Ματιές στον κόσμο

6' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λονδινο

Θέατρο

Οld Vic

www.oldvictheatre.com

«The Norman Conquests». Η τριλογία του Αλαν Εϊκμπορν σημειώνει μεγάλη επιτυχία στο ιστορικό θέατρο του Λονδίνου, στο οποίο καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ο Κέβιν Σπέισι. Τα τρία έργα που αποτελούν τις «Νορμανδικές κατακτήσεις» -Table Manners, Living Together και Round and Round the Garden- παρουσιάζονται χωριστά αλλά και όλα μαζί ορισμένες βραδιές. Το κωμικό τρίπτυχο παρακολουθεί τις περιπέτειες των έξι πρωταγωνιστών στη διάρκεια ενός επεισοδιακού γουίκ εντ σε εξοχικό σπίτι στην Αγγλία. Η σκηνοθεσία είναι του Μάθιου Γουόρτσας και πρωταγωνιστούν οι: Στίβεν Μάνγκαν, Τζέσικα Χάινς, Αμέλια Μπούλμορ, Πολ Ρίτερ, Μπεν Μάιλς, και Αμάντα Ρουτ.

Τheatre Royal, Drury Lane

www.theatreroyaldrurylane.co.uk

«Oliver!» Το μιούζικαλ του Λάιονελ Μπαρτ, βασισμένο στον Ολιβερ Τουίστ του Ντίκενς, παρουσιάζεται σκηνοθετημένο από τον Ρούπερτ Γκουλντ, σε χορογραφίες του Μάθιου Μπερν. Μεγάλο αστέρι της παράστασης, ο Ρόουαν Ατκινσον, ο οποίος υποδύεται τον Φάγκιν, τον τυραννικό, αχρείο «δάσκαλο της κλεψιάς» που εκμεταλλεύεται τον μικρό Ολιβερ. Στην πρώτη, μετά από είκοσι χρόνια, εμφάνισή του στη θεατρική σκηνή,και χωρίς προηγούμενη θητεία στο μιούζικαλ, ο γνωστός σε όλους «Μίστερ Μπιν» γοητεύει με την ερμηνεία του καταφέρνοντας, όπως γράφουν οι κριτικοί, να είναι ταυτόχρονα «ανατριχιαστικά σατανικός και απολαυστικά αστείος». Τον ρόλο του Ολιβερ ερμηνεύουν εκ περιτροπής οι νεαροί Ρος Μακόρμακ και Χάρι Σκοτ.

Εκθεση

Royal Academy of Arts

www.royalacademy.org.uk

«Byzantium, 330-1453». Η έκθεση, που συνδιοργανώθηκε από τη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών και το Μουσείο Μπενάκη, προσφέρει ένα πανόραμα της ιστορίας του Βυζαντίου και της βυζαντινής τέχνης, από την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης μέχρι την Αλωση. Συνολικά παρουσιάζονται 400 περίπου εκθέματα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου (Λούβρο, Μητροπολιτικό Μουσείο, Βρετανικό, Ερμιτάζ, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης κ.ά.), καθώς και από τη Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά. Ως τις 22 Μαρτίου.

Τate Modern

www.tate.org.uk/modern

«Rodchenko & Popova: Defining Constuctivisme». Με άξονα το έργο του Αλεξάντρ Ροτσένκο και της Λιουμπόβ Πόποβα, η έκθεση κάνει μια αναδρομή στο κίνημα του κονστρουκτιβισμού, κύριας συνιστώσας της ρωσικής αβάν-γκαρντ που αναπτύχθηκε τα χρόνια που προηγήθηκαν και ακολούθησαν την Οκτωβριανή Επανάσταση. Οι κονστρουκτιβιστές απομακρύνθηκαν συνειδητά από την αντίληψη «η τέχνη για την τέχνη», εξερεύνησαν συλλογικούς τρόπους δουλειάς και έθεσαν ως στόχο να συμβάλουν στην κοινωνική ζωή όχι μόνο με τη ζωγραφική και τη γλυπτική αλλά επίσης την αρχιτεκτονική, τη φωτογραφία, τις γραφικές τέχνες, το βιομηχανικό ντιζάιν, το θέατρο και τον κινηματογράφο. Μεγάλο μέρος των έργων που εκτίθενται προέρχονται από τη Συλλογή Κωστάκη. Ως τις 17 Μαΐου.

Μαδριτη

Θέατρο

Τeatro Bellas Artes

www.teatrobellasartes.es

«Noviembre». Ο «Νοέμβρης», που ο Μπεν Μπράντλεϊ αποκάλεσε «το έργο του Μάμετ που αρέσει σε όσους δεν αρέσει ο Μάμετ» είναι μια πολιτική σάτιρα γραμμένη το 2004, με κεντρικό ήρωα έναν φανταστικό πρόεδρο των ΗΠΑ, τον Τσακ Σμιθ, στον οποίο οι θεατές έχουν διακρίνει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τον έως πρότινος πρόεδρο Τζορτζ Μπους. Η ισπανική παράσταση, σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Χοσέ Πασκουάλ, έχει κερδίσει τους ύμνους της κριτικής, ιδιαίτερα η ερμηνεία του Σαντιάγο Ράμος στο ρόλο του Σμιθ. Ως τις 22 Μαρτίου.

Εκθεση

Μuseo del Prado

www.museodelprado.es

«Francis Bacon». Τιμώντας την εκατοστή επέτειο της γέννησης του Φράνσις Μπέικον, το μουσείο του Πράδο εγκαινίασε ένα μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του Αγγλου ζωγράφου, ο οποίος είχε επισκεφθεί πολλές φορές τη Μαδρίτη και πέθανε εκεί τον Απρίλιο του 1992. Η έκθεση δίνει έμφαση στον δεσμό του Μπέικον με τους μεγάλους καλλιτέχνες της Ισπανίας (συχνά επισκεπτόταν το Πράδο για να δει έργα του Ελ Γκρέκο, του Βελάσκεθ, του Γκόγια) παρουσιάζοντας έργα όπως η σειρά «Σπουδές πάνω στην προσωπογραφία του Πάπα Ιννοκέντιου Χ από τον Βελάσκεθ», ενώ περιλαμβάνει επίσης 16 από τα τρίπτυχά του, καθώς και αρχειακό υλικό – φωτογραφίες, χειρόγραφα, φιλμ, ηχητικά ντοκουμέντα.

Νεα Υορκη

Θέατρο

Cort Theatre

www.nytheatre.com/nytheatre/cort.htm

«You’re Welcome America. A Final Night With George W. Bush». Μπορεί η Νέα Υόρκη να ζει ακόμα στο κλίμα της «Ομπαμαμανίας», ωστόσο η παράσταση που κάνει θραύση στο Μπρόντγουεϊ είναι η «Τελευταία νύχτα με τον Τζορτζ Μπους». Γραμμένο και ερμηνευμένο από τον δημοφιλή κωμικό Γουίλ Φερέλ, το έργο είναι μια ανελέητη σάτιρα του απελθόντος προέδρου, με υλικό που προέρχεται από τις εμφανίσεις του Φερέλ στο τηλεοπτικό πρόγραμμα Saturday Night Live τα τελευταία χρόνια αλλά και από το «αρχείο» πραγματικών περιστατικών και φράσεων του τέως προέδρου. Είναι τόση η επιτυχία του έργου, που το συνδρομητικό κανάλι HBO θα μεταδώσει απευθείας την τελευταία παράσταση, στις 14 Μαρτίου.

Εκθεση

Οnassis Cultural Center

www.onassisusa.org

«Worshiping Women: Ritual and Reality in Classical Athens». Διοργανωμένη σε συνεργασία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, η έκθεση «Λατρεία γυναικών: Τελετουργία και πραγματικότητα στην Αθήνα των κλασικών χρόνων» παρουσιάζει ένα εντυπωσιακό σύνολο 115 αρχαιολογικών εκθεμάτων, μέσω των οποίων επανεξετάζεται η ευρύτατα διαδεδομένη πεποίθηση ότι, αν και οι θηλυκές θεότητες λατρεύονταν ως ισότιμες με τους άνδρες θεούς, οι κοινές θνητές ήταν τελείως αποκλεισμένες από τη δημόσια ζωή στην αρχαία Αθήνα. Η ιστορία που αφηγούνται αυτά τα έργα -αγάλματα, ανάγλυφα, παραστάσεις σε αμφορείς, επιτύμβιες στήλες κ.ά.- είναι διαφορετική, καθώς δείχνει ότι, με τη συμμετοχή τους στη θρησκευτική λατρεία, στις τελετές και σε άλλες εκδηλώσεις, οι γυναίκες όχι μόνο έβγαιναν ενεργά στον δημόσιο χώρο αλλά αποκτούσαν και ταυτότητα ως πολίτες της αθηναϊκής δημοκρατίας. Ως τις 9 Μαΐου.

Παρισι

Εκθεση

Μusee Maillol

www.museemaillol.com

«Vers de nouveaux rivages. L’ avant-garde russe dans la collection Costakis». Η έκθεση είναι αφιερωμένη σ’ ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας της μοντέρνας τέχνης: το κίνημα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, η οποία αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, τα χρόνια που προηγήθηκαν και ακολούθησαν την Οκτωβριανή Επανάσταση. Διοργανωμένη σε συνεργασία με το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, η έκθεση βασίζεται σε έργα από τη συλλογή Κωστάκη, ιχνηλατώντας τη μακρόχρονη προσπάθεια του Ελληνα συλλέκτη ο οποίος, με προσωπική πρωτοβουλία και πενιχρά μέσα, κατάφερε να συγκεντρώσει και να διασώσει ένα τεράστιο σύνολο έργων, ανάμεσά τους έργα των Μάλεβιτς, Λιουμπόβ Πόποβα Ροντσένκο, Τάτλιν, Λισίνσκι, Γκοντσάροβα και πολλών άλλων. Λόγω της μεγάλης προσέλευσης κοινού, η διάρκεια της έκθεσης παρατάθηκε ώς τις 27 Μαρτίου.

Τζόρτζιο ντε Κίρικο στο Παρίσι

Εμπνευστής και κορυφαίος εκπρόσωπος της «μεταφυσικής ζωγραφικής», ο Τζόρτζιο ντε Κίρικο (1888 – 1978) έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση του σουρεαλισμού. Ο διασημότερος Ιταλός ζωγράφος του 20ού αιώνα γεννήθηκε στον Βόλο, όπου ο πατέρας του εργαζόταν ως μηχανικός σιδηροδρόμων και σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, πριν φύγει από την Ελλάδα για να ακολουθήσει μια διαδρομή με κύριους σταθμούς το Παρίσι και τη Ρώμη. Η επίδραση της ελληνικής εμπειρίας είναι διαχρονικά φανερή στην καλλιτεχνική του σταδιοδρομία, που η πρώτη φάση της, η δεκαετία 1910 – 20, θεωρείται η πιο σημαντική. Στα έργα αυτής της περιόδου, που σημαδεύτηκε από την τραγωδία του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Ντε Κίρικο εκφράζει το αίσθημα αποξένωσης και παραλογισμού στα παράδοξα τοπία των πινάκων του, συνθέσεις όπου συνευρίσκονται με ονειρική αυθαιρεσία τα πιο ετερόκλητα στοιχεία. (εδώ το «Τραγούδι αγάπης», 1914) Η έκθεση «Τζόρτζιο ντε Κίρικο, το εργοστάσιο των ονείρων», στο παρισινό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, παρουσιάζει πολλούς πίνακες αυτής της περιόδου, αλλά παρακολουθεί επίσης την κατοπινή πορεία του, όταν ο ζωγράφος απομακρύνθηκε από τα νεωτερικά ρεύματα επιστρέφοντας στις παραδοσιακές αξίες της ζωγραφικής.

Μαξ Ερνστ: Ονειρο και Επανάσταση

Μετά τη Στοκχόλμη, η έκθεση «Μαξ Ερνστ: Ονειρο και Επανάσταση» ταξίδεψε στη Δανία, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης Λουιζιάνα, κοντά στην Κοπεγχάγη, όπου θα φιλοξενηθεί ώς την 1η Ιουνίου. Είναι μια ρετροσπεκτίβα αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου, που συγκαταλέγεται στους μεγάλους καινοτόμους της τέχνης του 20ού αιώνα. Πρωταγωνιστής καλλιτεχνικών κινημάτων, όπως ο ντανταϊσμός και ο σουρεαλισμός, ο Ερνστ επιχείρησε να εξερευνήσει περιοχές της εμπειρίας όπου θολώνουν τα όρια ανάμεσα στον εξωτερικό και εσωτερικό κόσμο, τη φαντασία και την πραγματικότητα. Σ’ όλη τη διάρκεια της μακρόχρονης διαδρομής του, που συμβάδισε με τα πιο ταραγμένα χρόνια του 20ού αιώνα, πειραματιζόταν ακούραστα με διάφορα υλικά και τεχνικές αναπροσαρμόζοντας συνεχώς τους τρόπους καλλιτεχνικής του έκφρασης. Ασχολήθηκε με το κολάζ και επινόησε άλλες τεχνικές (frottage, grattage, decalcomania) επιδιώκοντας να αναμείξει το τυχαίο, το υποσυνείδητο, στη διαδικασία της καλλιτεχνικής σύνθεσης. Η έκθεση περιλαμβάνει πάνω από 200 έργα του, που αντιπροσωπεύουν όλα τα στάδια της πορείας του και των πειραματικών του αναζητήσεων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή