Ματιές στον κόσμο

5' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κοπεγχαγη

Εκθεση

Statens Museum for Κunst

www.smk.dk

«Ξυλογραφίες: Από τον Ντύρερ στον Tal R». Με άξονα την ξυλογραφία, η έκθεση κάνει μια καλλιτεχνική αναδρομή που αρχίζει από τον 16ο αιώνα και φτάνει στις μέρες μας. Δύο έργα χρησιμεύουν ως χρονολογικά ορόσημα: η φαταλιστική ξυλογραφία του Ντύρερ «Ο Θάνατος και ο Ιππότης» (1510) και το επίσης μακάβριο έργο του Δανού καλλιτέχνη Tal R «Hollunder» (2011). Στα εκθέματα, που τα περισσότερα προέρχονται από τη συλλογή έργων σε χαρτί της βασιλικής οικογένειας της Δανίας, αντιπροσωπεύεται μια πλειάδα καλλιτεχνών, ανάμεσά τους ο Λούκας Κράναχ ο Πρεσβύτερος, ο Χολμπάιν, ο Τισιανός, ο Γκογκέν, ο Καντίνσκι και ο Μπάζελιτς. Εως τις 4 Σεπτεμβρίου.

ΛονδΙνο

Εκθεση

Τate Britain www.tate.org.uk

«Watercolour». Η έκθεση είναι το πιο φιλόδοξο αφιέρωμα στην υδατογραφία που έχει διοργανωθεί στη Βρετανία, παρουσιάζοντας έργα που καλύπτουν οκτώ περίπου αιώνες και αναδεικνύουν τη σημασία και την τεράστια ποικιλία χρήσεων αυτού του μέσου στην ιστορία της ζωγραφικής. Αντικρούοντας τις προκαταλήψεις που υπάρχουν για την υδατογραφία («εύκολη» ζωγραφική για παιδιά και ερασιτέχνες) και επιβεβαιώνοντας τη γοητεία και τη διαχρονικότητά της, η έκθεση δίνει την ευκαιρία στον επισκέπτη να δει μια τεράστια ποικιλία έργων – από εικονογραφήσεις χειρογράφων και χάρτες μέχρι τοπία και πορτρέτα με την υπογραφή φημισμένων καλλιτεχνών, παλαιότερων και σύγχρονων, ανάμεσά τους ο Ουίλιαμ Μπλέικ, ο Τζον Τέρνερ, ο Ανίς Καπούρ, η Τρέισι Εϊμιν. Εως τις 21 Αυγούστου.

ΜιλΑνο

Οπερα

La Scala

www.teatroallascala.org

«Turandot». Η πρεμιέρα της όπερας αυτής του Πουτσίνι, που ο συνθέτης την άφησε ανολοκλήρωτη, δόθηκε στη Σκάλα του Μιλάνου το 1926, χωρίς τη συμπληρωματική προσθήκη που έγραψε αργότερα ο Φράνκο Αλφάνο. Τώρα η «Τουραντότ» επιστρέφει στη Σκάλα στην ολοκληρωμένη διασκευή της, σε σκηνοθεσία του Τζόρτζιο Μπαρμπέριο Κορσέτι. Αυτόν τον μήνα στο πόντιουμ βρίσκεται ο Βαλέρι Γκεργκίεφ, ενώ τον άλλο μήνα θα αναλάβει τη μουσική διεύθυνση ο Ντανιέλε Καλεγκάρι, ο οποίος διευθύνει τώρα την όπερα «Παλιάτσοι» στο Liceu της Βαρκελώνης. Στον ρόλο της Τουραντότ εναλλάσσονται η Ουκρανή σοπράνο Μαρία Γκουλέγκινα και η Αμερικανίδα Λιζ Λίντστρομ. Εως τις 13 Μαΐου.

Νεα Υoρκη

Θεατρο

Βooth Theater

www.highonbroadway.com

«High». Στο έργο του Μάθιου Λομπάρντο η Καθλίν Τέρνερ παίζει το ρόλο μιας καθολικής μοναχής, της δυναμικής και αθυρόστομης Αδελφής Τζέιμσον Κόνολι. Πρώην αλκοολική, η Αδελφή Τζέιμσον είναι σύμβουλος αποτοξίνωσης και βοηθάει νεαρούς εθισμένους στα ναρκωτικά και το αλκοόλ να απεξαρτηθούν. Οταν θα ασχοληθεί με τη δύσκολη περίπτωση ενός 19χρονου τοξικοεξαρτημένου, η πίστη και οι ψυχικές αντοχές της θα δοκιμαστούν. Η Καθλίν Τέρνερ αποδίδει πειστικά και συγκινητικά τον ρόλο της, στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Ρομπ Ρουτζιέρο. Μαζί της πρωταγωνιστούν ο Στίβεν Κάνκεν, στο ρόλο ενός ιερέα, και ο Εβαν Τζόνιγκεϊτ.

Εthel Barrymore Theater

www.arcadiaonbroadway.com

«Arcadia». Το έργο του Τομ Στόπαρντ, που θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα της σύγχρονης αγγλόφωνης δραματουργίας, εκτυλίσσεται στο σκηνικό μιας αγγλικής εξοχικής έπαυλης σε δύο χρονικές περιόδους (το 1809-12 και τη χρονιά που γράφηκε το έργο, το 1993) ανατρέχοντας στην ιστορία δύο αιώνων. Οι δραστηριότητες δύο σύγχρονων διανοουμένων, και των κατοίκων του σπιτιού που τους φιλοξενούν, αντιπαρατίθενται με τη ζωή των ανθρώπων που έμεναν εκεί πριν από 180 χρόνια. Η νέα παραγωγή της «Αρκαδίας» έχει κερδίσει πολύ ευνοϊκές κριτικές («μια παράσταση που εκπέμπει αυθεντικό, παλλόμενο πάθος» έγραψε ο κριτικός των Νιου Γιορκ Τάιμς) τόσο για τη σκηνοθεσία του Ντέιβιντ Λεβό, όσο και για τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών, του Τομ Ρίλεϊ, του Μπίλι Κράνταπ και της Λία Ουίλιαμς.

Οξφορδη

Εκθεση

Αsmolean Museum

www.asmolean.org

«Heracles to Alexander the Great. Treasures from the Ancient Capital of Macedon, a Hellenic Kingdom in the Age of Democracy». Η έκθεση δεν είναι ένα ακόμα αφιέρωμα στον Μεγαλέξανδρο, αλλά μια εξαιρετικά σημαντική αναδρομή στην αρχαιοελληνική ιστορία με κέντρο εστίασης τους Μακεδόνες βασιλείς, η οποία «συμπληρώνει το χαμένο κομμάτι από τον Ομηρο έως τον Αλέξανδρο», όπως είπε στα εγκαίνια της έκθεσης η δρ Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της ΙΖ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Εντυπωσιακά σκηνοθετημένη, η έκθεση παρουσιάζει πάνω από 500 αντικείμενα τέχνης, τα περισσότερα από τα οποία εκτίθενται για πρώτη φορά. Προέρχονται σχεδόν όλα από τις ανασκαφές των τελευταίων τριάντα χρόνων στις Αιγές, τη σημερινή Βεργίνα, το λίκνο της μακεδονικής δυναστείας και πατροπαράδοτο τελετουργικό κέντρο των Μακεδόνων βασιλέων και βασιλισσών, οι οποίοι αναγνώριζαν ως πρόγονό τους τον μυθικό ήρωα Ηρακλή. Χρονολογικά, η έκθεση αρχίζει από το τέλος της μυκηναϊκής εποχής και με άξονα τους Τημενίδες ηγεμόνες παρακολουθεί τις εξελίξεις των αρχαϊκών και κλασικών χρόνων φθάνοντας έως τον Αλέξανδρο Δ΄, γιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και της Ρωξάνης, που ήταν ο τελευταίος της γενιάς του. Εως τις 29 Αυγούστου.

Παρισι

Εκθεση

Fondation Cartier

www.fondation.cartier.com

«Vaudou». Η έκθεση προσφέρει ένα συναρπαστικό ταξίδι στον τόπο καταγωγής της λατρείας βουντού, τη δυτική ακτή της Αφρικής που κάποτε την αποκαλούσαν «η ακτή των σκλάβων». Από εκεί μεταφέρθηκε το βουντού στην Καραϊβική και τη Νότια Αμερική, ιδιαίτερα τη Βραζιλία, για να εξελιχθεί στις μορφές λατρείας που είναι ζωντανές μέχρι και σήμερα. Τα εκατό περίπου αγαλματίδια βουντού (bocio, όπως ονομάζονται, φτιαγμένα από ξύλο, πηλό, κόκαλα, φτερά, όστρακα και άλλα υλικά) προέρχονται από την εκπληκτική συλλογή του Ζακ Κερσάς (1942-2001), ο οποίος υπήρξε ένας από τους επιφανέστερους συλλέκτες και ειδικούς στο πεδίο των αποκαλούμενων «πρωτόγονων» τεχνών. Η σκηνογραφία της έκθεσης, από τον Ιταλό σχεδιαστή Εντσο Μάρι, είναι ιδιαίτερα υποβλητική: στον μισοσκότεινο εκθεσιακό χώρο, το φως πέφτει πάνω στα αγαλματίδια, σύμβολα μεσολάβησης ανάμεσα στους ζωντανούς και στον κόσμο των πνευμάτων, ενισχύοντας το μυστήριο και την άγρια ομορφιά τους. Εως τις 25 Σεπτεμβρίου.

Εφευρέτης του μοντέρνου

Το σκάνδαλο που προκάλεσε ο πίνακας του Εντουάρ Μανέ «Πρόγευμα στη χλόη» -μια εκτυφλωτικά γυμνή γυναίκα δίπλα σε δυο άψογα ντυμένους άνδρες- όταν εκτέθηκε το 1863 στο Παρίσι, έκανε τον Εμίλ Ζολά, φίλο του ζωγράφου, να τον υπερασπιστεί δηλώνοντας ότι «για τους καλλιτέχνες το θέμα είναι μόνο η πρόφαση για να ζωγραφίσουν». Ο Μανέ, όμως, δεν προκάλεσε μόνο με το τολμηρό θέμα έργων του όπως το «Πρόγευμα» και η «Ολυμπία», αλλά κυρίως με τον τρόπο που ζωγράφιζε, παραβαίνοντας καθιερωμένους κανόνες της εικαστικής αναπαράστασης. Διεκδίκησε την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης, ανοίγοντας τον δρόμο στην έφοδο της νεωτερικότητας. Η έκθεση «Manet, inventeur du moderne» στο Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι (έως 3/7) κάνει μια μεγάλη αναδρομή στη ζωή, τις σχέσεις και την καλλιτεχνική πορεία του Μανέ, παρουσιάζοντας πολλούς από τους φημισμένους πίνακές του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή