ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σώμα – καθρέφτης εμπειριών της ιρανικής διασποράς

ΕΓΚΑΙΝΙΑ. Η ιρανική διασπορά και οι ιστορίες της, ιστορίες ανθρώπων που γεννήθηκαν στην Περσία του σάχη και εγκατέλειψαν τη χώρα με την εδραίωση της Ισλαμικής Δημοκρατίας, καθηλώνουν συχνά τα μέσα μαζικής ενήμερωσης και την κοινή γνώμη της Δύσης. Γιατί ακόμα και αν έχεις μερικές φορές την αίσθηση ότι ακούς την ίδια ιστορία είναι η φύση αυτής της συναρπαστικής χώρας, το απίθανο μωσαϊκό ανθρώπων και η τόσο σύνθετη πραγματικότητα του 2009 που προσελκύουν ένα δαιμονισμένο ενδιαφέρον.

Η Αφροδίτη Ντεζιρέ Ναβάμπ, φωτογράφος και performance artist, μόνιμη κάτοικος Νέας Υόρκης, γεννήθηκε στο προ-επαναστατικό Ιράν. Πολλοί από τους φίλους της στο σχολείο και στη γειτονιά της ήταν Γάλλοι, Γερμανοί ή Βρετανοί. Ηταν μια εντελώς διαφορετική χώρα από το Ιράν των μουλάδων και του θρησκευτικού φανατισμού. Οταν ξέσπασε η Επανάσταση, η Αφροδίτη ήταν οκτώ ετών. Η μητέρα της, ελληνικής καταγωγής, πήρε την οικογένεια και ήρθαν στην Αθήνα. Ο πατέρας, διακεκριμένος γιατρός, έπρεπε να περιμένει πίσω δύο ολόκληρα χρόνια, μέχρι να του χορηγηθεί άδεια εξόδου από τη χώρα.

Η ταραγμένη ιστορία της χώρας του πατέρα της, η δική της διττή ταυτότητα και το κεφάλαιο της Αμερικής που άνοιξε κάπου στην εφηβεία ορίζουν θεματικά το έργο της Ναβάμπ, φωτογραφίες της οποίας εγκαινιάζουν τη Δευτέρα τον Πειραματικό Χώρο Αρχιτεκτονικής Ερευνας R53 στην οδό Μνησικλέους 4 – 6, στην Πλάκα. Ζευγάρια από συγγενείς νοηματικά λέξεις (αγάπη, τόπος, γέννηση, φίλος, οικογένεια κ. λπ.), μια στα περσικά και μια στα ελληνικά, φιλτράρονται διαφορετικά τόσο εννοιολογικά όσο και συναισθηματικά όταν συνειδητοποιείς ότι τα καλλιγραφικά αυτά αποτυπώματα έχουν «χαραχτεί» πάνω σε ένα σώμα: για την ακρίβεια στην κοιλιακή χώρα της ίδιας της Ναβάμπ η οποία στη συνέχεια τα φωτογράφισε. Το σώμα της γίνεται ένας οπτικοποιημένος καθρέφτης μιας πολύπλοκης, φορτισμένης εμπειρίας. Η έκθεση (έως τις 10/10) συνοδεύεται από σειρά παράλληλων εκδηλώσεων με στόχο να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις μας για τη μεγάλη αυτή χώρα. Διαλέξεις, προβολές, μια χορογραφία της Αρτέμιδος Ιγνατίου με την Ευγενία Σιγαλού συγκροτούν ένα εξαιρετικά ελκυστικό ιρανικό «πακέτο» που ξεκίνησε χθες στο Μουσείο Μπενάκη και θα «περπατήσει» παράλληλα με την έκθεση μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου.

Ο χώρος

Με την έκθεση εγκαινιάζεται η μόνιμη στέγη της ICC Athens που ιδρύθηκε πριν από επτά χρόνια. Η ICC Athens, ειδικευμένη στην αρχιτεκτονική έρευνα, στην αξιολόγηση και διαχείριση σχεδιασμού εργασιακών χώρων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες, επεκτείνει τη δράση της προς νέα εδάφη (εκθέσεις, art performances, εκπαιδευτικά προγράμματα, αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί) διερευνώντας τη χρήση διαφορετικών χώρων κάτω από περισσότερο πειραματικές συνθήκες.