Μπραμς, Μπάρτοκ και λίγος Μητρόπουλος

Μπραμς, Μπάρτοκ και λίγος Μητρόπουλος

1' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις 20 Μαρτίου, στο επίκεντρο της συναυλίας της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ) υπό τον Μύρωνα Μιχαηλίδη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, βρέθηκε το τιτάνιο πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με σολίστα τον Μπορίς Μπέρμαν. Η ερμηνεία του διέθετε μεγαλοπρέπεια και ρωμαλέο ήχο, ενώ η δεξιοτεχνία του συνολικά έπεισε, παρά τα όχι λίγα λάθη. Το αργό μεσαίο μέρος απέπνεε εσωτερικότητα και η ρευστότητα της μελωδικής γραμμής ήταν ευπρόσδεκτη, καθώς ανέδιδε τρυφερότητα. Ευχάριστη ήταν η σύμπνοια του πιανίστα με την ορχήστρα σε ό,τι αφορούσε τις γενικές επιλογές δυναμικής, ταχυτήτων και φραστικής, με αποτέλεσμα να δίνεται αίσθηση συμπόρευσης μάλλον παρά ανταγωνισμού.

Αρχιμουσικός και ορχήστρα φάνηκαν καλύτερα στο «Κοντσέρτο για ορχήστρα» του Μπάρτοκ, που ακολούθησε. Πλάι στα γνωστά καλά έγχορδα της ΚΟΘ τοποθετούνται σταδιακά πλέον και τα πνευστά της, ξύλινα και χάλκινα. Ο Μιχαηλίδης ανέδειξε τις αντιθέσεις ανάμεσα στα πέντε μέρη αλλά και στο πλαίσιο κάθε μέρους, αρθρώνοντας παράλληλα με σαφήνεια κάθε μουσική παράγραφο. Μεγαλύτερη πειθαρχία, ακρίβεια και διαφάνεια στον ήχο θα προσέθεταν την επιθυμητή ευελιξία στο αποτέλεσμα.

Η βραδιά ξεκίνησε με τη μεταγραφή μιας τετράλεπτης φούγκας του Σαιν-Σανς (από τις «Εξι σπουδές» έργο 52) από τον Δημήτρη Μητρόπουλο: Παγκόσμια πρώτη εκτέλεση, πράγματι, σε μουσικολογική επιμέλεια του Γιάννη Τσελίκα. Ωστόσο, γιατί δεν επελέγη κάτι πρωτότυπο και σημαντικότερο προκειμένου να τιμηθεί ο Ελληνας αρχιμουσικός και συνθέτης;

Φάννυ, Κλάρα, Αλμα

Αφιερωμένη σε γυναίκες συνθέτριες ήταν η συναυλία της 8ης Μαρτίου, «Ημέρα της γυναίκας», στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Η Χριστίνα Γιαννακοπούλου, η Μίνα Πολυχρόνου και η Τζούλια Σουγλάκου συνοδευόμενες από τον Δημήτρη Γιάκα στο πιάνο ερμήνευσαν τραγούδια της Φάννυς Μέντελσον, της Κλάρας Σούμαν και της Αλμας Μάλερ.

Λυρική, φευγαλέα, κομψή όσο και του Φέλιξ, η μουσική της Φάννυς Μέντελσον ταίριαξε στην αισθαντική λυρική φωνή της Χριστίνας Γιαννακοπούλου. Με έντονη προσωπικότητα, γεμάτη πάθος και ζωηρές μεταπτώσεις η μουσική της Κλάρας Σούμαν αποδόθηκε από τη δροσερή λυρική φωνή της Μίνας Πολυχρόνου. Με πλούσια δραματική φωνή και καλή άρθρωση η Τζούλια Σουγλάκου έκανε όσα περνούσαν από το χέρι της προκειμένου να υπερασπιστεί τις μοδάτες εκλεκτικιστικές σελίδες της Αλμας Μάλερ.

Εξαιρετικός συνοδοιπόρος ήταν ο Δημήτρης Γιάκας, που απέδωσε με την ίδια επιτυχία τη λεπτότητα και τη διαφάνεια της μουσικής της Μέντελσον όσο και το πάθος της Σούμαν. Ασχολίαστες ας μείνουν οι εκλαϊκευτικές θεατροποιημένες γέφυρες της Μάγδας Μαυρογιάννη ανάμεσα στα τραγούδια. Τέλος, σχετικά με το θέμα, υπενθυμίζεται το τεύχος «Γυναίκες και μουσική» των «Επτά Ημερών» της «Κ» (8/12/2002), που διατίθεται και στο Διαδίκτυο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή