ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ματιές στον κόσμο

ΑΒΙΝΙΟΝ

Φεστιβαλ

www. festival-avignon. com

«Avignon 2011». Το 65ο Φεστιβάλ της Αβινιόν συγκεντρώνει και φέτος διεθνούς φήμης καλλιτέχνες του θεάτρου, του χορού και της μουσικής, αλλά και σημαντικές νέες δημιουργικές προσπάθειες απ’ όλο τον κόσμο. Επίτιμος προσκεκλημένος του φεστιβάλ είναι ο Γάλλος χορευτής και χορογράφος Μπορίς Σαρμάτς, ο οποίος παρουσιάζει τα έργα του «enfant», «Levee de conflict», «Bataille» (αυτοσχεδιασμός μαζί με τον Μεντερίκ Κολινιόν) καθώς και το έργο-φόρο τιμής στον Μορίς Μπεζάρ «De Maurice a Boris». Ανάμεσα στα έργα που παρουσιάζονται περιλαμβάνονται τα «Le condamne a mort», μια μουσική παράσταση της Ελέν Μαρτέν πάνω στο έργο του Ζαν Ζενέ, με τη συμμετοχή της Ζαν Μορό και της Ετιέν Νταό, «Des femmes: Les Trachiniennes, Antigone et Electre», θεατρική παράσταση του Ουατζί Μουαγουάντ με βάση τις τραγωδίες του Σοφοκλή, «I Am the Wind» του Τζον Φόσι σε σκηνοθεσία του Πατρίς Σερό, «Sul concetto di volto nel figlio di dio» του Ρομέο Καστελούτσι (φωτ.). Εως τις 25 Ιουλίου.

ΒΙΕΝΝΗ

Εκθεση

WestLicht Schauplatz Museum

www. westlicht. com

«Polaroid (Im) possible». Οταν η εταιρεία Polaroid χρεοκόπησε το 2008, ήταν αναμενόμενο ότι η Polaroid International Collection, η μεγάλη συλλογή στιγμιαίων φωτογραφιών της ίδιας της εταιρείας με την υπογραφή διάσημων φωτογράφων και καλλιτεχνών, θα σκόρπιζε σε διάφορους αγοραστές. Βγήκε σε δημοπρασία από τον οίκο Sotheby’s στη Νέα Υόρκη τον Ιούνιο του 2010 και, ευτυχώς για τους θαυμαστές και νοσταλγούς πλέον της στιγμιαίας κάμερας, το βιεννέζικο μουσείο Βέστλιχτ αγόρασε τις 4.400 εικόνες που αποτελούσαν το ευρωπαϊκό τμήμα της συλλογής. Τώρα εκθέτει τον θησαυρό αυτό, στον οποίο περιλαμβάνονται φωτογραφίες πολαρόιντ τραβηγμένες από τον Χέλμουτ Νιούτον, τον Αντι Γουόρχολ, τον Ανσελ Ανταμς, τον Ρόμπερτ Μάπλθορπ, τη Σάλι Μαν, τον Ντέιβιντ Λέβινθαλ, τον Τσαρλς Ιαμς και τον Ολιβιέρο Τοσκάνι (εδώ έχει φωτογραφήσει τον Γουόρχολ να κρατάει κάμερα, το 1975). Πολλές από αυτές τις εικόνες προκαλούν οδυνηρό αίσθημα νοσταλγίας, καθώς θυμίζουν τις δημιουργικές δυνατότητες που χάθηκαν με τον «θάνατο» αυτής της τόσο δημοφιλούς φωτογραφικής μηχανής. Εως τις 21 Αυγούστου.

Κοπεγχαγη

Εκθεση

Statens Museum For Kunst

www. smk. dk

«Γαλλική Τέχνη, 1900-30». Το κίνημα των «φωβ», με τα ζωηρά, «άγρια» χρώματα και τον αδρό σχεδιασμό των θεμάτων τους, είναι το σημείο αφετηρίας σ’ αυτό το αφιέρωμα στους καλλιτέχνες που είχαν ως τόπο διαμονής και κέντρο δημιουργικής δραστηριότητας το Παρίσι των πρώτων τριών δεκαετιών του 20ού αιώνα, όταν η γαλλική πρωτεύουσα ήταν η παγκόσμια πολιτιστική μητρόπολη και κέντρο έλξης για καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο. Παρουσιάζοντας έργα που ανήκουν στη συλλογή του Μουσείου, ιχνηλατεί την ανάδυση πολλών ρευμάτων της μοντέρνας τέχνης, έτσι όπως τα αντιπροσωπεύουν, ο καθένας με τον δικό του τρόπο, καλλιτέχνες όπως ο Τουλούζ-Λοτρέκ (εδώ, το έργο του «Καθισμένη κλόουν»), ο Πικάσο, ο Μπρακ, ο Ματίς, ο Ρουό, ο Ντερέν, ο Μοντιλιάνι και πολλοί άλλοι. Η έκθεση επισημαίνει τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στους καλλιτέχνες αυτούς, οι οποίοι κινήθηκαν στους ίδιους κοινωνικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους και εμπνεύστηκαν ο ένας από τον άλλο.

Λονδινο

Θεατρο

Comedy Theatre

www. thecomedytheatre. co. uk

«Betrayal». Η «Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ, ένα από τα σημαντικότερα έργα του κορυφαίου Αγγλου δραματουργού που έφυγε από τη ζωή το 2008, εστιάζει στις διαφορετικές όψεις της μοιχείας, τις μεταλλάξεις και τις συνέπειές της σε συνάρτηση με το πέρασμα του χρόνου. Κεντρικοί ήρωες είναι ένα ζευγάρι, η Εμμα και ο Ρόμπερτ, και ο Φρεντ, ένας φίλος του Ρόμπερτ ο οποίος βρίσκεται στην «τρίτη κορυφή» του ερωτικού τριγώνου. Στο έργο υπάρχουν έντονα τα βασικά «πιντερικά» χαρακτηριστικά – λιτοί διάλογοι, συναισθήματα που κρύβονται και κίνητρα που καλύπτονται, προσωπικοί ανταγωνισμοί με ευπρεπή πρόσοψη και ανελέητα σκληρό πυρήνα. Στην πρώτη εμφάνισή της στο θέατρο, η εξαιρετική Αγγλίδα ηθοποιός Κριστίν Σκοτ – Τόμας («Αγγλος Ασθενής», «Τέσσερις γάμοι και μια κηδεία») ερμηνεύει αριστοτεχνικά την Εμμα, «λες και ο ρόλος γράφτηκε ειδικά γι’ αυτήν», όπως έγραψε ένας κριτικός. Μαζί της πρωταγωνιστούν ο Ντάγκλας Χάνσαλ και ο Μπεν Μάιλς, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Ιαν Ρίκσον. Εως τις 20 Αυγούστου.

Νεα Υορκη

Θεατρο

Μusic Box Theater

www. jerusalemonbroadway. com

«Jerusalem». Σε μια επαρχιακή κωμόπολη της Αγγλίας, ο Τζόνι «Ρούστερ» Μπάιρον, διαβόητο ρεμάλι της περιοχής, έχει βρει τον μπελά του. Μένει σ’ ένα τροχόσπιτο στην άκρη του δάσους και η δημοτική αστυνομία θέλει να τον διώξει, ο μικρός γιος του, ο Μάρκι, τον παρακαλάει να πάνε στο πανηγύρι του Αγίου Γεωργίου κι ένα τσούρμο συγχωριανοί του, νεαρά αγόρια και ενήλικες, τον κυνηγούν για να τους προμηθεύσει μαριχουάνα και αλκοόλ. Η κωμωδία του Τζεζ Μπάτεργουορθ, με κεντρικό ήρωα ένα γοητευτικό περιθωριακό τύπο που συνοψίζει τα χαρακτηριστικά του Αγγλου αλητόβιου και είναι εμπνευσμένος από υπαρκτό πρόσωπο, παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Λονδίνο και τώρα θριαμβεύει στο Μπρόντγουεϊ. Τον Ρούστερ Μπάιρον υποδύεται εκπληκτικά ο Μαρκ Ράιλανς, ο οποίος κέρδισε βραβείο Τόνι για την ερμηνεία του αυτή. Εως τις 21 Αυγούστου.

Παρισι

Εκθεση

Μusee du Quai Branly

www. quaibranly. fr

«Maya: De l’ aube au crepuscule». Γιατί κατέρρευσε ένας πολιτισμός τόσο υψηλού επιπέδου, όπως ο πολιτισμός των Μάγια; Το ερώτημα εξακολουθεί να προβληματίζει τους αρχαιολόγους και πολλές θεωρίες έχουν διατυπωθεί (όπως αυτή της περιβαλλοντικής καταστροφής), χωρίς, ωστόσο, να υπάρχουν σαφείς αποδείξεις. Η έκθεση δεν επιχειρεί να δώσει απάντηση, αλλά εστιάζει στις κοινωνικές, πολιτιστικές και θρησκευτικές συνιστώσες αυτής της τόσο ενδιαφέρουσας και μυστηριώδους προκολομβιανής κοινωνίας. Καλύπτει χρονολογικά μια πολύ μεγάλη περίοδο, από το 2000 π. Χ. μέχρι την οριστική παρακμή των Μάγια, πριν από την άφιξη των Ισπανών κονκισταδόρων το 1524, παρουσιάζοντας ένα σύνολο 160 περίπου αντικειμένων τέχνης που ανήκουν στο Μουσείο Εθνικής Κληρονομιάς της Γουατεμάλας -κεραμικά, στήλες, ανθρωπομορφικά και ζωομορφικά αγαλματίδια, μάσκες, αγγεία, κοσμήματα, ταφικά αντικείμενα, τμήματα αρχιτεκτονικών κατασκευών- και τεκμηριώνουν τις εκπληκτικές γνώσεις των Μάγια στην αρχιτεκτονική, τα μαθηματικά, την αστρονομία, ιχνηλατώντας την ιστορική τους εξέλιξη. Εως τις 2 Οκτωβρίου.

«Αγία Ρωσία»

Η έκθεση «Αγία Ρωσία», στην Πινακοθήκη Τρετιάκοφ της Μόσχας, προσφέρει μια θεαματική επίδειξη ρωσικής τέχνης από τον 10ο έως τον 19ο αιώνα. Αρχίζοντας από το 998, όταν ο Βλαδίμηρος ο Μέγας ασπάστηκε τη χριστιανική πίστη και την επέβαλε ως επίσημη θρησκεία, η εκθεσιακή διαδρομή φθάνει έως τον Μεγάλο Πέτρο και τους διαδόχους του, όταν έγινε το άνοιγμα της χώρας προς τη Δυτική Ευρώπη. Στα 450 εκθέματα, πολλά από τα οποία παρουσιάστηκαν πέρυσι στη μεγάλη έκθεση με τον ίδιο τίτλο στο Λούβρο, περιλαμβάνονται αγιογραφίες (εδώ, ένα έργο του Αντρέι Ρουμπλιόφ), πίνακες, εικονογραφημένα χειρόγραφα, άμφια, χρυσά και ασημένια τελετουργικά αντικείμενα. Η έκθεση (έως 14/8) αναδεικνύει τον πλούτο της καλλιτεχνικής παράδοσης της ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς και τη στενή σύνδεση της θρησκευτικής πίστης με την κοινωνική ζωή και την πολιτική εξουσία στην «Παλαιά Ρωσία».