Αναζητώντας τη Θεσσαλονίκη

Αναζητώντας τη Θεσσαλονίκη

2' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Κοιτώ ενίοτε προς τα πίσω, ανάμεσα σε εκατοντάδες εικόνες. Τώρα πια, πέρα από την όποια φωτογραφική ή αισθητική τους αξία, μερικές απ’ αυτές συνεργάζονται και με την έννοια της ιστορικής τεκμηρίωσης. Και βέβαια, αναγόμενες σε προσωπικές ή συλλογικές μνήμες αγγίζουν ίσως ακόμη και συγκινησιακές χορδές», έγραφε το 1995 στην έκδοση του Εντευκτηρίου «Φωτοπαρακείμενα» για την εικοσαετή και πλέον σχέση του με τη φωτογραφία, ο Αρις Γεωργίου.

Το ίδιο υπογράφει και σήμερα ο αρχιτέκτονας που ταυτίστηκε με τη «φωτογραφία στη Θεσσαλονίκη» και με τη «Θεσσαλονίκη στη φωτογραφία του».

Είναι ο άνθρωπος που με το πολυσχιδές του έργο έχτισε τη φωτογραφική «σκηνή» στη Θεσσαλονίκη. Το διεθνές φεστιβάλ Φωτογραφική Συγκυρία που ίδρυσε το 1988 και η μετεξέλιξη της 20ής διοργάνωσης σε Photobiennale Thessaloniki Greece ήταν τα εργαλεία για την εγγραφή της Θεσσαλονίκης στον χάρτη των σημαντικότερων περί την φωτογραφία πόλεων αλλά και η μαγιά για την ίδρυση του Μουσείου Φωτογραφίας του οποίου υπήρξε ο πρώτος διευθυντής.

Στον εμπνευστή και δημιουργό του θεσμού που μέσα από τη φωτογραφική του ιδιότητα η «Θεσσαλονίκη φανερώνεται, αποκαλύπτεται και προβάλλεται σκοπίμως και παρεμπιπτόντως πάνω σε εικόνες που συμβολοποιούν το χρόνο και τον τόπο» είναι αφιερωμένη η έκθεση «Θεσσαλονίκη/Αυτεπαγγέλτως» στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης στο πλαίσιο της Photobiennale ή της 20ής Φωτογραφικής Συγκυρίας 2008.

Αυθόρμητος ο τίτλος της διότι «αυτεπάγγελτα μπήκε η Θεσσαλονίκη στη φωτογραφία μου, εκδηλώθηκε μέσα από το έργο μου, όπως επίσης αναπόφευκτο ήταν να εκδηλωθώ κι εγώ διά της φωτογραφίας μέσα από τη Θεσσαλονίκη· μια αμφίδρομη σχέση ατελεύτητη που δεν έχει την έννοια της απογραφικής καταγραφής, αλλά το πώς η πόλη διεγείρει το φωτογραφικό βλέμμα τείνοντας προς την καταγραφή…», εξηγεί ο Αρις Γεωργίου.

Φοιτητής ακόμη στο Μονπελιέ με μια παλιά Zeiss Ikon 6×6 του πατέρα του φωτογράφιζε στις διακοπές του από το ’70 ως ταξιδιώτης τη γενέθλια πόλη. Πρόσωπα και τοπία που εγκλωβίστηκαν στο φακό απελευθερώνουν σήμερα εικόνες που ο χρόνος τις κάνει να φαντάζουν τόσο μακρινές όσο κοντινές.

Η έκθεση δεν είναι αναδρομική αλλά μια αναδρομή στη φωτογραφία και τη Θεσσαλονίκη του φωτογράφου. Ο επιμελητής της Στέργιος Καράβατος επιλέγοντας 85 περίπου εικόνες από τα 60.000 αρνητικά του αρχείου του με διάφορους τόπους, πρόσωπα, φιγούρες και πεδία (εικαστική, αρχιτεκτονική, αφαιρετική πειραματική φωτογραφία), κατασκεύασε το βλέμμα του περιπατητή Αρι Γεωργίου ως περιπλανώμενου φωτογράφου της Θεσσαλονίκης. Στο υλικό που ξεκινάει από τις αρχές του ’70 και φθάνει μέχρι πιο πρόσφατα με ελάχιστες έγχρωμες του ’74 σαν πινελιές στο ασπρόμαυρο τοπίο της πόλης, ενσωμάτωσε δειγματοληπτικά δεκαοκτώ από τις εστιασμένες εργασίες του («Ολυμπος Νάουσα», «Βασιλικό Θέατρο 1983», «Μητροπόλεως 23» κ. ά.)

«Η άσκηση της φωτογραφίας τότε είχε αρκετά διαφορετικό προορισμό από τη σημερινή της χρήση. Στην ανακάλυψή της αναζητούσα τον φωτογραφικό ορίζοντα χωρίς αναγκαστικά να αναζητώ τη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο είχα συνείδηση του τι φωτογράφιζα. Δεν είναι απολύτως συμπτωματικοί οι χώροι, οι τόποι, τα πρόσωπα…», εξηγεί στην «Κ».

Ο ηλικιωμένος στο καφενείο «Νέα Ελλάς» στη γωνία Εγνατία και Αγίας Σοφίας, οι ταμπέλες των εργολάβων στην ανοικοδόμηση της Ανω Πόλης, οι βόλτες στην παραλία το ’73 ή ο τελευταίος Εβραίος ένοικος στο ξενοδοχείο Bristol, δεν είναι τυχαίες επιλογές. «Είχα επίγνωση ότι ήταν «in the way out» με τη σκέψη να περισώσω σκηνές που σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχουν…»

«Τώρα ως ένας τρίτος απέναντι στον εαυτό μου του τότε, κοιτώ τη φωτογραφία πέρα από τη «φωτογραφικότητά» της. Και αντιλαμβάνομαι πως ό, τι τότε ήταν πρόφαση για μια «καλή» φωτογραφία, τώρα πια αποκαλύπτει την υποσυνείδητη έγνοια για το περιεχόμενο. Ο, τι τότε ήταν φωτογραφία στη Θεσσαλονίκη, τώρα πια είναι Θεσσαλονίκη στη φωτογραφία».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή