ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αμαρτίες στο βούρκο

Διαφθορά στη Νέα Ορλεάνη ***

ΘΡΙΛΕΡ

Σκηνοθεσία: Βέρνερ Χέρτσογκ

Ερμηνεία: Νίκολας Κέιτζ, Εύα Μέντες, Μπραντ Ντούριφ, Βαλ Κίλμερ, Φερούζα Μπαλκ.

ΚΡΙΤΙΚΗ. Σε ένα από τα πιο χριστιανικά και ταυτοχρόνως σκοτεινά και βλάσφημα αμερικανικά φιλμ της δεκαετίας του ’90, στη «Διαφθορά», ο Εϊμπελ Φεράρα σκηνοθετεί με πυρετώδη ρυθμό την κάθοδο του Χάρβεϊ Καϊτέλ σε μια κόλαση σκορσεζικού τύπου. Στην πρόσφατη «Διαφθορά στη Νέα Ορλεάνη» ο Νίκολας Κέιτζ ζει μια παρόμοια κόλαση, δίνοντας την ψυχή του στον καλύτερο μέχρι σήμερα ρόλο του.

Ενας αστυνομικός της Νέας Ορλεάνης, ο Τέρενς ΜακΝτόνα, που έχει πάθει ένα σοβαρό πρόβλημα στην πλάτη στην προσπάθειά του να σώσει έναν κρατούμενο από πνιγμό, συμπεριφέρεται σαν εκπεπτωκώς άγγελος. «Απαλλοτριώνει» μέρος από τις ποσότητες των ναρκωτικών που έχουν κατασχεθεί από την αστυνομία. Ληστεύει βαποράκια στους δρόμους. Βιάζει κοπέλες, τις οποίες σταματάει δήθεν για έλεγχο ναρκωτικών στα πάρκινγκ των κλαμπ. Βυθίζεται στον τζόγο και γίνεται ολοένα και πιο βίαιος. Ο ΜακΝτόνα θα αναγκαστεί να κολυμπήσει σε πολύ ταραγμένα νερά, όταν μια μέρα θα απειλήσει και θα ληστέψει προκλητικά έναν γκάνγκστερ, που είναι πελάτης της ερωμένης του, μιας πόρνης πολυτελείας.

Ο Βέρνερ Χέρτσογκ αντιγράφει τον Φεράρα κυρίως στο πρώτο μέρος της ταινίας. Στο δεύτερο, παρουσιάζει με δόσεις σαρκασμού την ιστορία ενός ερωτευμένου μπάτσου που έπεσε στον βούρκο για την αγαπημένη του. Εκεί, ως εκ θαύματος ξέπλυνε τις αμαρτίες του και κατέκτησε τον παράδεισο. Το θέμα είναι κοινότοπο, αλλά το βλέμμα του Χέρτσογκ πάνω στον ήρωά του έχει ενδιαφέρον.

Ο Κέιτζ σκηνοθετείται σε ένα μεταίχμιο ανάμεσα στον ρεαλισμό ενός αστυνομικού θρίλερ και στην ατμόσφαιρα μιας αλλόκοτης ταινίας τρόμου. Ο ΜακΝτόνα παραπαίει σαν σε παραίσθηση και μοιάζει σαν ένα βαμπίρ που αντί για αίμα ρουφάει κοκαΐνη. Είναι εθισμένος στα ναρκωτικά (ο εθισμός είναι κληρονομικός: ο πατέρας του είναι αλκοολικός) και κυριαρχείται από μια εμμονή: πρέπει να βρει τους υπεύθυνους για το μακελειό μιας πολυμελούς οικογένειας μαύρων. Η παράκληση μιας ηλικιωμένης μαύρης στην κηδεία των νεκρών τον έχει στοιχειώσει σαν κατάρα.