Ρίλκε και Ροντέν στη γαλλική TV

2' 13" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Γαλλική τηλεταινία με θέμα την πολυκύμαντη σχέση μαθητείας του Αυστριακού ποιητή Ράινερ Μαρία Ρίλκε πλάι στον Γάλλο γλύπτη Αύγουστο Ροντέν προβλήθηκε τον Αύγουστο από το γαλλογερμανικό κανάλι Αrte.

Το 1902, ο Αυστριακός ποιητής Ράινερ Μαρία Ρίλκε ήταν 27 χρονών. Είχε μόλις παντρευτεί τη γλύπτρια Κλάρα Ουέστχοφ, παλιά μαθήτρια του Αύγουστου Ροντέν. Ο θαυμασμός που τρέφει ο Ρίλκε για τον μεγάλο Γάλλο γλύπτη δεν έχει όρια. Αναδύεται έκδηλα στις γεμάτες αθωότητα, δυναμισμό και αδεξιότητες επιστολές που απευθύνει σε εκείνον που ήδη αποκαλεί «δάσκαλό» του. Η επιθυμία του να τον συναντήσει είναι τέτοια που αποφασίζει να εγκατασταθεί για ένα διάστημα στο Παρίσι, προκειμένου να συντάξει μια μονογραφία του καλλιτέχνη που διαμένει μόνιμα στο Μεντόν.

Την εποχή εκείνη, ο Αύγουστος Ροντέν βρίσκεται στο απόγειο της δόξας του. Στα 62 του χρόνια χαίρει μεγάλης διεθνούς φήμης και κατακλύζεται από θαυμαστές που συναγωνίζονται για να κερδίσουν την εύνοιά του.

Αν και ο Ροντέν, ο οποίος ήταν ευαίσθητος στις κολακείες, αποδέχεται τις επισκέψεις του Ρίλκε, απορρίπτει με απότομο τρόπο τις λυρικές εξάρσεις και την επιτήδευση του θαυμαστή του. «Γιατί μου γράψατε αυτή την επιστολή; Αυτό το γελοίο ποίημα;», ξεσπά ο γλύπτης, ενώ υποδέχεται για πρώτη φορά τον Αυστριακό ποιητή στο ατελιέ του. Παρά τους εξευτελισμούς που υφίσταται από τον δάσκαλο και τους σαρκασμούς που δέχεται από μαθητές του, ο Ρίλκε εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τον Ροντέν ως «σκοτεινό θεό», «έναν γέροντα πληγωμένο στα κατάβαθα της ψυχής του, ο οποίος στέκεται όρθιος, σαν δέντρο».

Κυκλοθυμικός, αλλά οξυδερκής, ο γλύπτης διακρίνει γρήγορα το ταλέντο του νέου ποιητή, τον οποίο δεν θα αργήσει να θέσει υπό την προστασία του.

Γυρισμένη υπό μορφή δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ, η τηλεταινία του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μπερνάρ Μαλατέρ, παραγωγής του 2006, επικεντρώνεται στο πάθος του Ρίλκε για τον Ροντέν και προβάλλεται αυτήν την εβδομάδα από το γαλλογερμανικό τηλεοπτικό κανάλι Αrte.

Είναι κρίμα, παρατηρεί η συντάκτρια της εφημερίδας «Le Monde», που το ντοκιμαντέρ δεν πλαισιώνεται από τα απαραίτητα εκείνα σχόλια, τα οποία θα φώτιζαν περισσότερο την προσωπική σχέση των δύο καλλιτεχνών. Ωστόσο, όπως αναφέρει, με την επιλογή αυτή αναδεικνύεται η σκηνοθετική δουλειά του Μαλατέρ, ενώ υπογραμμίζεται περισσότερο η ερμηνεία των δύο βασικών ερμηνευτών, Σιρίλ Ντεσκούρ (Ρίλκε) και Ζακ Μποντού (Ροντέν), οι οποίοι είναι εξαιρετικά πειστικοί στους ρόλους τους.

Από τη μεταφορά στο φιλμ των ενίοτε έντονων διαλόγων, διαφαίνεται κυρίως η αγάπη για τη δουλειά, που ο Ροντέν προσπαθεί να μεταδώσει στον νεαρό φίλο του. «Χρησιμοποιήστε παραγωγικά το άγχος σας και αναζητήστε το δυναμικό κενό της δουλειάς που εκκρεμεί μπροστά σε κάθε λευκή σελίδα. Κάθε ένα από τα έργα σας θα είναι απόδειξη της δικής σας υπερίσχυσης επί όλων των εγγενών δυσκολιών της δουλειάς σας». Αντίληψη της δημιουργίας που ο Ρίλκε θα μεταφέρει με τη σειρά του στα «Γράμματα για ένα νέο ποιητή».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT