ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ματιες στον κοσμο

Λονδινο

Θεατρο

Τrafalgar Studios

www. londontheatregirect/com/huis-clos

«Huis Clos». Ενα δωμάτιο χωρίς παράθυρα, με σφραγισμένη πόρτα. Τρεις άνθρωποι χωρίς μέλλον μοιράζονται τις αναμνήσεις και τα παράπονά τους, βασανίζουν ο ένας τον άλλο παγιδευμένοι σε μια εφιαλτική προσομοίωση της μετά θάνατον ζωής. Γραμμένο το 1943, το «Κεκλεισμένων των θυρών» του Ζαν-Πολ Σαρτρ συνόψισε την υπαρξιστική φιλοσοφία του συγγραφέα και άφησε τη σφραγίδα του στο έργο κορυφαίων του σύγχρονου θεάτρου όπως ο Μπέκετ και ο Πίντερ. Οταν του ζητούσαν να εξηγήσει τι εννοούσε με την περίφημη φράση «Η κόλαση είναι οι άλλοι», ο Σαρτρ επέμενε ότι δεν αποτελούσε προτροπή να αποφεύγουμε τους συνανθρώπους μας, αλλά να μη στηριζόμαστε υπερβολικά στη γνώμη και την κρίση τους. Η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Πολ Χαρτ αναδεικνύει τη διαχρονική αξία του έργου, την επικαιρότητά του στις μέρες μας, όπως έγραψε ο θεατρικός κριτικός Μάικλ Μπίλινγκτον. Το «κολασμένο τρίο» του έργου ερμηνεύουν ο Γουίλ Κιν (Γκαρσέν), η Μισέλ Φέρλεϊ (Ινές) και η Φιόνα Γκλάσκοτ (Εστέλ). Εως τις 28 Ιανουαρίου.

Νεα Υορκη

Θεατρο

Longacre Theater

www.chinglishbroadway. com

«Chinglish». Ενας Αμερικανός επιχειρηματίας ταξιδεύει σε μια κινεζική επαρχία με σφύζουσα οικονομική ανάπτυξη, προσδοκώντας να συνάψει μια επικερδή συμφωνία για την οικογενειακή του εταιρεία. Γρήγορα, όμως, ανακαλύπτει ότι οι δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήματος ξεπερνούν κατά πολύ τις αναμενόμενες διαφορές γλώσσας και εθίμων, για να θέσουν υπό αμφισβήτηση τα πιο βασικά δεδομένα της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Η κωμωδία του Ντέιβιντ Χένρι Χουάνγκ, που παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία στο Goodman Theater του Σικάγου, μεταφέρθηκε στο Μπροντγουέι σκηνοθετημένη από τον Λι Σίλβερμαν. Η παράσταση, όπου οι ηθοποιοί μιλούν αγγλικά αλλά και κινέζικα (με υπέρτιτλους), είναι διοργανωμένη σε επεισόδια που μοιάζουν με κόμικ-στριπ. Πρωταγωνιστούν ο Γκάρι Γουίλμς (στον ρόλο του επιχειρηματία), η Τζένιφερ Λιμ (ερμηνεύει μια πεισματάρα Κινέζα αξιωματούχο) και πολλοί ακόμα ηθοποιοί κινεζικής καταγωγής, όπως η Αντζελα Λιν, ο Τζόνι Γου και ο Λάρι Ζανγκ.

John Golden Theater

www. seminaronbroadway. com

«Seminar». Τέσσερις επίδοξοι μυθιστοριογράφοι αρχίζουν μαθήματα συγγραφικής τέχνης, με δάσκαλο έναν παγκοσμίου φήμης λογοτέχνη. Κάτω από τη δημιουργική, ανορθόδοξη αλλά και ανελέητη καθοδήγησή του, άλλοι ανθίζουν και άλλοι καθηλώνονται, συμμαχίες συνάπτονται και διαλύονται, το σεξ χρησιμοποιείται ως όπλο και καρδιές ραγίζουν. Γραμμένο από την Τερέζα Ρέμπεκ και σκηνοθετημένο από τον Σαμ Γκολντ, το «Σεμινάριο» είναι μια αιχμηρή, ανατρεπτική κωμωδία όπου η πείρα συγκρούεται με την αθωότητα και το παιχνίδι των λέξεων παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις. Τον καθηγητή υποδύεται με γοητευτική ευστοχία ο γνωστός και από τον κινηματογράφο Αλαν Ρίκμαν («Επικίνδυνες σχέσεις», «Χάρι Πότερ»). Μαζί του, στους ρόλους των μαθητευόμενων συγγραφέων, παίζουν η Λίλι Ρέιμπ, ο Χάμις Λινκλάτερ, ο Τζέρι Ο’ Κόνελ και η Ετιέν Παρκ.

Σαν Φρανσισκο

Εκθεση

De Young Museum

www. deyoung. famsf. org

«Masters of Venice: Renaissance Painters of Passion and Power from the Kunsthistorisches Museum, Vienna». Οι Βενετοί ζωγράφοι της Αναγέννησης, επηρεασμένοι από την ατμόσφαιρα της λιμνοθάλασσας, δημιούργησαν μια ιδιαίτερη εικαστική γλώσσα που τη χαρακτηρίζουν τα λαμπερά χρώματα και η αισθησιακή διάθεση. Η έκθεση παρουσιάζει πενήντα πίνακες -πορτρέτα, θρησκευτικές και μυθολογικές σκηνές- ζωγράφων όπως ο Τισιανός, ο Τζορτζόνε, ο Μαντένια, ο Βερονέζε και ο Τιντορέτο. Τα εκθέματα προέρχονται όλα από τη συλλογή του Μουσείου Kunsthistorisches της Βιέννης, που περιλαμβάνει μερικά από τα πιο φημισμένα αριστουργήματα της βενετσιάνικης Αναγέννησης, όπως η «Δανάη» και ο «Αγιος Σεβαστιανός» του Τισιανού και η «Αλληγορία με τον Αρη, την Αφροδίτη και τον Ερωτιδέα» του Μπορντόνε (φωτ.) Εως τις 12 Φεβρουαρίου.

Παρισι

Εκθεση

Μusee Maillol

www.museemaillol. com

«Πομπηία. Η τέχνη της ζωής». Τα δημόσια κτίρια της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας -θέατρα, αμφιθέατρα, ναοί, θέρμες- είναι πολλά και ορισμένα διατηρούνται σε πολύ καλή κατάσταση. Οι σωζόμενες ιδιωτικές κατοικίες, ωστόσο, είναι πολύ σπάνιες, με εξαίρεση όσες καλύφθηκαν και προφυλάχθηκαν από τη λάβα του Βεζούβιου, στην Καμπανία. Αυτά τα σπίτια προκαλούν τον θαυμασμό με τις συνθήκες άνετης και υγιεινής διαβίωσης που εξασφάλιζαν στους ενοίκους τους: τρεχούμενο νερό, διανομή της θέρμανσης, πλήρης αποχέτευση, άριστος συνδυασμός υπαίθριων και στεγασμένων χώρων στην οικιστική μονάδα. Η έκθεση αναπαριστά μια τέτοια κατοικία, δημιουργώντας στον επισκέπτη την αίσθηση ότι, παρά τα 2.000 χρόνια απόσταση, είναι φιλοξενούμενος του οικοδεσπότη, σ’ ένα χώρο που περιέχει πάνω από εκατό αρχαία έργα τέχνης και χρηστικά αντικείμενα. Εως τις 12 Φεβρουαρίου.

Τουλούζ-Λοτρέκ: Η ανθρώπινη κωμωδία

Περιγράφοντας το Παρίσι και τους ανθρώπους του, ο Ανρί ντε Τουλούζ-Λοτρέκ (1864-1901) δημιούργησε εικόνες-αρχέτυπα, εικαστικά σχόλια των νεωτερικών ηθών και της νεογέννητης κουλτούρας του καταναλωτισμού. Παρότι μια σοβαρή αναπηρία τον έκανε ευάλωτο στις καταχρήσεις της νυχτερινής ζωής, ήταν τακτικός θαμώνας στα μπαρ, τα καμπαρέ και τα μπορντέλα της Μονμάρτρης, όπου έπιανε φιλίες με τα άτομα που απεικόνιζε, με ευαισθησία αλλά χωρίς συναισθηματισμούς, στα έργα του – αρτίστες του μιούζικ χολ (εδώ η «Καθιστή κλόουν») και μεθυσμένους πελάτες, πόρνες και προαγωγούς, μποέμ καλλιτέχνες και διασημότητες του υποκόσμου. Η έκθεση «Τουλούζ-Λοτρέκ: Η ανθρώπινη κωμωδία», στο Κρατικό Μουσείο Τέχνης της Κοπεγχάγης (έως 19/2), εστιάζει στους πρωτοποριακούς πειραματισμούς του στο πεδίο των γραφικών τεχνών, ιδιαίτερα στις εικονογραφήσεις και τις διαφημιστικές αφίσες του, έργα μέσω των οποίων κατάργησε τα παραδοσιακά σύνορα ανάμεσα στην «υψηλή» και την «ευτελή» τέχνη.