Η αφρόκρεμα της ελληνικής τέχνης

Η αφρόκρεμα της ελληνικής τέχνης

1' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Από τον Νικηφόρο Λύτρα και τον Κωνσταντίνο Βολανάκη, στον Αλέξη Ακριθάκη και τον Κώστα Τσόκλη. Κάθε έργο αντικατοπτρίζει την αισθητική και τη νοοτροπία κάποιου διοικητή της Εθνικής Τραπέζης, αλλά και μια ευαισθησία για τη δημόσια εικόνα της τράπεζας και τα εικαστικά δρώμενα μίας εποχής. Στην έκθεση «Ελληνες Ζωγράφοι από τη Συλλογή της Εθνικής Τραπέζης», που εγκαινιάζεται απόψε στην Εθνική Πινακοθήκη, ο Εγγονόπουλος συνυπάρχει με τον Ιακωβίδη, ενώ ο Ρόρρης αναλαμβάνει αυτό που κάποτε έκαναν ο Μυταράς, ο Πρέκας, ο Τέτσης και πιο παλιά, ο Μόραλης: τις προσωπογραφίες των διοικητών.

Τα πορτρέτα είναι και τα εκθέματα που καλωσορίζουν τους επισκέπτες, κάποια πρωτότυπα και κάποια ψηφιακά αντίγραφα, λόγω δυσκολίας στη μεταφορά τους, από χώρους της Εθνικής Τράπεζας. Η συλλογή αποτελείται από 2.500 έργα, 200 από τα οποία εκτίθενται στην Πινακοθήκη. Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, εξηγεί ότι «αμέσως μετά την ίδρυση της Τράπεζας το 1841, η τέχνη παίζει σημαντικό ρόλο: θεσμικό, με τα πορτρέτα των διοικητών, ιδεολογικό, με την προβολή των ιδανικών του πρόσφατου Αγώνα, και τέλος, αισθητικό». Η Ολγα Μεντζαφού-Πολύζου, διευθύντρια Συλλογών και Μουσειολογικού Προγραμματισμού και υπεύθυνη για την οργάνωση της έκθεσης, υπογραμμίζει τη σημασία της συγκεκριμένης συλλογής στην τόνωση της τέχνης στον ελληνικό χώρο ανά τις δεκαετίες και συγχρόνως στη συγκέντρωση ενός πλούσιου αρχείου για την ιστορία της ελληνικής τέχνης.

Τα 200 έργα εκτίθενται σε τρία επίπεδα: καθώς κατεβαίνει κανείς έρχεται σε επαφή με τους πιο πρόσφατους καλλιτέχνες, με πιο πολύ χρώμα, και όχι μόνον όσον αφορά τα έργα. Στο κατώτερο επίπεδο της έκθεσης, η αρχιτεκτονική του χώρου αλλάζει, με καμάρες και πάγκους να φυτρώνουν αμήχανα μέσα στον εκθεσιακό χώρο, δημιουργώντας ένα περιβάλλον που ίσως έχει σκοπό να θυμίσει τη μόνιμη κατοικία των κομματιών, μέσα στα γραφεία της Τράπεζας. Η συλλογή είναι τόσο πλούσια, που η αρχιτεκτονική παρέμβαση μοιάζει λίγο άσκοπη.

Το ενδιαφέρον μήνυμα που παίρνουμε από αυτή την έκθεση είναι ότι τον 21ο αιώνα η Συλλογή της Εθνικής Τραπέζης ξεπερνά τον διακοσμητικό της χαρακτήρα: η επιστημονική, ψηφιακή καταγραφή, η αποκατάσταση και η συντήρηση αποτελούν προτεραιότητα, με προσπάθειες που συνεχίζονται υπό τη διοίκηση του κ. Τάκη Αράπογλου.

Ιnfo 5/12 με 22/3 στην Εθνική Πινακοθήκη (Βασ. Κωνσταντίνου 50)

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή