ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γκαλά για τη Μαρία Κάλλας με ό,τι δεν τραγούδησε

Ακούγεται παράδοξο: διεθνές γκαλά όπερας για τον εορτασμό του Ετους Κάλλας με ρεπερτόριο που δεν τραγούδησε η μεγαλύτερη σοπράνο όλων των εποχών. Το διοργανώνει η «Εταιρεία για το Κτίριο της Οπερας και της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης «Maria Callas» απόψε στις 8.30 μ.μ. στο Ηρώδειο.

«Η επιλογή του ρεπερτορίου», εξηγεί η πρόεδρος της Εταιρείας Βάσω Παπαντωνίου, «συνειδητά δεν παραπέμπει σε ρόλους που η ίδια ερμήνευσε, αλλά θέλησα να υπογραμμίσω τη διάσταση που τη διαφοροποίησε από τις άλλες ομότεχνούς της, και φυσικά δεν αναφέρομαι στη διάστασή της ως τραγωδού. Πιστεύω ότι η Μαρία Κάλλας ήταν μια αξεπέραστη μουσικός, η οποία ερμήνευσε, ταυτισμένη κατά απόλυτο τρόπο με τη μουσική, για να φτάσει στη μοναδική σκηνική ερμηνεία της, ξεπερνώντας το ναρκισσισμό που το ίδιο το όργανο της φωνής υπαγορεύει συχνά στον καλλιτέχνη. Ετσι η δική μας η προσφορά με την εκδήλωση αυτή είναι στη μουσικό Κάλλας, εμμένοντας πάντα στο αίτημά μας για την ίδρυση της Ακαδημίας Λυρικής Τέχνης, που θα φέρει το όνομά της». Τα έσοδα της συναυλίας θα διατεθούν για την ίδρυση της Ακαδημίας.

Η μεσόφωνος Vesselina Kasarova και η Γαλλίδα υψίφωνος Veronique Gens είναι οι δύο μαγνήτες της βραδιάς.

Η Kasarova, ως ερμηνεύτρια του Mozart στο πιάνο, ξεκίνησε στα 16 της χρόνια τη δική της πορεία και είχε ήδη αποσπάσει δίπλωμα πιάνου, το1987, όταν στράφηκε οριστικά στο τραγούδι, πρώτα στη γενέτειρά της, τη βουλγαρική πόλη της Στάρα Ζαγκορά (με την «Κάρμεν» που περιλαμβάνει και στο αθηναϊκό της πρόγραμμα) και, στη συνέχεια, στη Σόφια. Η ακρόαση από τον Herbert von Karajan, μόλις μια εβδομάδα πριν από τον θάνατό του, οδήγησε στις πρώτες συνεργασίες της με τις Οπερες της Βιέννης και της Ζυρίχης και εγκαινίασε μια λαμπρή σταδιοδρομία με παγκόσμια ακτινοβολία που αποδεικνύει χρυσή φωνητική και υποκριτική ωριμότητα.

Η Veronique Gens πραγματοποίησε την πρώτη εμφάνισή της στα 1986 με το συγκρότημα του William Christie, ενώ πήρε το βάπτισμα της μουσικής του Mozart πλάι στον πρωτοπόρο της παλαιάς μουσικής, Jean-Claude Malgoire. Μαζί τους, αλλά και με προσωπικότητες, όπως ο Philippe Herrevegue ή ο Ren Jacobs, η Gens έχει κατακτήσει ένα εργογραφικό εύρος που εκτείνεται από τον Bach έως τον Berlioz, διασφαλίζοντας ήδη από το 1995 τη διάκριση των Γάλλων κριτικών ως «Μουσική Αποκάλυψη» του έτους εκείνου.

Με Κουρεντζή

Το επίσημο πρόγραμμα της βραδιάς, που διευθύνει ο αρχιμουσικός Θεόδωρος Κουρεντζής, επικεφαλής της Ορχήστρας Musica Aeterna, που έχει ιδρύσει ο ίδιος, περιλαμβάνει άριες και ντουέτα από όπερες των HŠndel, Gluck, Mozart, Bizet, Gounot, Rossini και Berlioz, καθώς και εμβόλιμες ορχηστρικές καταχωρίσεις των Rameau, Mozart, Gluck, Verdi και Tchaikovsky.