Ντροπή διαρκείας στην Αχιλλέως

Ντροπή διαρκείας στην Αχιλλέως

3' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ακόμα και σε μια πόλη τόσο επιβαρυμένη αισθητικά η εικόνα που παρουσιάζει η πιο σημαντική της είσοδος προκαλεί σοκ. Σημαντική, γιατί από την οδό Αχιλλέως διέρχονται καθημερινά χιλιάδες τουρίστες που καταφθάνουν στην ελληνική πρωτεύουσα από την Πάτρα χρησιμοποιώντας την εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου είτε μεμονωμένα είτε με τουριστικά λεωφορεία.

Δεν αναφερόμαστε τόσο στην ποιότητα των κτιρίων που σε πολλές περιπτώσεις καλύπτονται, αλλά στη χαοτική εμφάνιση αριστερά και δεξιά του δρόμου με θέα στο βάθος τον λόφο του Λυκαβηττού και την Ακρόπολη. Μεγάλες διαφημιστικές πινακίδες σκασφαλωμένες πάνω σε ταράτσες, αλλά και στην όψη των οικοδομών, συνθέτουν ένα εφιαλτικό πάζλ που για να το συναντήσεις ξανά θα πρέπει να ταξιδέψεις χιλιάδες χιλιόμετρα ανατολικά και σίγουρα εκτός της ευρωπαϊκής ηπείρου.

Σε αναζήτηση χορηγού;

Η περιοχή βρίσκεται στη ζώνη ευθύνης της Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων, αλλά σύμφωνα με τη διευθύντριά της κ. Ντόρα Γαλάνη μέχρι σήμερα η οδός Αχιλλέως δεν έχει ενταχθεί στο σχετικό πρόγραμμα της ΕΑΧΑ (έχουν «κατέβει» πινακίδες στις οδούς Πειραιώς, Πανεπιστημίου και Σταδίου) λόγω έλλειψης πόρων.

Η κ. Ελίνα Δάλλα ήταν διευθύντρια του τομέα της Εικόνας και Λειτουργίας της Αθήνας και των άλλων ολυμπιακών πόλεων στην «Αθήνα 2004». Αυτό σημαίνει πως ήταν υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και την εικόνα της Αθήνας κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγωνων.

Σήμερα είναι ειδική συνεργάτης στο γραφείο του πρωθυπουργού και μεταξύ των θεμάτων που παρακολουθεί είναι αυτό της αποξήλωσης των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων. Γνωρίζει καλά την περίπτωση της οδού Αχιλλέως. «Εχοντας επίγνωση των σημερινών συνθηκών και οικονομικών δυσκολιών να χρηματοδοτηθούν παρόμοιες δράσεις από κρατικά κονδύλια, είμαστε αισιόδοξοι ότι ένα καλά σχεδιασμένο πρόγραμμα παρόμοιων προδιαγραφών, αλλά μικρότερης κλίμακας θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από ιδιωτικές χορηγίες. Αρκεί λοιπόν η ΕΑΧΑ να καθαιρέσει τις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες και, γιατί όχι, να ζητήσει τις χορηγίες ιδιωτών».

Η κ. Γαλάνη συμφωνεί και ελπίζει ότι πολύ σύντομα θα έχουμε καλά νέα από το «μέτωπο» της Αχιλλέως. «Ναι, θα μπορούσαμε να συζητήσουμε το ενδεχόμενο εμπλοκής ιδιωτών χορηγών σε ένα τόσο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον».

Παζλ με εικόνες

Η κ. Δάλλα αναφέρεται στο πρόσφατο παράδειγμα της χορηγίας 97.000 ευρώ από την εταιρεία «Παπαστράτος» για την αποξήλωση παράνομων διαφημιστικών πινακίδων. «Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας οποιαδήποτε υπαίθρια διαφήμιση απαγορεύεται. Αυτό σημαίνει ότι εάν επιτραπεί να αναρτηθούν εικόνες υψηλής ποιότητας, όπου θα υπάρχει απλά η αναφορά του χορηγού σε αυτές, αυτό θα είναι κίνητρο χρηματοδότησης της δράσης».

Και ρίχνει στο τραπέζι μια ιδέα: «Η πρώτη εφαρμογή θα μπορούσε να είναι πανό στα κουφάρια  και στις τυφλές όψεις των κτιρίων επί της οδού Αχιλλέως στην είσοδο της Αθήνας. Το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού θα μπορούσε να ηγηθεί αυτής της πρώτης εφαρμογής.

Ενα ενδιαφέρον παζλ με ενδιαφέρουσες εικόνες με θεματική την ίδια την πόλη θα δημιουργούσε ενδιαφέρον «σκηνικό» σε αυτή την τόσο  υποβαθμισμένη αισθητικά είσοδο της πόλης».

Γιατί δεν μαθαίνουμε από το 2004;

Στη διάρκεια του 2004, μας εξηγεί η κ. Ελίνα Δάλλα, η «εικόνα και η ταυτότητα» της πόλης ήταν τόσο σημαντική όσο και η «εικόνα και η ταυτότητα» των αθλητικών εγκαταστάσεων.

«Επρεπε να είναι εικόνα πόλης καθαρής, πόλης ζωντανής, πόλης ασφαλούς και ευχάριστης για τους πολίτες και τους επισκέπτες. Μπορεί η πρώτη ανάγνωση να έδειχνε απλά μία προσπάθεια «στολισμού», ωστόσο πίσω από αυτήν υπήρξε συστηματικός και λεπτομερής σχεδιασμός για τη λειτουργία της πόλης».

Στο πλαίσιο αυτό κυρίως, και λιγότερο όπως είχε γραφτεί και συζητηθεί τότε για λόγους κάλυψης της ασχήμιας, κάποια κτίρια καλύφθηκαν με πανό μεγάλης κλίμακας. «Υπήρχε τότε μία θεματική που διέτρεχε τις εικόνες κάθε σχεδιασμένης διαδρομής». Οι εικόνες είχαν επιλεγεί από την ίδια με επιμελητή τον Βαγγέλη Ιωακειμίδη, διευθυντή, σήμερα, του Μουσείου Φωτογραφίας. «Ηταν όλες εικόνες υψηλής ποιότητας, Ελλήνων δημιουργών, εναλλάσσονταν σε διάφορες διαστάσεις με τις πολύ εντυπωσιακές επενδύσεις κτιρίων που κυριαρχούσαν στην εικόνα της Αθήνας εκείνη την εποχή».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή