Νέες εκδόσεις

7' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Λεβ Τολστόι

Η δύναμη του σκότους

μετ. Αλέξανδρος Αδαμόπουλος

εκδ. Ροές, σελ. 144 – 10 ευρώ

Νατουραλιστικό θεατρικό έργο, αναφέρεται στη δύσκολη ζωή των μουζίκων, στο σκοτάδι και την αμάθεια καθώς και στη λύτρωση της ανθρώπινης ψυχής μέσα από τη μετάνοια και την εξιλέωση. Βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά και αντανακλά τη βαθιά μεταφυσική και θρησκευτική κρίση που ταλάνιζε την εποχή εκείνη τον συγγραφέα του «Πόλεμος και Ειρήνη» και «Αννα Καρένινα». Γραμμένο σε γλώσσα ρωμαλέα και απλή και χωρίς τον διδακτισμό άλλων κειμένων, «Η δύναμη του σκότους» φωτίζει τα σκοτάδια της ανθρώπινης ψυχής και αφήνει ελπίδα για τη δυνατότητα της λύτρωσης.

Μαργκερίτ Ντιράς

Τετράδια του πολέμου και άλλα κείμενα

μετ. Τάσος Μπάτζελος

εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 472 – 22 ευρώ

Γραμμένα ανάμεσα στο 1943 και το 1949, στα τετράδια αυτά ξεδιπλώνονται η θεματική του έργου της καθώς και η πολιτική της σκέψη της. Και ακόμα αποτυπώνονται με αμεσότητα τα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή της: ο θάνατος του πρώτου της παιδιού, οι δραστηριότητές της κατά την Αντίσταση, ο εκτοπισμός και η επιστροφή του συζύγου της Ρομπέρ Αντέλμ, η γέννηση του γιου της Ζαν, η εφηβεία της στην Ινδοκίνα και η σχέση με τον κατά πολύ μεγαλύτερο ηλικιακά εραστή της. Τα τετράδια αυτά έρχονται για πρώτη φορά στο φως της δημοσιότητας.

Χόρχε Μπουκάι

Να σου πω μια ιστορία

μετ. Κρίτων Ηλιόπουλος

εκδ. Opera, σελ. 240 – 15 ευρώ

Ο Ντεμιάν είναι ένας ανήσυχος νεαρός φοιτητής που προσπαθεί να ανακαλύψει τον εαυτό του. Οι αναζητήσεις του τον κατευθύνουν στον «Χοντρό», έναν πολύ ιδιόρρυθμο ψυχαναλυτή που τον βοηθά να αντιμετωπίσει τη ζωή και να βρει απαντήσεις στα ερωτήματά του με έναν τρόπο πολύ πρωτότυπο. Σε κάθε συνάντηση του διηγείται από μια ιστορία, κλασική ή μοντέρνα, «ανατολίτικη», ή «δυτικότροπη» που πηγάζει από τη λαϊκή προφορική παράδοση ή απ’ ευθείας από τη φαντασία του «Χοντρού». Οι ιστορίες αρχίζουν να λειτουργούν ως παραβολές και ο Ντεμιάν κατασιγάζει τις ανασφάλειες και τις αγωνίες του, ωριμάζοντας μάλλον, παρά βρίσκοντας «έτοιμες λύσεις» και «συνταγές ευτυχίας».

Κate Sedley

Εγκλημα στον πύργο

μετ. Ελενα Τσουκαλά

εκδ. IntroBooks, σελ. 416 – 17 ευρώ

Παρά την παγωνιά του χειμώνα, ο γυρολόγος Ρογήρος απολαμβάνει την ελευθερία του επαγγέλματός του ώσπου φθάνει στο αρχοντικό Σέντεργουελ. Εκεί θα συναντήσει τον καλόγηρο Συμεών του οποίου τα κυρήγματα έχουν γίνει θέμα συζήτησης σε ολόκληρη την αγγγλική ύπαιθρο. Ομως ο καλόγηρος Συμεών δεν θα κατορθώσει να προσευχηθεί με τη λαίδη Σέντεργουελ, ούτε ο Ρογήρος να πουλήσει την πραμάτεια του. Διότι μόλις φθάνουν στο αρχοντικό ανακαλύπτουν το πτώμα της λαίδης υπό συνθήκες που εκπληρώνουν παράξενα την προφητεία που ψέλλισε κάποτε στον Ρογήρο ένας ερμημίτης. Καλόγερος και γυρολόγος θα ενώσουν τις δυνάμεις τους για να ανακαλύψουν το μυστήριο που κρύβεται πίσω από τον θάνατο που χτύπησε το αρχοντικό Σέντεργουελ.

Αν Ράντκλιφ

Τα κάστρα του Αθλιν και του Ντάνμπεϊν

μετ. Κατερίνα Μαυρομμάτη

εκδ. Στοχαστής, σελ. 160 – 11 ευρώ

Στα χρόνια του Μεσαίωνα, σε ένα μυσταγωγικό σκηνικό, ανάμεσα στα ανεμοδαρμένα βουνά και τις βραχώδεις ακτές των Χάιλαντς της Σκωτίας δεσπόζουν τα κάστρα των πιο δυνατών σκωτσέζικων φατριών, των Αθλιν και Ντάνμπεϊν. Η θανάσιμη βεντέτα μεταξύ των δύο οικογενειών κρατάει πολλά χρόνια όταν ο Μάλκολμ Ντάνμπεϊν σκότωσε τον αρχηγό της φατρίας των Αθλιν. Το μυθιστόρημα κυκλοφόρησε ανώνυμα το 1789 και αποτελεί σταθμό στην ιστορία της αγγλικής λογοτεχνίας ως ένα από τα κυριότερα του γοτθικού μυθιστορήματος. Η μελαγχολική Αν υπήρξε η κυριότερη εκπρόσωπος του είδους που άφησε τα σημάδια του πάνω στη λογοτεχνική εκκεντρικότητα του Μαρκήσιου Ντε Σαντ όπως επίσης και στους ατμοσφαιρικούς πίνακες του διάσημου ρομαντικού Βρετανού ζωγράφου Τέρνερ. Διότι ο αδιόρατος τρόμος ελλοχεύει σε κάθε γωνιά, σε κάθε βήμα των πρωταγωνισστών που ακολουθούν το πεπρωμένο τους μέσα σε σκοτεινά κάστρα, σε κρύπτες, σε κρυφά μονοπάτια και σε ανήλιαγα κελιά.

Carmen Ρosadas

Ο καλός υπηρέτης

μετ. Γίολα Αρίδα

εκδ. Ενάλιος, σελ. 384 – 17 ευρώ

Μια φωτογράφος της μόδας, η Ινές Ρουάνο δέχεται στα τεσσαρακοστά πέμπτα γενεθλιά της μια παράξενη επίσκεψη: δυο άντρες ντυμένοι στα μαύρα της ζητούν να πληρώσει με την ψυχή της για την πολύ καλή τύχη που είχε μέχρι εκείνη τη στιγμή. Αργότερα η Ινές ανακαλύπτει ότι όλα αυτά είναι μέρος ενός σχεδίου, ενός δώρου που η μητέρα της θέλει να την ανταμείψει για ένα παιδικό μυστικό. Ομως, αυτή η μητέρα είναι η μεγαλύτερη αντίπαλός της, είναι η μητέρα που θέλει να την ελέγξει ακόμα και στον έρωτα λες και είναι το απλό πιόνι ενός παιχνιδιού. Η μοίρα ωστόσο και η τύχη, οι θεοί ή οι δαίμονες αυτής ή της άλλης ζωής ανατρέπουν εντελώς το σκηνικό.

Σεθ Κάντερ

Σαν τους λύκους

μετ. Δημήτρης Μιχαήλ

εκδ. Κέδρος, σελ. 456 – 18 ευρώ

Μια οικογένεια λευκών ζει σε ένα ιγκλού στη μέση της παγωμένης Αλάσκας. Είναι ο ονειροπόλος Εϊμπ και τα τρία παιδιά του Αϊρις, Τζέρι και Κουτούκ. Είναι διαφορετικοί από τους Εσκιμώους αλλά και ξένοι για τους λευκούς. Οταν τα αδέλφια του εγκαταλείπουν την τούνδρα για χάρη της πόλης, ο μικρότερος, ο Κουτούκ, αναρωτιέται αν πρέπει να κάνει το ίδιο και εκείνος. Το όνειρό του είναι να γίνει κυνηγός όπως το είδωλό του ο Ινούκ και να μείνει στη γη όπου μεγάλωσε. Σκοντάφτει όμως στις προκλήσεις του έξω κόσμου – που ζει αλλιώς, που ερωτεύεται αλλιώς, που μεγαλώνει αλλιώς, που επιβιώνει αλλιώς. Μέσα από χαρές και απογοητεύσεις, διλήμματα και προκλήσεις, ο Κουτούκ θα δώσει τη δική του μάχη για να ανακαλύψει το δρόμο του. Ο Κουτούκ αποτελεί μια σύγχρονη εκδοχή του Χένρι Ντέιβιντ Θόρο που αναζήτησε την αληθινή ζωή μακριά από την καταναλωτική κοινωνία. Είναι ένας ύμνος στη φύση και τις αξίες που λεηλατούνται από έναν πολιτισμό που δεν αφήνει περιθώρια στη διαφορετικότητα.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

Βernard Fauconnier

Σεζάν

μετ. Ειρήνη Παπαλεωνίδα

εκδ. Κασταλία, σελ. 320 – 11,80 ευρώ

«Για τον καλλιτέχνη, βλέπω σημαίνει αντιλαμβάνομαι και αντιλαμβάνομαι σημαίνει συνθέτω. Η τέχνη είναι μια θρησκεία. Σκοπό της έχει την ανύψωση της σκέψης. Ζωγραφίζω αυτό που βλέπω στη φύση δεν σημαίνει ότι αντιγράφω αυτό που έχω βάλει στόχο, σημαίνει ότι υλοποιώ αυτό που προσλαμβάνω με τις αισθήσεις. Ολα συνοψίζονται στο εξής: να δουλεύεις χωρίς να νοιάζεσαι για κανέναν και να γίνεσαι δυνατός· αυτός είναι ο στόχος του καλλιτέχνη». Αυτά είναι τα λόγια του τελειομανούς της ζωγραφικής Πολ Σεζάν, ο οποίος άνοιξε τον δρόμο στη σύγχρονη ζωγραφική.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ιan Buruma, Avishai Μargalit

Δυτικισμός Η Δύση στα μάτια των άλλων

μετ. Ξενοφών Γιαταγάνας

εκδ. Κριτική, σελ. 160

Είκοσι πέντε χρόνια μετά τον «οριενταλισμό» του Εντουαρντ Σαΐντ αναπτύχθηκε ένας ολόκληρος ερευνητικός τομέας, προκειμένου να αναλύσει και να ερμηνεύσει τα στερεότυπα περί «εξωτικής Ανατολής» τα οποία βρίσκονται στη βάση του αποικιοκρατικού πνεύματος. Τι συμβαίνει όμως με τα αντιδυτικά στερεότυπα; Πώς βλέπουν τη Δύση όσοι ορκίζονται εκδίκηση; Στην πρωτοποριακή αυτή μελέτη, οι συγγραφείς επιχειρούν τη διερεύνηση των φαντασιώσεων και των στερεοτύπων που γεννούν το μίσος στους οπαδούς της Τζιχάντ και της Αλ Κάιντα υποστηρίζοντας ότι οι ρίζες τους θα πρέπει να αναζητηθούν στην ίδια τη Δύση. Ο αντιδυτικός ιός βρήκε πρόσφορο έδαφος στον ισλαμικό κόσμο αλλά δεν γεννήθηκε εκεί. Η Δύση που οι οπαδοί του ιερού πολέμου πιστεύουν ότι αντιπαλεύουν, αποτελεί την ίδια απειλή που πλανιόταν στα μυαλά πολλών επαναστατικών κινημάτων από τις αρχές του 19ου αιώνα.

ΙΔΕΕΣ

Αγγελική Σπυροπούλου επιμ.

Βάλτερ Μπένγιαμιν: Εικόνες και μύθοι της νεωτερικότητας

εκδ. Αλεξάνδρεια, σελ. 348 – 20 ευρώ

Η πρωτοφανής έκρηξη μελετών και μεταφράσεων του έργου του Μπένγιαμιν μισόν αιώνα μετά το θάνατό του, σε ένα βαθμό απορρέει από την αναγωγή του σε εμβληματική φιγούρα περιθωριακού διανοουμένου του μεσοπολέμου. Η εικόνα του ως εξόριστου και τραγικού αυτόχειρα έχει λάβει μια σχεδόν «μυθική» διάσταση, διερύνοντας τη φήμη του και πέραν των ορίων του πανεπιστημίου, όπου κυρίως μελετάται. Ενώ όμως, όπως υπογράμμιζε και ο ίδιος, η μεταθανατία ιστορία ενός έργου μεταβάλλει διαρκώς και την ίδια την προ-ιστορία του, η υποδοχή του αντίστροφα αποκαλύπτει τους θεωρητικούς προβληματισμούς και τα ερωτήματα της ίδιας της εποχής κατά την οποία επαναπροσεγγίζεται το έργο». Γράφουν μεταξύ άλλων οι Κ. Ψυχοπαίδης, Γ. Σαγκριώτης, Μ. Οικονόμου, Δ. Ευστρατίου, Κ. Ράντης, Αγγ. Σπυροπούλου, Γ. Δαρεμάς, Στ. Σταυρίδης, Αρ. Μπαλτάς, Μ. Αθανασάκης και Δ. Καρύδας.

Richard Jenkins

Κοινωνική ταυτότητα

εισαγ. Χρήστος Λυριντζής

εκδ. Σαββάλας, σελ. 312 – 19,70

Χωρίς κοινωνική ταυτότητα δεν υπάρχει ανθρώπινη κοινωνία. Το «ποιος είμαι» και το συνακόλουθο «ποιοι είμαστε» έχει χαρακτηρίσει την πορεία της σκέψης αφού αποτελεί κεντρικό ζήτημα στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες. Η ταυτότητα αποτελεί τη βάση ταξινομήσεων και διακρίσεων που κάνει ένα άτομο για τον εαυτό του και τους άλλους και κατ’ έπέκτασιν για τις ομάδες και τις συλλογικότητες στις οποίες ανήκει ή θεωρεί ότι ανήκει είτε ο ίδιος είτε τα άλλα άτομα του περιβάλλοντός του. Κατά συνέπεια η έννοιά της και η λειτουργία της κοινωνικής ταυτότητας αποτελεί αφετηρία για κάθε κοινωνιολογική έρευνα που επιδιώκει να αναλύσει τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα στις κοινωνικές τους σχέσεις διακρίνονται από άλλα άτομα και συλλογικότητες.

ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ

Jacquy Chemouni

O Λένιν και η Ψυχανάλυση

μετ. Αννα Σπυράκου

εκδ. Συνάψεις, σελ. 74 – 10 ευρώ

Ο Λένιν φαίνεται να είχε συνείδηση της σημασίας του έργου του Φρόιντ, εξαιτίας κυρίως της απήχησης ή της γοητείας που άσκησε ακόμα και μέσα στο κόμμα του. Αποδεχόταν άραγε ότι εμπεριείχε και αυτό μια ανατρεπτική κριτική της κοινωνίας ως πηγής ψυχικής οδύνης που επίσης αλλοτριώνει τον άνθρωπο; Είναι βέβαιο πως όχι γιατί η ψυχανάλυση έτσι ή αλλιώς τον απωθούσε όπως άλλωστε και πολλούς μαρξιστές λόγω του περιορισμού της δράσης της στη σφαίρα της ατομικότητας και των προϋποθέσεών της που απείχαν πολύ από τον υλισμό. Διευθυντής έρευνας στο Πανεπιστήμιο Paris VII και ψυχαναλυτής, ο συγγραφέας μελετά την πολύπλοκη σχέση πολιτικής και ψυχανάλυσης μέσα από την οπτική του Λένιν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή