων υπηκόων, οι Εβραίοι βρέθηκαν στη δυσάρεστη θέση να θεωρούνται ύποπτοι για ιμπεριαλισμό, σιωνισμό, κομμουνισμό ή και για όλα αυτά ταυτοχρόνως. Σε κάθε περίπτωση, αυτό σήμαινε τη σύλληψη, τη φυλάκιση, τη δήμευση της περιουσίας τους και τελικώς την εξορία. Από την πλευρά του, ο Σολομών Κοέν ήλπιζε ακόμα ότι θα γλίτωνε. Κατείχε την αιγυπτιακή υπηκοότητα και δεν είχε προσχωρήσει ποτέ σε καμία πολιτική ιδεολογία. Θεωρούσε μάλιστα αμαρτία να πιστεύει κανείς ότι μια επίγεια εξουσία είναι ικανή να ανατρέψει τα σχέδια της Θείας Πρόνοιας. Λίγα χρόνια αργότερα εμφανίζεται η Ραχήλ…
Ross Μacdonald
Η νεκροφόρα με τις ρίγες
μετ. Βικτωρία Λέκκα
εκδ. Αλεξάνδρεια, σελ. 367 – 15 ευρώ
Επισήμως ο ντετέκτιβ Λιου Αρτσερ έχει κληθεί να ξεθάψει τις βρωμιές που μπορεί να κρύβει ο υποψήφιος γαμπρός του πλούσιου συνταγματάρχη Μπλάκγουελ. Πολύ γρήγορα όμως καταλήγει να ξεθάβει τα πτώματα μιας σειράς παλιών και πρόσφατων φόνων σ’ όλη την έκταση από το Λος Αντζελες και το Σαν Φρανσίσκο μέχρι τη Λίμνη Τάχο και το Μεξικό. Η παράξενη νεκροφόρα που βρίσκει ξανά και ξανά στον δρόμο του φέρει πράγματι τις μαύρες και άσπρες ρίγες της ζέβρας, αλλά οι σχέσεις που υφαίνουν μεταξύ τους οι χαρακτήρες διατρέχουν όλες τις αποχρώσεις του γκρίζου.
Μαξ Φρις
Ας με λένε Γκάντενμπαϊν
μετ. Μαρία Τοπάλη
εκδ. Μελάνι, σελ. 442 – 18 ευρώ
Ενας ξένος βγαίνει από ένα μπαρ για να βρεθεί λίγο αργότερα νεκρός στο αυτοκίνητό του. Ο αφηγητής, έχοντας ακούσει τυχαία θραύσματα συζητήσεων, συναρμολογεί την ιστορία αυτού του ανθρώπου, ή μάλλον δύο ιστορίες, δύο εκδοχές, με δύο διαφορετικούς ήρωες: τον Εντερλιν και τον Γκάντενμπαϊν. Οσο για τον Γκάντενμπαϊν, είναι ο ίδιος ο παρατηρητής: παριστάνοντας τον τυφλό παρακολουθεί τους άλλους: τους βλέπει όπως πραγματικά είναι. Μιας και τον θεωρούν αόμματο, δεν κάνουν καμιά προσπάθεια να φτιασιδωθούν για χάρη του. Ο Γκάντενμπαϊν, όπως όλοι οι ήρωες του «εγωτιστή» Φρις, είναι άνδρας: οι σχέσεις του με τις γυναίκες ξεδιπλώνουν τις σχέσεις των ανδρών με τις γυναίκες. Μια επιφάνεια κινούμενης άμμου.
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ
John Prevas
H κάθοδος των μυρίων
μετ. Αθανάσιος Ζάβαλος
εκδ. Κέδρος, σελ. 356
Η ιστορία αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά κεφάλαια της αρχαίας ελληνικής ιστορίας. Η πορεία των Ελλήνων μισθοφόρων, που ενεπλάκησαν στην αδελφική διαμάχη για τον θρόνο της Περσίας πολεμώντας στο πλευρό του Κύρου και η επιστροφή τους στην πατρίδα είναι μια από τις μεγαλύτερες περιπέτειες όλων των εποχών. Σ’ αυτό το βιβλίο, που διαβάζεται σαν μυθιστόρημα ή σαν ταξιδιωτικό οδοιπορικό, ο συγγραφέας και ερευνητής ακολουθεί την περιπετειώδη διαδρομή του Ξενοφώντα και των Μυρίων στα μέρη όπου σήμερα βρίσκεται η Τουρκία. Ανακαλύπτει ό,τι έχει παραμείνει αναλλοίωτο στο πέρασμα του χρόνου, αλλά και τις νέες προκλήσεις για τον σημερινό ταξιδιώτη. Περιγράφει τη σύγκρουση δύο κόσμων, δύο πολιτισμών – του ελληνικού και του περσικού. Αναδεικνύει το ανθρώπινο στοιχείο, τις αδυναμίες, τις σωματικές και ψυχικές δοκιμασίες, το σθένος και την ψυχραιμία του ελληνικού στρατού σ’ αυτή την πορεία σωτηρίας.
ΛΕΥΚΩΜΑ
Geoffrey Regan
Μάχες που άλλαξαν την ιστορία
μετ. Γιάννης Νάκος
εκδ. Κασταλία, σελ. 224 – 31 ευρώ
Την ιστορία των πολέμων και των μαχών, εδώ και 2.500 χρόνια καταγράφει ο συγγραφέας, που ξανακοιτάζει 50 αποφασιστικές μάχες στην ιστορία της ανθρωπότητας. Ο συγγραφέας περιγράφει συνοπτικά τις μάχες, καταγράφει τα αίτια της νίκης ή της ήττας και παράλληλα διερευνά τη μακροπρόθεμση επίδραση της καθεμιάς στο μέλλον του κόσμου. Για παράδειγμα, η Ναυμαχία της Σαλαμίνας, όπου οι Ελληνες έθεσαν τέλος στην περσική απειλή· η Αλωση της Κωνσταντινουπόλεως, οι κρίσιμες μάχες των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, η μάχη του Ντιεν Μπιεν Φου ή η Καταιγίδα της Ερήμου. Πώς έκριναν την έκβαση των συγκρούσεων μεταξύ των αντιμαχόμενων δυνάμεων, όπου αυτές σημειώθηκαν; Η έκδοση επιχειρεί να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ
Μάριον Ζίμερ Μπράντλεϊ
Η προφητεία
Κασσάνδρα, η μάντισσα της Τροίας
μετ. Σοφία Ανδρεοπούλου
εκδ. Κέδρος, σελ. 680 – 20 ευρώ
Ηταν η κόρη του βασιλιά Πρίαμου. Η Κασσάνδρα, θαρραλέα και ασυμβίβαστη, ονειρεύεται μια ζωή πιο συναρπαστική και περιπετειώδη από το ασφυκτικό περιβάλλον των ανακτόρων και τους περιορισμούς τους οποίους υφίστανται οι άλλες γυναίκες. Μεγαλωμένη από τις Αμαζόνες, γίνεται η εκλεκτή του θεού Απόλλωνα, ο οποίος την ευλογεί με το χάρισμα της μαντικής τέχνης. Η Κασσάνδρα προβλέπει την καταστροφή της Τροίας, τον μεγάλο πόλεμο ανάμεσα στους Αχαιούς και στους Τρώες και την οργή των θεών που θα πέσει πάνω τους. Κανείς όμως δεν πιστεύει τις προφητείες της. Η ίδια έζησε τον όλεθρο του πολέμου. Και επέζησε για να διηγηθεί την ιστορία του.