Ματαιώσεις και σιωπή μετά την τραγωδία

Ματαιώσεις και σιωπή μετά την τραγωδία

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΠΑΡΙΣΙ. Ποιος είναι ο τρόπος να αντιμετωπίσει κανείς, ακόμη κι αν πρόκειται για ένα από τα κορυφαία κινηματογραφικά στούντιο, μια μεγάλη τραγωδία τη στιγμή που έχει ετοιμάσει μια τεράστια καμπάνια για την πιο αναμενόμενη ταινία της χρονιάς; Η σιωπή και η διακριτική απόσταση, όπως έπραξε σωστά η Warner, σταματώντας άμεσα κάθε διαφημιστική προώθηση της τελευταίας περιπέτειας του Μπάτμαν, έπειτα από τη μαζική δολοφονία θεατών στο Κολοράντο.

Το περασμένο Σαββατοκύριακο ταξίδεψα στο Παρίσι για να δω την πρώτη προβολή της ταινίας και να κάνω συνεντεύξεις με τον Κρίστοφερ Νόλαν και τους ηθοποιούς του καστ. Τα νέα έφτασαν με το που άνοιξα το τηλέφωνο μετά την προσγείωση. Νεκροί, άγνωστος ο αριθμός τους εκείνη την ώρα, κυμαινόταν από 12 ώς 15 και περισσότεροι από 50 τραυματίες στην προβολή του «Σκοτεινός Ιππότης: Η Επιστροφή» στην Ορόρα του Κολοράντο, από έναν μασκοφόρο διαταραγμένο νεαρό άντρα.

Η πρώτη αντίδραση του στούντιο ήταν άμεση: Ματαίωση της πρεμιέρας στο Παρίσι και της συνέντευξης Τύπου που επρόκειτο να δοθεί την Παρασκευή. Ματαιώθηκαν και οι τηλεοπτικές συνεντεύξεις. Το υπόλοιπο της ημέρας πέρασε με τηλεφωνήματα, μέχρι που στη δημοσιογραφική προβολή που άρχισε με αρκετή καθυστέρηση, η απολύτως πελαγωμένη υπεύθυνη του γραφείου Τύπου της Warner στο Παρίσι, προσπαθούσε να διατηρήσει την ψυχραιμία της, να μιλήσει ταυτόχρονα σε τρία τηλέφωνα, να διασταυρώσει πληροφορίες, ακόμη και ιντερνετικές φήμες και να ενημερώσει τελικά ότι το τζάνκετ, ο κύκλος συνεντεύξεων δηλαδή για την προώθηση της ταινίας, είχε ακυρωθεί και για τα έντυπα.

Αμέσως μετά ανακοινώθηκε ότι παρελθόν είναι οι πρεμιέρες στο Μεξικό και στην Ιαπωνία, ότι αποσύρονται οι διαφημίσεις της ταινίας, ότι δεν πρόκειται να ανακοινωθούν οι εισπράξεις στο box office για το ματωμένο Σαββατοκύριακο. Αποσύρθηκε ακόμη και το τρέιλερ μιας ακόμη ταινίας της Warner, του «The Gangster Squad», με τον Σον Πεν και τον Ράιαν Γκόσλινγκ, καθώς έχει μια σκηνή που κανείς δεν ήθελε πια να δει: Μια ομάδα οπλισμένων να εισβάλει σε μια κινηματογραφική αίθουσα, κουρελιάζοντας με πυροβολισμούς το πανί της οθόνης και σκορπώντας τον θάνατο.

Αρκετοί βιάστηκαν να επικρίνουν τη Warner ως υποκριτικά πολιτικά ορθή. Αλλωστε τι έφταιγε το στούντιο επειδή ένας προφανώς ψυχοπαθής άνοιξε πυρ εναντίον του κοινού σε μια αίθουσα; Και γιατί άραγε δεν μπορούσαν να πουν τη γνώμη τους σε μια συνέντευξη οι δημιουργοί, πέρα από εξαιρετικά λιτές ανακοινώσεις οδύνης;

Φυσικά δεν έφταιγε το στούντιο για τη δράση του 24χρονου Τζέιμς Χολμς. Οταν έχει όμως συμβεί ένα τόσο έντονο γεγονός, οποιοσδήποτε έχει λίγη ανθρωπιά μέσα του, δεν μπορεί να γιορτάσει μια υπερπαραγωγή, ούτε τα εισιτήριά της.

Το «Σκοτεινός Ιππότης: Η επιστροφή» (που θα δούμε στην Ελλάδα από τις 21 Αυγούστου) είναι υπερβολικά, σχεδόν αφόρητα σκοτεινή ταινία. Ο Κρίστοφερ Νόλαν ρίχνει τον θεατή σε μια άβυσσο όπου δεν υπάρχει καμία ένδειξη φωτός και ελπίδας στο σύμπαν που επικρατεί ο «κακός» της ταινίας, ο Μπέιν που κυκλοφορεί με μάσκα στο πρόσωπο και σκοτώνει χωρίς δεύτερη σκέψη.

Οδηγεί άραγε η κινηματογραφική βία σε τέτοια αιματηρά ξεσπάσματα όπως αυτό του Κολοράντο; Βίαιες σκηνές δεν εμφανίζονται για πρώτη φορά στο σινεμά τώρα. Φαίνεται όμως ότι τώρα πια υπάρχει μια διαφορετική ταύτιση συγκεκριμένων θεατών μ’ αυτή και δεν χρειάζεται να φτάσουμε στους πραγματικούς πυροβολισμούς για να τη διαπιστώσουμε. Τα απειλητικά σχόλια σε κριτικούς που δεν αποθέωσαν την επιστροφή του Σκοτεινού Ιππότη, με απειλές και κατάρες από ανθρώπους που δεν είχαν δει καν την ταινία, ένδειξη ψυχικής υγείας δεν είναι. Αλλά γι’ αυτό δεν φταίνε -μόνο- οι ταινίες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή