Ματιές στον κόσμο

5' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Βανκουβερ

Εκθεση

Vancouver Art Gallery

www. vanartgallery. bc. ca

«The Colour of My Dreams: The Surrealist Revolution in Art». Το 1924, ο Γάλλος ποιητής Αντρέ Μπρετόν δημοσίευσε το «Σουρεαλιστικό μανιφέστο», ανοίγοντας τον δρόμο -μετά τις επαναστατικές έρευνες του Φρόιντ στο πεδίο της ψυχολογίας- σε μια καλλιτεχνική διεργασία που την τροφοδοτούσαν τα όνειρα και το ασυνείδητο. Ο σουρεαλισμός έγινε ένα από τα ισχυρότερα κινήματα της μοντέρνας τέχνης και επηρέασε καλλιτέχνες διαφορετικών εθνικοτήτων, καθώς και μεταγενέστερα καλλιτεχνικά ρεύματα. Η έκθεση παρουσιάζει γύρω στους 350 πίνακες, γλυπτά, κολάζ και φωτογραφίες που αντικατοπτρίζουν την έφεση των σουρεαλιστών στον πειραματισμό, ανάμεσά τους έργα των Νταλί, Ερνστ, Μαγκρίτ, Μαν Ρέι, Αντρέ Μασόν (εδώ, το «Τοπίο των θαυμάτων», 1935), Εντιθ Ρίμινγκτον, Λεονόρα Κάρινγκτον και Βιλφρέδο Λαμ. Παρουσιάζονται επίσης τελετουργικά αντικείμενα των ιθαγενών του Καναδά, που συνδέονται με το ενδιαφέρον των σουρεαλιστών για την αυθεντικότητα της τέχνης των λαών που αποκλήθηκαν «πρωτόγονοι». Εως τις 25 Σεπτεμβρίου.

Εδιμβουργο

Εκθεση

Scottish National Gallery

www. nationalgalleries. org

«Durer’s Fame». Η φήμη του Αλμπρεχτ Ντίρερ (1471-1528) στην Ευρώπη της εποχής του οικοδομήθηκε με θεμέλιο τη χαρακτική: τον τρόπο που χρησιμοποίησε το φως και τη σκιά, την προσοχή του στις λεπτομέρειες και την ακρίβεια στην απόδοση των θεμάτων του μέσα από την ασπρόμαυρη εκτυπωτική τεχνική του. Ενώ όμως τα χαρακτικά του Γερμανού καλλιτέχνη, ο οποίος υπήρξε η σημαντικότερη μορφή της Αναγέννησης του Βορρά, πωλούνταν και διαδίδονταν εύκολα, το ίδιο εύκολα αντιγράφονταν από συναδέλφους του. Στο θέμα αυτό εστιάζει η έκθεση, η οποία παρουσιάζει χαρακτικά, σχέδια και έργα ζωγραφικής του Ντίρερ -ανάμεσά τους τα περίφημα χαρακτικά «Μελαγχολία», «Ο Αγιος Ιερώνυμος στο σπουδαστήριό του» (φωτ.) και «Ο Ιππότης, ο Θάνατος και ο Διάβολος» – μαζί με αντίγραφα και απομιμήσεις έργων του από συγχρόνους του και μεταγενέστερους καλλιτέχνες. Εως τις 11 Οκτωβρίου.

Ελσινκι

Εκθεση

Αteneum

www. ateneum. fi

«H μαγεία της Λαπωνίας». Η θρυλική περιοχή της Λαπωνίας, η οποία ανήκει στη Φινλανδία, είναι το θέμα αυτής της έκθεσης. Περιλαμβάνει 150 έργα, από τον 19ο αιώνα έως τη σύγχρονη εποχή, με στόχο να αναδείξει τη Λαπωνία και την κουλτούρα της ως πηγή καλλιτεχνικής έμπνευσης. Τα έργα, που ανήκουν στη συλλογή του μουσείου Ateneum, είναι δημιουργήματα δεκάδων καλλιτεχνών, από τον άγνωστο χειροτέχνη που κατασκεύασε ένα τύμπανο για τον σαμάνο μέχρι έργα σύγχρονης τέχνης. Ο επισκέπτης μπορεί να δει από ελαιογραφίες που απεικονίζουν Λάπωνες με τις παραδοσιακές τους ενδυμασίες μέχρι εγκαταστάσεις καμωμένες από κιτς αγιοβασιλιάτικα σουβενίρ (ως γνωστόν, η Λαπωνία θεωρείται η πατρίδα του Santa Claus). Ανάμεσα στα εκθέματα περιλαμβάνονται έργα της Μάρσα Χελάντερ, μιας ζωγράφου λαπωνικής καταγωγής η οποία ζει στο Ελσίνκι και εκφράζει στη δουλειά της τη διττή της ταυτότητα, καθώς και τη σύγκρουση ανάμεσα στην παραδοσιακή και τη σύγχρονη ζωή στη Φινλανδία. Εως τις 8 Ιανουαρίου.

Νεα Υορκη

Θεατρο

Vivian Beaumont Theater

www. lct. org

«War Horse». Το αγαπημένο άλογο ενός αγοριού πουλιέται στο βρετανικό ιππικό στη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και ταξιδεύει από τα πράσινα λιβάδια της Αγγλίας στα πεδία μάχης της Γαλλίας και της Γερμανίας. Ο Τζόι, όπως είναι το όνομά του, παγιδεύεται ανάμεσα σε διασταυρούμενα πυρά, «υπηρετεί» και στις δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις και καταφέρνει να επιβιώσει έπειτα από τρομακτικές περιπέτειες, μόνος σε ξένο τόπο. Το αγόρι, νεαρός άνδρας πια, ξεκινάει ένα ριψοκίνδυνο ταξίδι για να βρει τον φίλο του και να τον φέρει πίσω. Θεατρική διασκευή του ομώνυμου παιδικού βιβλίου του Τζέιμς Μορπούνγκο, με κεντρικό θέμα του τη φρίκη του πολέμου και τη δύναμη της αγάπης, το «Πολεμικό άλογο» είναι μια εξαιρετικά εντυπωσιακή παράσταση, όπου συμμετέχουν άλογα-μαριονέτες φυσικού μεγέθους και δεκάδες ηθοποιοί. Μετά την επιτυχημένη παρουσίασή του αρχικά στην Αυστραλία και κατόπιν στο Λονδίνο, μεταφέρθηκε στη Νέα Υόρκη όπου γνώρισε τον θρίαμβο, κερδίζοντας πέντε βραβεία Τόνι, ανάμεσά τους του καλύτερου έργου και της καλύτερης σκηνοθεσίας (Μάριαν Ελιοτ και Τομ Μόρις). Το έργο πρόκειται να μεταφερθεί και στον κινηματογράφο.

Σιδνεϊ

Εκθεση

Αrt Gallery NSW

www. artgallery. nsw. gov. au

«The Mad Square: Modernity in German Art, 1910-37». Πριν από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι πρώτοι εξπρεσιονιστές ζωγράφοι απεικόνισαν μέσα στα έργα τους την αγωνία τους για την επικείμενη σύγκρουση, ενώ νεότεροι καλλιτέχνες περιέγραψαν αργότερα τις εμπειρίες τους από τον πόλεμο. Οταν εγκαθιδρύθηκε η βραχύβια Δημοκρατία της Βαϊμάρης, εγκαινιάστηκε μια περίοδος έντονης δημιουργικότητας. Καλλιτέχνες που συμμετείχαν σε κινήματα όπως ο κονστρουκτιβισμός, ο ντανταϊσμός και η «νέα αντικειμενικότητα» επιχείρησαν να εκφράσουν τον αντίκτυπο των κοινωνικών και πολιτικών εξελίξεων. Ωστόσο, τα πράγματα άλλαξαν με την άνοδο των ναζί, που ξεκίνησαν μια εκστρατεία εναντίον της μοντέρνας τέχνης, με κορύφωση το 1937, όταν διοργάνωσαν στο Μόναχο την έκθεση «εκφυλισμένης τέχνης». Η έκθεση στο Σίδνεϊ κάνει μια επισκόπηση της γερμανικής τέχνης εκείνης της περιόδου, παρουσιάζοντας έργα των Λούντβιχ Κίρχνερ, Μαξ Μπέκμαν, Γκέοργκ Γκρος, Οτο Ντιξ, Κέτε Κόλβιτς, Χάνα Χοχ, Κουρτ Σβίτερς, Κρίστιαν Σαντ (εδώ, η «Αυτοπροσωπογραφία», 1927) και άλλων, ανάμεσά τους και μερικούς πίνακες της έκθεσης «εκφυλισμένης τέχνης» που διασώθηκαν. Εως τις 6 Νοεμβρίου.

Φιλαδελφεια

Εκθεση

Ρhiladelphia Museum of Art

www. philamuseum. org

«Rembrandt and the Face of Jesus». H έκθεση παρουσιάζει πίνακες, χαρακτικά και σχέδια του Ρέμπραντ με θέμα τον Ιησού, έργα μέσω των οποίων ο μεγάλος Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα απομακρύνθηκε από τον παραδοσιακό τρόπο απεικόνισης του Ναζωραίου στη χριστιανική τέχνη, θέλοντας να αποδώσει την «ανθρώπινη» φυσιογνωμία του χωρίς το μυστικιστικό φως του μεγαλείου που τον περιέβαλλε σε έργα παλαιότερων, αλλά και συγχρόνων του καλλιτεχνών. Η συγκέντρωση αυτών των έργων, διασκορπισμένων σε ευρωπαϊκές και αμερικανικές συλλογές, είναι αποτέλεσμα μιας μακρόχρονης έρευνας, χάρη στην οποία εντοπίστηκαν και παρουσιάζονται τώρα όλα μαζί, τρεις αιώνες μετά την έξοδό τους από το εργαστήρι του Ρέμπραντ. Η έκθεση, που παρουσιάστηκε ήδη στο Παρίσι, θα ταξιδέψει στο Ντιτρόιτ μετά τη Φιλαδέλφεια. Εως τις 30 Οκτωβρίου.

Λάμψη αστεριών

Σαράντα χρόνια ιστορίας του Χόλιγουντ συνοψίζονται σε 70 φωτογραφίες, στην έκθεση «Glamour of Gods: Hollywood Portraits», που παρουσιάζεται στη National Portrait Gallery του Λονδίνου. Οι φωτογραφίες χρονολογούνται από τη «χρυσή εποχή» της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, μεταξύ 1920 και 1960, και πιστοποιούν τον ρόλο που έπαιξε η φωτογραφική μηχανή στη δημιουργία των Χολιγουντιανών σταρ, μετατρέποντάς τους σε λαμπερά, μυστηριώδη, απρόσιτα όντα και δημιουργώντας πρότυπα ομορφιάς και στυλ με μακροχρόνια επιρροή. Στην έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 6 Οκτωβρίου, περιλαμβάνονται φωτογραφικά πορτρέτα πολλών σταρ, ανάμεσά τους η Γκρέτα Γκάρμπο, ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, η Μάρλεν Ντίτριχ (φωτ.), ο Κλαρκ Γκέιμπλ, η Μέριλιν Μονρόε, η Βίβιαν Λι, ο Μάρλον Μπράντο, η Τζόαν Κόλινς. Οι φωτογραφίες φέρουν τις υπογραφές σαράντα φωτογράφων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή