Απάντηση της «Κ» στο εξώδικο του οίκου Sotheby’s

Απάντηση της «Κ» στο εξώδικο του οίκου Sotheby’s

3' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με εξώδικη δήλωσή τους, η εταιρεία Sotheby’s και οι κ. Κων. Φράγκος και Al. Russell διαμαρτύρονται για το άρθρο της εφημερίδας με τον τίτλο «Οίκος υπεράνω υποψίας με πλαστά έργα», «Δικαστική απόφαση δικαιώνει αγοραστή κίβδηλου πίνακα του Κ. Παρθένη», που δημοσιεύτηκε στις 24.6.2012, και παραδόξως εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για τη δημοσίευσή του.

Σύμφωνα με τη διαμαρτυρία τους, το άρθρο χαρακτηρίζεται «απροκάλυπτα μεροληπτικό, εξόφθαλμα ανακριβές και δυσφημιστικό», καθώς επίσης και ότι «παραβιάζει πλήθος αρχών του Κώδικα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας και την προστασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των φυσικών προσώπων». Παράλληλα, αναφέρουν, ότι δεν ζητήθηκε η θέση τους «… αναφορικά με την ουσία και την έκβαση της συγκεκριμένης υπόθεσης… και τη γνησιότητα των επίδικων έργων…», ότι αφήνονται «υπόνοιες για εμπλοκή τους σε διάφορες υποθέσεις πώλησης πλαστών έργων», ότι γίνεται «αδικαιολόγητη αναφορά» στο όνομα του κ. Russell παρότι πράγματι η αγωγή απορρίφθηκε ως προς αυτόν, ότι το δημοσίευμα «επικαλείται μαρτυρίες – αποδεικτικά στοιχεία» τα οποία δεν «προσκομίστηκαν ενώπιον του δικαστηρίου», ότι ανέφερε ανακρίβειες σε σχέση με το ρόλο που είχε στην απόφαση του δικαστηρίου η πολυσέλιδη πραγματογνωμοσύνη της κ. Ολγας Μεντζαφού και ότι παραβιάζει «ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα» των δύο φυσικών προσώπων.

Η εφημερίδα και η συντάκτρια Μαργαρίτα Πουρνάρα δεν αποδέχονται τις παραπάνω αιτιάσεις και διευκρινίζουν ότι το δημοσίευμα παρουσίασε το αποτέλεσμα και τις βασικές παραδοχές της γνωστής δικαστικής απόφασης και όχι τις απόψεις των αντιδίκων μερών. Η αλήθεια μπορεί να δυσαρεστεί όσους την αντιστρατεύονται, όμως οι αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων δεν είναι δυνατό να αγνοούνται.

Αν οι διαμαρτυρόμενοι θέλουν να δημοσιοποιήσουν τις θέσεις τους, παρά τα όσα αντίθετα έκρινε το αρμόδιο δικαστήριο, εμείς δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε με τη δική τους λογική δημοσιεύοντας μάλιστα αυτούσιες τις απαντήσεις, που με τα εξώδικά τους φορτικά μάς υποδεικνύουν.

Αν, επίσης, οι παραδοχές της απόφασης δεν ικανοποιούν τους Sotheby’s, αυτό δεν σημαίνει ότι η δημοσιογραφική κάλυψη του επίκαιρου και έντονα ενδιαφέροντος για την κοινή γνώμη θέματος ήταν μεροληπτική, ή ότι παραβιάστηκε ο κώδικας δημοσιογραφικής δεοντολογίας με την παρουσίαση όσων δέχθηκε το αρμόδιο δικαστήριο.

Αντίθετα, ως προς την πλαστότητα του έργου «Παναγία και Βρέφος», που ερευνήθηκε από το δικαστήριο, γιατί για το άλλο έργο «Νεκρή Φύση» κρίθηκαν αρμόδια τα αγγλικά δικαστήρια, ο αναγνώστης πληροφορείται ότι το δικαστήριο έκρινε πειστική την πραγματογνωμοσύνη της διευθύντριας των συλλογών και του καλλιτεχνικού και μουσειολογικού προγραμματισμού της Εθνικής Πινακοθήκης κ. Ολγας Μεντζαφού-Πολύζου και των συνεργατών της και όχι αυτήν του κ. Μάνου Στεφανίδη, που επικαλέστηκαν οι Sotheby’s, όπως και τα στοιχεία για την προέλευση του έργου ως προερχόμενο από τον Κωνσταντίνο Παρθένη ή την κληρονομιά του.

Οι απόψεις των Sotheby’s κρίθηκαν, προφανώς, αβάσιμες από το δικαστήριο, το οποίο ακύρωσε την πώληση λόγω της πλαστότητας του έργου και αναγνώρισε υποχρέωση των δύο εκ των τριών εναγομένων να καταβάλουν στον ενάγοντα το ποσό των 975.400 ευρώ.

Ας μας συγχωρήσει ο κ. Al. Russell, γιατί εκ παραδρομής δεν αναφέρθηκε στο δημοσίευμα το ότι η αγωγή απορρίφθηκε ως προς αυτόν, όμως ως προς την αποδιδόμενη παραβίαση των προσωπικών δεδομένων των δύο προαναφερόμενων φυσικών προσώπων, είναι γνωστό ότι λόγω της φύσης και της σπουδαιότητας της υπόθεσης, αλλά και του δικαιολογημένου δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος, δεν δημιουργείται ζήτημα παραβίασής των.

Η ελληνική νομοθεσία προβλέπει την άσκηση ενδίκων μέσων κατά των αποφάσεων των πρωτοδικείων και οι Sotheby’s πιθανόν να ασκήσουν το δικαίωμά τους αυτό. Μέχρι όμως την έκδοση νέας απόφασης, η παρούσα ισχύει, ανεξάρτητα από το αν είναι αρεστή στα διάδικα μέρη.

Τέλος, προσεκτική ανάγνωση του δημοσιεύματος δεν επιτρέπει το συμπέρασμα πως αφήνονται υπόνοιες για εμπλοκή των διαμαρτυρομένων σε διάφορες υποθέσεις πώλησης πλαστών έργων, αφού με αυτό που ασχολήθηκε το δικαστήριο, και στη συνέχεια ο Τύπος, είναι τα συγκεκριμένα έργα Παρθένη.

Οι απειλές να απέχουμε από τη σύνταξη και δημοσίευση άρθρων για τη συγκεκριμένη υπόθεση δεν μας πτοούν, συνιστούν προληπτική λογοκρισία και δεν ταιριάζουν σε έναν διεθνή οίκο σαν τους Sotheby’s και τους συνεργάτες τους. Οψόμεθα…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή