Το νέο αίμα του ελληνικού τραγουδιού

Το νέο αίμα του ελληνικού τραγουδιού

4' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οσοι υπήρξαν νέοι το ξέρουν: καίγονται. Αλλά αρκεί η βενζίνη των νιάτων για να βγάλεις ένα δίσκο, να συστηθείς με συναυλίες στο κοινό, να πείσεις με τα τραγούδια σου σε μια εποχή που δεν προλαβαίνεις να αφομοιώσεις το ξεχωριστό;

Ο Νίκος Ζουρνής, η Μάρω Μαρκέλλου και η Κατερίνα Μακαβού είναι τρεις περιπτώσεις τραγουδοποιών που αξίζουν την προσοχή μας στη δισκογραφία.

Νικοσ Ζουρνησ. Οσοι αναζητούν καινούργια πρόσωπα και προσέχουν τους μουσικούς στα μικρά γκρουπάκια, που όλο και με μεγαλύτερη συχνότητα ξεπροβάλλουν σε μουσικές σκηνές και μπαράκια, τον είχαν ξεχωρίσει να παίζει κιθάρα.

Ευγενική φυσιογνωμία, με ώριμο ύφος και συμπεριφορά, στα 24 του, ο Νίκος Ζουρνής μοιάζει να είναι από τα καλά καινούργια χαρτιά της δισκογραφίας. Τα «Χιλιόμετρα» (Μικρός Ηρως) είναι το πρώτο του άλμπουμ, αν και στη δισκογραφία πρωτοεμφανίστηκε στο cd της Μ. Λούκα «Καλημέρα», με τρία τραγούδια και ύστερα στο άλμπουμ του Μανώλη Λιδάκη «Η σιωπή του χρόνου», με το «Λάφυρο» σε στίχους του Μιχάλη Γκανά. Αυτό το κομμάτι συμπεριέλαβε και το δικό του cd, το οποίο περιέχει δημιουργίες του εκτός από δύο τραγούδια σε στίχους του Μ. Γκανά, της Μ. Λούκα και το μελοποιημένο απόσπασμα από το «Πρωινό άστρο» του Γ. Ρίτσου.

Είναι σαφές ότι ο Ν. Ζουρνής δεν είναι τυχαία περίπτωση. Μεγάλωσε στη Βοιωτία, άρχισε νωρίς να ασχολείται με την κιθάρα και η συνέχεια: Τμήμα Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, ήταν αναμενόμενη.

Τον Δεκέμβριο θα εμφανιστεί και πάλι στον «Πυρήνα», ενώ ήδη έχει στο μυαλό του νέα τραγούδια. «Υλικό που δεν χώρεσε στον πρώτο δίσκο, αλλά και άλλα που γράφω τώρα. Μόνο που μου βγαίνουν πιο λαϊκά».

Το ύφος του θυμίζει Σωκράτη Μάλαμα, αλλά έχει τον τρόπο του να γίνεται προσωπικό. «Τραγούδια του ακούω από 12 χρόνων. Αφορμή, ένα cd που μου έδωσε ο ξάδερφός μου. Ακουγα επίσης Ορφέα Περίδη, Θανάση Παπακωνσταντίνου και δίσκους του Χατζιδάκι, του Θεοδωράκη και του Σαββόπουλου που έπαιρνα από τους γονείς μου».

Για να φτάσει ώς το πρώτο του cd; «Η πορεία ήταν φυσιολογική. Ο Σ. Μάλαμας με πρότεινε στον Αγγελο Σφακιανάκη, που του έδωσα ένα ντέμο. Ημουν 20 χρόνων τότε». Ο δίσκος άργησε κάπως, αλλά το διάστημα μέχρι να εκδοθεί ήταν ό, τι πιο δημιουργικό γνώρισα. Διαφωνίες, κουβέντα και πολύς διάλογος».

Μαρω Μαρκελλου. Το χιούμορ είναι το βασικό χαρακτηριστικό της. Από τον τρόπο που μιλάει μέχρι τα τραγούδια της. Η Μάρω Μαρκέλλου, που μας σύστησε ο Φοίβος Δεληβοριάς, είναι ένα κορίτσι 24 χρόνων που μεγάλωσε στο Λουτράκι και, προς έκπληξη πολλών, εκεί ζει ακόμη. «Το Κορίτσι για σπίτι» (Lyra) είναι ο δίσκος με τον οποίο συστήθηκε στο κοινό τον χειμώνα. Χαριτωμένες ιστορίες που θα ακούσουμε από τον Οκτώβριο και στο «Οξυγόνο», όπου θα εμφανίζεται Παρασκευή και Σάββατο με τον Πάνο Μαζουράκη. Με χιούμορ οι περισσότερες, αφού, όπως λέει, «είναι ένας τρόπος διαφυγής από την πραγματικότητα», έχουν ήδη κερδίσει ένα δικό τους κοινό.

«Σε μένα όλα ήρθαν πολύ εύκολα. Ανησυχητικά εύκολα». Μοιρασμένη στη Νομική Αθηνών όπου πέρασε το 2003 και στο λάπτοπ της όπου ηχογραφούσε τις εμπειρίες της, γνώρισε τον Βαγγέλη Πιερρακέα. Η γνωριμία έγινε σε ένα μπαρ όπου δούλευε στο Λουτράκι κι εκεί του έδωσε ένα κομμάτι της. Το «Αργεί να ξημερώσει» από το αρχείο του κιθαρίστα έφτασε στις κεραίες του Δεληβοριά, ο οποίος τη διάλεξε να λάβει μέρος στην παράσταση «Κ-13».

Τώρα ετοιμάζεται για τον νέο δίσκο της, που θα ηχογραφήσει το 2010. «Γράφω τραγούδια, αλλά η σύγκριση είναι μοιραία με εκείνα που πρώτου cd». «Μεγάλο βάρος» όπως λέει, «αλλά πού θα πάει, κάπου θα βγει».

Κατερινα Μακαβου. Προτιμά ατμόσφαιρες στα τραγούδια της. Αυτό χαρακτηρίζει και τα «Μικρά Μυστικά» (Virus Music), 11 εξομολογητικά κομμάτια με ωραίες μελωδίες, καλογραμμένους στίχους που ενισχύει μια ενδιαφέρουσα φωνή. Κι όλα αυτά στο πακέτο του ενός. Αυτό δηλαδή που ονειρεύεται κάθε τραγουδιστής, ο οποίος κάθε ένα – δύο χρόνια αναζητάει καινούργιο υλικό σε στιχουργούς και συνθέτες.

Η Κατερίνα Μακαβού γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, όπου από τα 17 της ξεκίνησε να τραγουδάει σε γκρουπάκια της εποχής. Αποφασιστική, όπως φαίνεται, τελείωσε το Σύγχρονο Ωδείο Θεσσαλονίκης, το τμήμα της τζαζ και έκτοτε συνεργάστηκε με τον Σωκράτη Μάλαμα, τον Λουδοβίκο των Ανωγείων, τον Μάριο Τόκα, τον Γιώργο Καζατζή κ. ά. Το καλοκαίρι της ήταν συναυλιακό (στις 30 του μηνός θα τη δούμε με τους «Μίκρο», τους «Μπλε» κ.ά.), ενώ ο χειμώνας θα είναι γεμάτος live.

Πότε βγήκε στη φόρα η πλευρά της δημιουργού; «Αυτό υπάρχει, το κουβαλάς και εξωτερικεύεται όταν μεστώνει». Ετσι προέκυψαν τα «Μικρά Μυστικά», στα οποία υπογράφει όλους στους στίχους και τη μουσική εκτός από δύο του Θανάση Dzingovic.

Με ορμή

Με τι αντοχές ξεκινάει ένας νέος τραγουδοποιός τώρα στη δισκογραφία; Σε μια εποχή που το τηλεοπτικό πρότυπο προτάσσει άλλα μουσικά μοντέλα και η επιμονή στο καλό ερμηνεύεται ως γραφική συμπεριφορά;

«Μα, αν δεν έχουμε τώρα αντοχές, πότε θα έχουμε; Οταν υπάρχει κάτι επίμονο στο μυαλό σου, κανένα εμπόδιο δεν σε σταματάει. Καίγεσαι να συνεχίσεις. Δεν κοιτάς πώς θα κινηθείς».

Αυτή η ορμή που περιγράφει η Κατερίνα Μακαβού, η οποία έφτιαξε ένα δικό της δίσκο με τα μέσα που διαθέτει και τους μουσικούς που διάλεξε, δείχνει και το πάθος των νέων καλλιτεχνών να δημιουργήσουν τη δική τους εποχή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή