Νέες εκδόσεις

6' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Πάσχα το Τερπνόν

εκδ. Ακρίτας, σελ. 140 – 13 ευρώ

Οι δεκατέσσερις συγγραφείς του συλλογικού αυτού τόμου επιδιώκουν να προσφέρουν στον αναγνώστη μια μεγάλη ποικιλία των προσωπικών τους βιωμάτων, ερμηνειών και απόψεων γύρω από «τα πάθη και την Ανάσταση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού». Και αυτό διότι θεωρούν ότι η θεματική αυτή αποτελεί τον κεντρικό γενεσιουργό πυρήνα του εαυτού απ’ όπου αντλούν την ενέργειά τους. Ελπίζουν ακόμα ότι ο τόμος θα βοηθήσει τον ευαισθητοποιημένο αναγνώστη να εμβαθύνει και να βιώσει, στηριγμένος στις δικές του προσωπικές προσδοκίες, το «Μεγάλο Μυστήριον της Αναστάσεως».

ΔΟΚΙΜΙΟ

Ηλίας Βουλγαράκης

Ιεραποστολή

Μεθόριος Χριστιανισμού και Ελληνισμού

εκδ. Μαΐστρος, σελ. 326 – 17,80 ευρώ

Πώς η χριστιανική πίστη βγήκε από τη στενή κοιτίδα του ιουδαϊσμού και απλώθηκε στην ελληνορωμαϊκή οικουμένη; Πώς έγινε η συνάντηση του ελληνισμού και του χριστιανισμού; Και ποια η αλληλεπίδραση των δύο πολιτισμών; Ποιες αλλαγές έγιναν στην κοινωνική οργάνωση, στη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το περιβάλλον; H ιεραποστολή ως διάδοση του χριστιανισμού έφερε μια νέα διάσταση στη ζωή του κόσμου. Τόνισε τη μοναδική σημασία του ανθρώπου ως ενιαίας σύνθεσης πνεύματος και ύλης. Συνέβαλε στην ανθρώπινη επικοινωνία, αν και συχνά κατηγορήθηκε για φοβερά λάθη όπως για την εκμετάλλευση λαών όταν συνδέθηκε με τη δυτική αποικιοκρατία.

George Steiner

Η σιωπή των βιβλίων

μετ. Σοφία Διονυσοπούλου

εκδ. Ολκός, σελ. 90 – 10 ευρώ

Είχαν τα βιβλία πάντοτε μια περίοπτη θέση στην ιστορία του πνεύματος και του στοχασμού; Ο στοχαστής, κριτικός της λογοτεχνίας Τζορτζ Στάινερ, αφηγείται τη διαδρομή του έντυπου λόγου, το κύρος που πάντα απέπνεε, τις σχέσεις εξουσίας που σηματοδοτούσε, αρχίζοντας από την κυριαρχία και τη γοητεία της προφορικότητας, αυτής της προφορικής και σωματικής προσέγγισης που έδωσε τη θέση της στον κόσμο των χειρογράφων, των τεράστιων βιβλιοθηκών, της σιωπηλής ανάγνωσης και της ανάγκης για σιωπή που απαιτούν και επιβάλλουν τα βιβλία. Ο Στάινερ διαπιστώνει ανησυχητικές αλήθειες για τον κόσμο των βιβλίων και του στοχασμού και καταθέτει προβληματισμούς, απορίες και ερωτήματα για την πορεία και τον ρόλο των πνευματικών ανθρώπων στον 21ο αιώνα.

ΚΛΑΣΙΚΟΙ

Αφρα Μπεν

Ορουνόκο

ή ο Σκλάβος Πρίγκιπας

μετ. Γρηγόρης Κονδύλης

εκδ. Μαΐστρος, σελ. 206 – 17,80 ευρώ

Ο Ορουνόκο είναι ο Αφρικανός πρίγκιπας που προσπαθεί να αμυνθεί και να προστατευθεί από τη δολιότητα των χριστιανών «πολιτισμένων» Αγγλων που επιδιώκουν να αλώσουν άλλη μια περιοχή και να ικανοποιήσουν τα επεκτατικά τους σχέδια. Η αφηγήτρια του μυθιστορήματος της Αφρα Μπεν στηλιτεύει διαρκώς την υποκρισία και το ψέμα που χαρακτηρίζει τους Δυτικούς, και τα αντιπαραβάλλει με την έμφυτη ευγένεια, τις ηθικές αρχές και τη γενναιοδωρία του «άγριου» ήρωά της. Η Αφρα Μπεν (1640; – 1689) αποτελεί μυθική φυσιογνωμία των αγγλικών γραμμάτων εφόσον θεωρείται ότι υπήρξε η πρώτη γυναίκα επαγγελματίας συγγραφέας στην Αγγλία. Η πρόζα της έχει επίσης συγκριθεί με εκείνη του Σαίξπηρ. Διάσημη για την ειλικρίνειά της, η Αφρα Μπεν είναι ακόμα η πρώτη γυναίκα που καταγράφει την ερωτική επιθυμία ως μια αυτόνομη και ζωτική ανάγκη και το γεγονός αυτό θεωρείται καθοριστικό για τη μακρόχρονη αποσιώπηση της μεγάλης συμβολής της. Η τόλμη της άνοιξε τον δρόμο σε άλλες γυναίκες συγγραφείς που ακολούθησαν, όπως η Τζέιν Οστεν και η Τζορτζ Ελιοτ.

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Ιρέν Νεμιρόβσκυ

Ο κύριος των ψυχών

μετ. Εφη Κορομηλά

εκδ. Πατάκη, σελ. 296 – 6,50 ευρώ

Νίκαια, Γαλλική Ριβιέρα 1920. Ενας νέος άνεργος και πεινασμένος γιατρός, ο Ντάριο Ασφαρ, δέχεται να κάνει μια παράνομη έκτρωση προκειμένου να σώσει από την εξαθλίωση τη γυναίκα του και το μωρό τους. Είναι μια λύση που επιτρέπει σε αυτόν, τον γιο του γυρολόγου με ιταλικό και ελληνικό αίμα στις φλέβες του, να επιζήσει σε μια εχθρική πόλη. Καταφεύγοντας σε διάφορα τεχνάσματα, ο Ντάριο συλλαμβάνει ξαφνικά την ιδιοφυή ιδέα που θα τον βοηθήσει να αλλάξει το πεπρωμένο του. Εκτροχιάζοντας τη νεογέννητη ψυχαναλυτική θεωρία, γίνεται ένας τσαρλατάνος της μόδας, ένας αλλόκοτος «κύριος των ψυχών» που μοιάζει μεθυσμένος από την απότομη κοινωνική του άνοδο. Η Ιρέν Νεμιρόβσκυ φιλοτεχνεί έτσι το πορτρέτο ενός «εμιγκρέ» του Μεσοπολέμου, ο οποίος εγκαταστάθηκε στη Δυτική Ευρώπη επιζητώντας την επιτυχία με όλα τα μέσα.

Raimundo Gadelha

Κάπου στον ορίζοντα

μετ. Μάτα Σαλογιάννη

εκδ. Α.Α. Λιβάνη, σελ. 173 – 14 ευρώ

Πρόκειται για το μυθιστόρημα μιας ερωτικής καταστροφής με μια ανεπιθύμητη έκρηξη ενός μέρους που έμοιαζε με καταφύγιο αλλά που στην πραγματικότητα ήταν φυλακή. Γεμάτο ένταση από το παιχνίδι μιας αμοιβαίας κατάστασης αιχμαλωσίας ή μιας παγίδας, το «Κάπου στον ορίζοντα» αποτελεί μια ξεκάθαρη πάλη – πάλη πότε ανώφελη, πότε ζοφερή, πότε τετριμμένη ή ουσιώδης, ιδιότροπη ή επιλεκτική που ξεριζώνει, εφορμά, επιβεβαιώνει ή αμφισβητεί. Το να ζήσεις αυτόν τον έρωτα σημαίνει να καταστρέψεις ή να καταστραφείς, όπως η φλόγα που παραδόξως αυτοκαταστρέφεται για να ζήσει. Η ύπαρξή του αποδεικνύει την ανυπαρξία του.

ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

Βικτόρ Σερζ

Αναμνήσεις ενός επαναστάτη

μετ. Ρεβέκκα Πέσσαχ

εκδ. Scripta, σελ. 815

Σύμφωνα με την πρώτη εκδοχή, η απόφαση του Βικτόρ Σερζ να γράψει λογοτεχνία μπορεί να θεωρηθεί υποκατάστατο δράσης, ως συμμετοχή του στο έργο της εκβιομηχάνισης. Η δεύτερη εκδοχή, όμως, έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας κλασικής εμπειρίας προσηλυτισμού: θάνατος, αναγέννηση και εσωτερική παρόρμηση να προσφέρει τη μαρτυρία του. Πολλές γενιές κριτικών των βιβλίων του Σερζ υιοθέτησαν επιπόλαια την πρώτη εκδοχή και μεταχειρίστηκαν τα μυθιστορήματά του ως ιστορίες που γράφτηκαν από έναν ταλαντούχο πολιτικό δημοσιογράφο. Σήμερα, ωστόσο, μπορούμε να δούμε ξεκάθαρα πως η καλλιτεχνική τάση του Σερζ είχε ως βάση την υψηλή έννοια της αποστολής του συγγραφέα. Διότι ο Σερζ δεν ήταν μόνο ο σοσιαλιστής καλλιτέχνης προορισμένος να γίνει ο μάρτυρας του μεγαλείου και της τραγωδίας της ρωσικής επανάστασης. Ηταν και ο μόνος εκπρόσωπος του σοβιετικού λογοτεχνικού κινήματος της δεκαετίας του 1920 που κατάφερε να επιβιώσει και να γράψει με ειλικρίνεια στη διάρκεια της σταλινικής εποχής.

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Φρανσουά Νταγκονιέ

Οι μεγάλοι φιλόσοφοι και η φιλοσοφία τους

μετ. Μάρω Τριανταφύλλου

εκδ. Μελάνι, σελ. 242

Το βιβλίο απευθύνεται σε όλους όσοι θέλουν να μυηθούν στη φιλοσοφία. Προτείνει μια συγκριτική προσέγγιση είκοσι φιλοσόφων από τον Πλάτωνα ώς τον Ζαν-Πολ Σαρτρ, περνώντας από τον Σπινόζα, τον Καντ, τον Νίτσε, τον Μαρξ, τον Κοντ ή τον Μπασελάρ κ.ά. Παρουσιάζει τον πυρήνα της σκέψης του κάθε φιλοσόφου και πως κάθε φορά η σκέψη αυτή συστηματοποιεί τη φιλοσοφία που προηγήθηκε ή της αντιτίθεται. Για τον συγγραφέα, η φιλοσοφία δεν είναι ένας ναός ούτε καν ένα εργοτάξιο, αλλά ένα πεδίον μάχης.

ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ

R.D. Ηinshelwood

Λεξικό της κλαϊνικής σκέψης

επιστηνονική επιμ. Γρηγόρης Μανιαδάκης

εκδ. Νοόγραμμα, σελ. 758

Η προοπτική να βρει το «Λεξικό της κλαϊνικής σκέψης» μια θέση στην Ελλάδα, την εστία της κλασικής σκέψης, προκαλεί, αναφέρει ο Βρετανός ψυχαναλυτής συγγραφέας του, μαζί φόβο και μεγάλη ευχαρίστηση. Ο Φρόιντ ένιωθε ότι είχε μια ιδιαίτερη συγγένεια με την κλασική παιδεία, η διδασκαλία της οποίας αποτελούσε συστατικό στοιχείο της γερμανικής παράδοσης. Την υιοθέτησε σε τέτοιο βαθμό ώστε θεμελίωσε την ψυχανάλυση στην ελληνική μυθολογία. Θεωρούσε ότι υποθέτοντας λογικούς κανόνες για το παράλογο του ασυνείδητου συνέχιζε την παράδοση του σεβασμού στον ανθρώπινο λόγο. Μπορούμε να πούμε ότι η Κλάιν επεξέτεινε την κλασική μέριμνα για την αρετή με τις υποθέσεις της για τη θεμελιώδη ενασχόληση με το καλό και το κακό που ανάγεται στην πρώιμη βρεφική ψυχική ζωή. Την έκδοση προλογίζει ο Γρ. Βασλαματζής, ο οποίος θεωρεί τον R.D. Hinshelwood έναν από τους γνησιότερους εκφραστές του κλαϊνικού μοντέλου· και ο Γρηγόρης Μανιαδάκης, ο οποίος παρατηρεί ότι η λογική που διέπει τα λήμματα είναι το πέρασμα από τη θεωρία στην ιστορική ανασκόπηση, από εκεί στις ψυχαναλυτικές αντιπαραθέσεις, ύστερα στο κλινικό υλικό, για να επιστρέψει πάλι στη θεωρία.

ΛΕΥΚΩΜΑ

Αλεξάνδρα Ιωαννίδου-Καρέτσου (επιμ.)

Ηράκλειο

Η άγνωστη ιστορία της αρχαίας πόλης

εκδ. Νέα Κρήτη, σελ. 235

Από το πλήθος των ευρημάτων που συγκεντρώθηκαν κατά την ανασκαφική έρευνα των ετών 1993-1996 στο οικόπεδο των τ. Ιδρυμάτων Καλοκαιρινού, βόρεια του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, ο τόμος πραγματοποιεί μια προσεκτική σταχυολόγηση. Κανείς δεν περίμενε ότι στην καρδιά της πόλης, στη θέση όπου όλοι οι βενετσιάνικοι χάρτες απεικονίζουν περιβόλια, στέρνες και πηγάδια, θα ερχόταν στο φως μια μεγάλη ρωμαϊκή έπαυλη, εμβαδού τουλάχιστον 1.000 τ.μ. Η έπαυλη χτισμένη σε καίρια θέση με θέα κάποτε τη θάλασσα, είχε πλακόστρωτα αλλά και έξι ψηφιδωτά δάπεδα έγχρωμα και ασπρόμαυρα που δείχνουν ότι η ζωή στο κνωσιακό επίνειο του 2ου μ.Χ. αιώνα δεν διέφερε από εκείνη των σημαντικότερων κέντρων του νησιού. Αυτό αποδείχθηκε και από τις συγκρίσεις με ψηφιδωτά της έπαυλης Διονύσου στην Κνωσό, τα οποία παρουσιάζονται στον τόμο για πρώτη φορά έγχρωμα. Η έπαυλη του Ηρακλείου, μεμονωμένη με βάση τα σημερινά δεδομένα, υποδεικνύει μια νέα κατεύθυνση στην έρευνα για τη ρωμαϊκή Κνωσό και το επίνειό της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή