ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τρίζει επικίνδυνα ο θρόνος του βασιλιά των animation

Για δεκαπέντε χρόνια, το όνομα της Pixar ήταν συνώνυμο με την ανανέωση και την ποιότητα στο κινούμενο σχέδιο. Είναι η εταιρεία που εξαιτίας της το κινούμενο σχέδιο άλλαξε όνομα, έγινε animation, ώστε να φανεί η διαφορά ανάμεσα στα παλιά «μίκι μάους» και τις νεότερες, ψηφιακά σχεδιασμένες ταινίες. Με μια σειρά θαυμάσιων ταινιών, που βρίσκονταν ανάμεσα στις καλύτερες της χρονιάς, όπως η σειρά των «Toy Story», το «Ψάχνοντας τον Νέμο» οι «Απίθανοι», ο «Wall-e», το «Ψηλά στον ουρανό», η Pixar υπήρξε ο αναμφισβήτητος ηγέτης του χώρου για όλα αυτά τα χρόνια.

Η αγορά όμως της οικογενειακής διασκέδασης είναι ιδιαίτερα προσοδοφόρα και τα άλλα στούντιο δεν θα άφηναν για πολύ μία εταιρεία να παίζει χωρίς αντίπαλο. Οσοι επένδυσαν σε αυτό το αντικείμενο, έπειτα από σχετικά αμήχανες προσπάθειες, έμαθαν από τα λάθη τους και κάνουν συνεχώς καλύτερες και πιο ολοκληρωμένες ταινίες. Ετσι, το 2011 είναι ίσως η πρώτη χρονιά που η Pixar μπορεί να χάσει την πρωτιά όχι μόνο στα εισιτήρια, αλλά και στην ποιότητα του κινηματογραφικού αποτελέσματος.

Πρωτάρηδες

Ηδη ο «Rango» του Γκορ Βερμπίνσκι, με επικεφαλής του καστ τον Τζόνι Ντεπ, είναι μια εξαιρετική ταινία, ένα ευφυές σχόλιο στο γουέστερν, που διεκδικεί ολοταχώς μια θέση στις υποψηφιότητες για το Οσκαρ καλύτερου animation της επόμενης χρονιάς. Το εντυπωσιακό είναι ότι τον «Rango» γύρισε μια ομάδα πρωτάρηδων στο animation. Είναι η πρώτη φορά που ο Βερμπίνσκι -αν και σκηνοθέτης με μεγάλη γκάμα στα κινηματογραφικά είδη- γυρίζει μια ταινία χωρίς ηθοποιούς στην οθόνη και είναι επίσης η πρώτη φορά που ασχολήθηκε με το animation η εταιρεία Industrial Light & Magic του Τζορτζ Λούκας. Το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό και στην ιστορία και στην ποιότητα της εικόνας. Το μόνο σημείο που ίσως δεν πέτυχαν απολύτως οι δημιουργοί του «Rango» είναι ότι η ταινία είναι αρκετά ενήλικη, σε κάποια σημεία ίσως και λίγο τρομακτική για τα παιδιά μικρής ηλικίας, το μεγαλύτερο κοινό των ταινιών animation.

Σ’ αυτό τον τομέα πάντως λάθος δεν κάνει η Fox, που βγάζει σε 3D αυτή την Πέμπτη το «Rio». Οι δημιουργοί της «Εποχής των παγετώνων» έχουν μελετήσει καλά τις αντιδράσεις του οικογενειακού και κυρίως του παιδικού κοινού. Εδώ και χρόνια, ο μονίμως άτυχος σκίουρος Σκρατ είναι από τους αγαπημένους ήρωες των παιδιών σχολικής ηλικίας. Βρίσκεται στις τσάντες και στα τετράδιά τους, ενώ τα βίντεο με τις περιπέτειές του είναι από τα δημοφιλέστερα στο YouTube. Η ίδια ομάδα έχει σχεδιάσει το «Rio», που είναι η ιστορία ενός μπλε παπαγάλου, που εξάγεται από τη Βραζιλία στην Αμερική, μεγαλώνει δίπλα σε ένα κορίτσι που τον υπεραγαπά και από τη Μινεσότα ταξιδεύει πάλι προς τη Βραζιλία, κοντά στις ρίζες του. Εκεί θα γνωρίσει την Τζούελ, μια δυναμική παπαγαλίνα και κοντά της θα βρει τον έρωτα, αλλά και μια μεγάλη περιπέτεια. Στο «Rio», που έχει δράση, χιούμορ και μουσικοχορευτικές σκηνές που θυμίζουν χορογραφίες του Μπάσμπι Μπέρκλι, τις φωνές τους δανείζουν ο Τζέσι Αϊζενμπεργκ του «Social Network», η Αν Χάθαγουεϊ και ο ράπερ Will I Αm.

Μαζί θα βγει στις αίθουσες το «HOP», ένας συνδυασμός ψηφιακού animation με ζωντανή δράση, που έχει ως ήρωα ένα εξαιρετικά επίμονο πασχαλινό λαγουδάκι που μπαίνει στη ζωή ενός νεαρού και μάλλον ανεπρόκοπου άντρα, αφού το τραυματίσει κατά λάθος. Την ίδια εβδομάδα, στις 21 Απριλίου, θα αρχίσει να προβάλλεται μια ακόμη ταινία για τις πολύ μικρές ηλικίες, το «Winnie the Pooh», με ήρωα το αγαπημένο αρκουδάκι των παιδιών. Είναι μια από τις προσπάθειες της Ντίσνεϊ να κερδίσει και αυτή χώρο στο ψηφιακό animation με δικές της παραγωγές και όχι μόνο μέσω των ταινιών της Pixar που διανέμει.

Δύο σίκουελ

Η μεγάλη μάχη θα γίνει τον Ιούνιο ανάμεσα σε δύο σίκουελ. Στις 2 Ιουνίου προβάλλεται το «Kung Fu Panda 2» της Dreamworks, σίκουελ της εξαιρετικά διασκεδαστικής κωμικής περιπέτειας με ήρωα το λαίμαργο πάντα Που, που μετατρέπεται σε μαχητή κουνγκ φου. Η Pixar, που είναι περικυκλωμένη από τον ανταγωνισμό, θα απαντήσει στις 23 Ιουνίου με το «Αυτοκίνητα 2». Είναι το σίκουελ της λιγότερο επιτυχημένης ταινίας της και ένα προσωπικό στοίχημα του επικεφαλής της εταιρείας, Τζον Λάσετιρ. Πριν από ένα χρόνο, η Pixar κατάφερε να κάνει το «Toy Story 3», την καλύτερη ταινία της σειράς, να συγκεντρώσει εισπράξεις που ξεπέρασαν το ένα δισεκατομμύριο δολάρια σε όλο τον κόσμο και να κερδίσει ένα ακόμη Οσκαρ. Φέτος άραγε θα καταφέρει να επανεφεύρει τη θαυματουργή συνταγή της;

Δεύτερο ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό animation

Οι Ευρωπαίοι δημιουργοί δεν βρίσκονται έξω από το παιχνίδι του animation. Στις 14 Απριλίου βγαίνει στις αίθουσες ένα ακόμη ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό animation, το δεύτερο αυτή τη σεζόν έπειτα από τον «Θαυματοποιό» του Σιλβέν Σομέ. Τρεις δημιουργοί υπογράφουν τη σκηνοθεσία του «Chico & Rita». Ο Φερνάντο Τρουέμπα («Belle Epoque»), ο Τόνο Εράντο και ο σχεδιαστής κόμικς Χαβιέ Μαρισκάλ, που συνδύασε το όνομά του με τους Ολυμπιακούς της Βαρκελώνης σχεδιάζοντας τη μασκότ των Αγώνων. Το «Chico & Rita» είναι ένα animation που απευθύνεται περισσότερο στους ενήλικες. Αφηγείται την ιστορία αγάπης ενός πιανίστα και μιας τραγουδίστριας, μια ιστορία που ξεδιπλώνεται καθώς ταξιδεύουν από την Αβάνα στη Νέα Υόρκη, το Παρίσι, το Χόλιγουντ και το Λας Βέγκας. Και όπως συμβαίνει στα περισσότερα λατινοαμερικάνικα τραγούδια που μιλούν για ιστορίες αγάπης, έτσι κι αυτή έχει πολύ πάθος, πολλές δυσκολίες και πολύ πόνο.