Ματιές στον κόσμο

4' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒασιλειαΕκθεσηFondation Beyeler

www. fondationbeyeler. ch

«Βιέννη 1900: Ο Κλιμτ, ο Σίλε και η εποχή τους». Στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα η αυτοκρατορική Βιέννη ήταν ένα από τα λίκνα του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, κεντρική σκηνή για ανατρεπτικές εξελίξεις στη ζωγραφική, τη μουσική, τη λογοτεχνία, τις εφαρμοσμένες τέχνες, τη διακόσμηση, την αρχιτεκτονική. Ο Κλιμτ και ο Σίλε με την τολμηρή ζωγραφική τους, ο αρχιτέκτονας Οτο Βάγκνερ, ο Αρνολντ Σέμπεργκ με τις πρωτοποριακές μουσικές συνθέσεις του, ο Φρόιντ με την ψυχανάλυση, εξέφρασαν βαθύτερες αλλαγές που θα επηρέαζαν τη ζωή και την τέχνη στις επόμενες γενιές. Η έκθεση στη Βασιλεία συνοψίζει τη λαμπερή εκείνη εποχή στην πρωτεύουσα της αυστροουγγρικής αυτοκρατορίας, που σε λίγα χρόνια θα κατέρρεε υπό το βάρος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Παρουσιάζονται πάνω από 200 πίνακες, ακουαρέλες και σχέδια, ανάμεσά τους έργα των πρωταγωνιστών της εικαστικής σκηνής Γκούσταφ Κλιμτ, Εγκον Σίλε (εδώ, μια αυτοπροσωπογραφία του) και Οσκαρ Κοκόσκα, καθώς επίσης αρχιτεκτονικές μακέτες, έπιπλα, υφάσματα, διακοσμητικά αντικείμενα, πόστερ και φωτογραφίες. Εως τις 16 Ιανουαρίου.

Βενετια

Εκθεση

Ρeggy Guggenheim Collection

www. guggenheim-venice. it

«Adolph Gottlieb». Στενός φίλος του Μαρκ Ρόθκο, ο Αντολφ Γκότλιμπ συνδέθηκε με το κίνημα του αμερικανικού αφηρημένου εξπρεσιονισμού, ωστόσο, μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα έργα του χρονολογούνται από την περίοδο που προηγήθηκε. Ηταν ένας από τους πρώτους Αμερικανούς καλλιτέχνες που αφομοίωσαν με επιτυχία τις σουρεαλιστικές ιδέες, πειραματιζόμενος με την «αυτόματη» ζωγραφική που βασιζόταν στην ασυνείδητη διανοητική δραστηριότητα. Ενδιαφερόταν πολύ για την αρχαϊκή τέχνη και την τέχνη των ιθαγενών της Αμερικής, ενώ υποστήριζε ότι «η αφαίρεση είναι ο ρεαλισμός της εποχής μας». Η έκθεση στη Βενετία περιλαμβάνει πίνακες από όλη τη διαδρομή του, ανάμεσά τους μερικούς στο στυλ που αποκαλούσε «πικτογραφικό», όπου ο καμβάς είναι χωρισμένος σε ορθογώνια κομμάτια. Παρουσιάζονται επίσης έργα από τις σειρές «Τοπία» και «Εκρήξεις» (εδώ, το έργο του «Blast # 1», 1957). Εως τις 9 Ιανουαρίου.

Λονδινο

Θεατρο

Comedy Theatre

www. comedytheatre. co. uk

«Birdsong». Φιλοξενούμενος στο σπίτι ενός εργοστασιάρχη στη Γαλλία λίγο πριν ξεσπάσει ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Στίβεν εμπλέκεται σε μια παθιασμένη ερωτική σχέση με τη γυναίκα του οικοδεσπότη του, την Ιζαμπέλ. Λίγα χρόνια αργότερα, ο Στίβεν βρίσκεται στο ίδιο μέρος, αυτή τη φορά ως στρατιώτης στη Μάχη του Σομ, την πιο αιματηρή σύγκρουση στη βρετανική στρατιωτική ιστορία. Καθώς οι σύντροφοί του πεθαίνουν γύρω του, καταφεύγει στην ανθεκτική αγάπη του για την Ιζαμπέλ, αναζητώντας τη δύναμη για να επιβιώσει και να διασώσει κάτι για τις επόμενες γενιές. Το μυθιστόρημα του Σεμπάστιαν Φοκς, μια ιστορία για την αγάπη, τη φρίκη του πολέμου και την ανθρώπινη αντοχή, διασκευάστηκε για τη θεατρική σκηνή από τη Ρέιτσελ Γουάγκσταφ και παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Τρέβορ Ναν. Στην παράσταση, που έχει αποσπάσει ευνοϊκές κριτικές, πρωταγωνιστούν ο Μπεν Μπαρνς, η Ζενεβιέβ Ο’ Ράιλι, ο Λι Ρος, η Ζόι Γουέιτς και ο Νίκολας Φαρέλ. Εως τις 15 Ιανουαρίου.

Παρισι

Εκθεση

Jeu de paume

www. jeudepaume. org

«Andre Kertesz». Η έκθεση είναι το πρώτο αναδρομικό αφιέρωμα στον Αντρέ Κερτέζ που διοργανώνεται στην Ευρώπη, παρ’ ότι ο Ούγγρος φωτογράφος (Βουδαπέστη 1894 – Νέα Υόρκη 1985), ένας από τους σημαντικότερους του 20ού αιώνα, είχε δωρίσει όλα τα αρχεία του και τα αρνητικά των φωτογραφιών του στο γαλλικό κράτος. Αυτός ο πλούτος φωτογραφικού υλικού επιτρέπει στην έκθεση να εξερευνήσει τις διαφορετικές εποχές της ζωής και της δημιουργικής διαδρομής του Κερτέζ, να δείξει πώς αναζήτησε την ποιητική της φωτογραφίας, «μια αληθινή φωτογραφική γλώσσα», όπως είχε πει ο ίδιος. Η διαδρομή των εικόνων που παρουσιάζονται αναδεικνύει την αυτονομία κάθε φωτογραφίας στο πλαίσιο των θεματικών ενοτήτων που τον απασχόλησαν, όπως τα στιγμιότυπα από τη ζωή στους δρόμους της πόλης (εδώ «Ο πλανόδιος βιολιστής», 1917), τα πορτρέτα, οι σιδηρόδρομοι, οι σουρεαλιστικής έμπνευσης «distorsions», φωτογραφικές εικόνες μέσα από παραμορφωτικούς καθρέφτες. Εως τις 6 Φεβρουαρίου.

Θεατρο

Comedie des Champs-Elysees

www. comediedeschampselysees. com

«Le Roi se meurt». Μετά τον «Κατά φαντασίαν ασθενή» του Μολιέρου, ο Μισέλ Μπουκέ δίνει άλλη μια έξοχη ερμηνεία, στην τραγικωμωδία του Ευγένιου Ιονέσκο «Ο βασιλιάς πεθαίνει». Ο 85χρονος ηθοποιός, ένας από τους κορυφαίους εν ζωή πρωταγωνιστές του γαλλικού θεάτρου και κινηματογράφου, ερμηνεύει τον γέρο βασιλιά μιας φανταστικής χώρας, ο οποίος πιστεύει ότι κρατάει στα χέρια του την αιώνια εξουσία. Μέχρι που μια μέρα, καθώς όλα γκρεμίζονται στην αναρχία και τον τρόμο, αναγκάζεται να αποδεχθεί το αναπόφευκτο ραντεβού με τον θάνατο. Η σκηνοθεσία είναι του Ζορζ Βερλέρ και τους άλλους ρόλους ερμηνεύουν η Ζιλιέτ Καρέ, η Σοφί Αρτίρ, ο Κριστιάν Μπουγιέτ, η Βανέσα Φοντ και ο Πιερ Φορέστ. Εως τις 30 Δεκεμβρίου.

Φλωρεντια

Εκθεση

Ρalazzo Strozzi

www. palazzostrozzi. org

«Bronzino: Pittore e poeta alla corte dei Medici». Ο Ανιόλο ντι Κόζιμο Τόρι, γνωστός ως Μπροντζίνο (1503 – 1572), τιμάται για πρώτη φορά από τη γενέτειρά του με μια μεγάλη μονογραφική έκθεση, που περιλαμβάνει έργα από την πινακοθήκη Ουφίτσι και άλλα ευρωπαϊκά και αμερικανικά μουσεία. Ποιητής και ζωγράφος στην αυλή του Κόζιμο των Μεδίκων, ο Μπροντζίνο, ένας από τους κορυφαίους του μανιερισμού, γνώρισε μεγάλη επαγγελματική επιτυχία στη διάρκεια της ζωής του. Ζωγράφιζε πορτρέτα, θρησκευτικές και μυθολογικές σκηνές που η εκλεπτυσμένη τελειότητά τους εντυπωσίαζε τους συμπολίτες του (εδώ, ο πίνακας «Η Αφροδίτη και ο Ερωτας», 1550). Η έκθεση παρουσιάζει 56 από τους 70 συνολικά πίνακες του Μπρονζίνο, καθώς και έργα συγκαιρινών του καλλιτεχνών, όπως ο Ποντόρνο, που υπήρξε δάσκαλός του, ο Τσελίνι, ο Τριμπόλο, ο Πιερίνο ντα Βίντσι και ο Αλεσάντρο Αλόρι, ο ευνοούμενος μαθητής του. Εως τις 23 Ιανουαρίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή