Νέες εκδόσεις

3' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΛΕΥΚΩΜΑ

Εργοστάσιο

Μια εικαστική ματιά στη βιομηχανία τροφίμων και ποτών

φωτ. Πλάτων Τσούλος

εκδ. Ολκός σελ. 150 – 58 ευρώ

Ποιητική σύνθεση το «Εργοστάσιο», είναι μια εικαστική προσέγγιση σε χώρους όπου το βλέμμα μας έχει συνηθίσει να στέκεται στο τελικό προϊόν και όχι στη διαδικασία παραγωγής του. Το υλικό συγκέντρωσε ο Πλάτων Τσούλος σε διάστημα περίπου πέντε ετών, είτε στη διάρκεια προγραμματισμένων επισκέψεων του επιχειρηματικού ρεπορτάζ είτε έπειτα από ειδικές συναντήσεις. Η φωτογράφηση στηρίχθηκε στην ιδέα ότι, εκτός από προϊόντα, τα εργοστάσια μπορούν να παράγουν και τέχνη. Τα κείμενα είναι του Λάμπρου Πολύζου. Στην εισαγωγή, ο Αθανάσιος Παπανδρόπουλος ερευνά την ιστορία της παραγωγής τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα.

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΜΑRC FΕRRΟ

Εξηγώντας την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και του κομμουνισμού στην εγγονή μου

μετ. Βάσιας Τσοκόπουλος

εκδ. Νόβολι σελ. 108

Τη νύχτα της 9ης προς τη 10η Νοεμβρίου 1989, το Τείχος του Βερολίνου γκρεμίστηκε από τους Γερμανούς που αρνούνταν τη διαίρεση της χώρας τους. Τους επόμενους μήνες, στην ΕΣΣΔ όπως και στα κράτη της ανατολικής Ευρώπης, τα κομμουνιστικά καθεστώτα κατέρρευσαν. Γιατί το Τείχος επέζησε τόσες δεκαετίες από το 1961; Και ποιες ήταν οι αιτίες της πτώσης του κομμουνισμού; Ο Μαρκ Φερό ερμηνεύει έναν από τους μεγαλύτερους κλυδωνισμούς της σύγχρονης ιστορίας.

ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ

Οικοδόμοι. Οι άνθρωποι που έχτισαν την Αθήνα

1950-1967

εκδ. Βιβλιόραμα σελ. 392

Ποια θέση κατέχουν τα μεταπολεμικά χρόνια στην αντίληψή μας για το παρελθόν; Οι δεκαετίες του 1950 και του 1960 μοιάζουν συγχρόνως κοντινές και απόμακρες. Ορισμένοι από τους πρωταγωνιστές τους είναι οι οικοδόμοι της μεταπολεμικής Αθήνας, εσωτερικοί μετανάστες που βίωσαν πολύμορφα δύο από τα κεντρικά φαινόμενα του μεταπολεμικού κόσμου: τον εξ-αστισμό και τον πολιτικό ριζοσπαστισμό.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΗ – ΚΑΛΑΜΑΡΗ

Το σπίτι στον Κάτω Αιγιαλό

εκδ. Διόπτρα σελ. 340

Ανοιξη 1881. Η Χίος βυθισμένη στη μακάρια γαλήνη της ταράζεται συθέμελα και ισοπεδώνεται από έναν καταστροφικό φονικό σεισμό. Τούτος ο ανείπωτος χαλασμός, εκτός από ερείπια, κονιορτό και θάνατο, στιγμάτισε ανεξίτηλα το ριζικό των ηρώων του μυθιστορήματος, την οικογένεια του Ηλία και της Φραγκώς.

ΚΩΣΤΑΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ

Περαστικός από το Ρέικιαβικ

εκδ. Ποταμός σελ. 283

Ενα ελεύθερο ταξίδι μέσα στη μνήμη, με αφορμή απρόβλεπτες ματαιώσεις πτήσεων και ατελείωτες καθυστερήσεις στα αεροδρόμια της Ευρώπης. Μια περιπαικτική ματιά όχι πάντα ευχάριστη πάνω σε γεγονότα των τελευταίων εξήντα χρόνων με τη μορφή μιας επιστολής που κινείται σαν εκκρεμές ανάμεσα στο τότε και στο τώρα, έχοντας σαν οδηγό τις ακραίες εμμονές ενός ανθρώπου που βρίσκεται στα πρόθυρα της επαγγελματικής αποστρατείας. Πρόσωπα υπαρκτά μπλέκονται συχνά με τα φανταστικά, αυθαδιάζουν και διεκδικούν μια παρουσία αυθύπαρκτη, δίνοντας την εντύπωση ενός αυτοβιογραφικού χρονικού.

ΔΟΚΙΜΙΟ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΜΠΟΥΚΗΣ

Ημιμάθειας εγκώμιο

Για μια καθολική ματιά στο σύγχρονο κόσμο

προλ. Χαρίδημος Τσούκας

εκδ. Κριτική σελ. 522

Στην κουλτούρα μας η ημιμάθεια έχει αρνητική χροιά γιατί δημιουργεί μια ψευδαίσθηση βεβαιότητας. Οι ημιμαθείς θεωρούνται πιο επικίνδυνοι από τους αμαθείς. Προσεγγίζοντας ωστόσο την ημιμάθεια από μια πιο φρέσκια οπτική, ο Γ. Παμπούκης υποστηρίζει ότι οι υπερκαταναλωτικές κοινωνίες μας προϋποθέτουν ανάμεσα στ’ άλλα και την ουσιαστική ενημέρωση των πολιτών για όσα συμβαίνουν γύρω τους. Αυτή όμως μπορεί να γίνει μόνο με μια προσεκτικά σχεδιασμένη… ημιμάθεια.

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

DΑVΙD FΟΕΝΚΙΝΟS

Αυτόνομες καρδιές

μετ. Μαρία Μουρκούση

εκδ. Κασταλία σελ. 143

Το σχέδιο ήταν να φορέσουν στους μπάτσους τις ίδιες τους τις χειροπέδες. Ομως, αυτοί οι δύο δεν είχαν. Οι χειροπέδες βρίσκονται στην καρδιά του δράματος. Αργότερα εκείνη θα πει ότι αν οι αστυνομικοί είχαν πάνω τους χειροπέδες, δεν θα είχε συμβεί τίποτα από όσα έγιναν μετά. Πηγή έμπνευσης για τον συγγραφέα υπήρξε η ιστορία δύο νεαρών-φονιάδων, μια ιστορία αγάπης πέρα από τα συνηθισμένα, μια θύμηση της επαναστατημένης νεότητας.

ΚΟΛΕΤ

Η γάτα

μετ. Β. Νικολοπούλου – Νίκη Καρακίτσου-Ντουζέ

εκδ. Scripta σελ. 122

Με αριστοτεχνικό τρόπο, η Κολέτ περιγράφει τις πρώτες μέρες του γάμου ενός νεαρού ζευγαριού και τα προβλήματα που προκαλεί η αντίζηλος της Καμίγ, η οποία δεν είναι άλλη γυναίκα αλλά η γάτα του Αλαίν, η Σάχα. Και οι τρεις χαρακτήρες, ακόμα και η γάτα, δρουν σύμφωνα με τους κανόνες της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Ο σύγχρονος κόσμος που αντιπροσωπεύει η Καμίγ προσκρούει στη συστολή του Αλαίν, που δεν αντέχει τη δύναμη και τη ζωντάνια που επιδεικνύει η νεαρή σύζυγός του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή