Νέες εκδόσεις

3' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΚΛΑΣΙΚΟΙ

ΡΑΪΝΕΡ ΜΑΡΙΑ ΡΙΛΚΕ

Οι Ελεγείες του Ντουίνο

μετ.: Μαρία Τοπάλη

εκδ. Πατάκη, σελ. 146

«Οι Ελεγείες του Ντουίνο» αποτελούν μαζί με τα «Σονέτα στον Ορφέα», το κορυφαίο έργο του Ρίλκε που συνειδητά και βασανιστικά ωρίμαζε μέσα του για δέκα ολόκληρα χρόνια (1912-1922). Εκτός από τους εραστές και την ερωτευμένη γυναίκα που εγκαταλείπεται από τον αγαπημένο της, οι «Ελεγείες» υφαίνονται γύρω από δύο ακόμα κεντρικές μορφές: τον άγγελο και τον νεαρό νεκρό. Ο Ρίλκε τις χρησιμοποιεί για να καταδείξει την αδυναμία να βιωθεί πλήρως το ανθρώπινο αίσθημα καθώς και την ανάγκη να απελευθερωθεί ο άνθρωπος από τα δεσμά της πραγματικότητας.

ΞΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

ΑΝΤΡΙΟΥ ΚΡΟΥΜΥ

Sputnik Caledonia

μετ.: Γιώργος Κυριαζής

εκδ. Πόλις, σελ. 550

Ενα ιδιοφυές μείγμα φιλοσοφίας, φυσικής και φαντασίας: Τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας είναι διαρκώς ρευστά. Ο Κρούμυ παίζει με την «ερμηνεία των πολλαπλών κόσμων» της κβαντικής θεωρίας και στοχάζεται για τη λειτουργία της ιστορίας. Χειρίζεται επίσης με ειρωνεία το ακαταμάχητο επιχείρημα του μυθιστορήματος ότι η τέχνη και η επιστήμη είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένες. Ενας καθηγητής φυσικής που εκφράζει αυτή την άποψη συλλαμβάνεται.

ΚΕΡΣΤΙΝ ΓΚΙΕΡ

Τα ετερώνυμα μπλέκονται

μετ.: Ειρήνη Τζαγκαράκη

εκδ. Κλειδάριθμος, σελ. 372

Για κάποιες γυναίκες, ακόμα κι αν είναι ξανθές με ατελείωτα πόδια, τα βάσανα δεν σταματούν ποτέ. Η επιθυμία του Αντον να συγκατοικήσουν, μόνον προβλήματα δημιουργεί στην Κονστάντσε. Η δαιμόνια Εμιλι δοκιμάζει κάθε κόλπο που μπορεί να σκαρφιστεί το εξάχρονο μυαλό της για να την βγάλει από τη ζωή του μπαμπά της. Οι καθωσπρέπει κυρίες της περιοχής επανέρχονται με φιλόδοξα σχέδια. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, καταφθάνουν οι φοβεροί και τρομεροί γονείς της, έτοιμοι να επέμβουν καταστροφικά στην καινούργια της ζωή.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ

SLΑVΟJ ΖΙΖΕΚ

Πρώτα σαν τραγωδία μετά σαν φάρσα

μετ.: Νεκτάριος Καλαϊτζής

εκδ. Scripta, σελ. 226

Δισεκατομμύρια δολάρια διοχετεύθηκαν άρον άρον στο παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα σε μια φρενιτιώδη προσπάθεια χρηματοπιστωτικής σταθεροποίησης. Γιατί λοιπόν δεν έχουμε μπορέσει να δείξουμε τον ίδιο δυναμισμό και στην αντιμετώπιση της παγκόσμιας φτώχειας και της περιβαλλοντικής κρίσης; Ο Σλάβοϊ Ζίζεκ εξετάζει τις ηθικές αστοχίες του σύγχρονου κόσμου με αφετηρία τα κοσμοϊστορικά γεγονότα της πρώτης δεκαετίας αυτού του αιώνα.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗΣ

Η παρέα των φυγάδων και δύο διηγήματα

σελ. 252

Στην «Παρέα των φυγάδων», μια ομάδα αγαπημένων συμφοιτητών της Νομικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου χάνει, με την πάροδο του χρόνου, τους δρόμους των ονείρων της νιότης της. Οι ήρωες καταστρέφουν τον εαυτό και την οικογένειά τους. Η επιθυμία αλλαγής της ζωής τους θα τους οδηγήσει σε ένα σπίτι της Κυψέλης όπου μαζί με άλλους νεότερους θα επιχειρήσουν μια παράδοξη λύση μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας. Οσο για τον αφηγητή από το Ηράκλειο Κρήτης, το ερώτημα παραμένει εκκρεμές: Θα μπορέσει να ικανοποιήσει τα χαμένα όνειρά του; Στο «Σαράντα οκτώ ανώνυμες ώρες» μια νεαρή καλείται να αποφασίσει με αφάνταστη αγωνία αν θα αναλάβει τον ρόλο της εξώγαμης μητρότητας. Τέλος, στην «Οσμή του ατυχήματος», ένας διεστραμμένος πυρομανής συνεχίζει αμετανόητος την καταστροφική του δράση στα δάση της Κρήτης.

ΜΑΡΤΥΡΙΑ

ΣΤΕΛΑ ΛΕΤΣΙΟΥ

Αnorexia nervosa

εκδ. Τετράγωνο, σελ. 192

Είναι είκοσι επτά ετών και τα τελευταία δεκατρία χρόνια της ζωής της πάσχει από νευρική ανορεξία. Παλεύει εδώ και τρία χρόνια να νικήσει την ασθένεια και ακόμη δεν έχει κερδίσει. Αποφάσισε να αφηγηθεί την ιστορία της, ελπίζοντας ότι θα καταφέρει να δει τον εαυτό της όπως είναι, ότι αυτή τη φορά ο καθρέφτης θα πει την αλήθεια. Στέκεται μπροστά μας αδύνατη, αδύναμη και γυμνή ελπίζοντας να βοηθήσει και άλλα κορίτσια που παλεύουν με τον ίδιο δαίμονα, που κοιτάζουν το αποσκελετωμένο τους κορμάκι, θέλοντας να πριονίσουν τα λίπη που νομίζουν πως ξεχειλίζουν. Η νευρική ανορεξία καταργεί ακόμα και το πιο πρωτόγονο ένστικτο της επιβίωσης, αναστρέφει τον ορθολογισμό και στρεβλώνει απόλυτα την πραγματικότητα.

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΝΑΟΥΣΑΣ ΠΑΡΟΥ

Τα αυτοφυή μανιτάρια της Πάρου

σελ. 128

Πρωτόγονος και ανεξερεύνητος, ο μικρόκοσμος των μανιταριών προσκαλεί να τον γνωρίσουμε, να τον θαυμάσουμε και να προστατέψουμε το περιβάλλον του από την ανθρώπινη ματαιοδοξία και το εφήμερο κέρδος. Η εργασία εκπονήθηκε από περιβαλλοντική ομάδα είκοσι μαθητών και μαθητριών και τεσσάρων εκπαιδευτικών, και ολοκληρώθηκε σε τρία χρόνια μέσα στο πρόγραμμα των σχολικών δραστηριοτήτων περιβαλλοντικής αγωγής. Η ομάδα αναζήτησε, φωτογράφισε και ταυτοποίησε μανιτάρια. Κατέγραψε τις τοπικές λαϊκές τους ονομασίες καθώς και τις τοπικές συνταγές μαγειρικής. Διοργάνωσε εκπαιδευτικές εκδρομές, εκθέσεις και σχεδίασε γραμματόσημα με θέμα τα μανιτάρια.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή