ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αυγουστιάτικη ραστώνη με δύο πρεμιέρες και δύο επανεκδόσεις

ΚΡΙΤΙΚΗ. Ισορροπία σε ό,τι αφορά τους αριθμούς: δύο πρεμιέρες και δυο επανεκδόσεις συμπληρώνουν το πρόγραμμα της κινηματογραφικής εβδομάδας που κυλάει στη ραστώνη του Δεκαπενταύγουστου. Το θορυβώδες «Αναλώσιμοι 2» και το σπονδυλωτό «7 ημέρες στην Αβάνα», δίπλα σε δύο ασπρόμαυρες ταινίες από το παρελθόν, τον βωβό «Κινηματογραφιστή» και το «Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν», που άντεξε στον χρόνο.

Ο Ρόμπερτ Ολντριτς υπήρξε ένας αυθεντικός δημιουργός του αμερικανικού σινεμά, που αφομοίωσε το μελόδραμα, το νουάρ, αλλά τον ψυχολογικό τρόμο φτιάχνοντας πρωτότυπες κινηματογραφικές φόρμες. Το «Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν» (1962) κλείνει τον πιο δημιουργικό κύκλο της καριέρας του στον οποίο περιλαμβάνονται και δυο σπουδαία φιλμ νουάρ, το «Αγγελοι με βρώμικα χέρια» (1955) και το «Φίλησέ με μέχρι θανάτου» (1955). Η Μπέτι Ντέιβις, μακιγιαρισμένη έτσι ώστε να σοκάρει όλους όσοι την είχαν λατρέψει για τις ταινίες της κατά τις προηγούμενες δεκαετίες, παίζει μια μισότρελη γερασμένη γυναίκα, την Μπέιμπι Τζέιν, που υπήρξε παιδί-θαύμα στη σοουμπίζνες. Κάποτε τραγουδούσε και χόρευε σε θέατρα έχοντας ιμπρεσάριο τον πατέρα της, σήμερα βασανίζει ανελέητα την παράλυτη αδελφή της, την Μπλανς, μια πρώην σταρ του σινεμά, την οποία ενσαρκώνει η Τζόαν Κρόφορντ (άσπονδη φίλη της Ντέιβις στην αληθινή ζωή).

Βωβός κινηματογράφος στις μέρες μας και μάλιστα κατακαλόκαιρο; Με το χέρι στην καρδιά καταθέτω την εμπειρία μου από τον «Κινηματογραφιστή» του Μπάστερ Κίτον. Στο πρώτο ημίωρο παρακολουθούσα από επαγγελματική ευσυνειδησία τον Μπάστερ Κίτον: το ανέκφραστο πρόσωπό του και το εκφραστικό του κορμί, τα γκαγκ που έχει επινοήσει για να εικονογραφήσει τις αναποδιές που του τυχαίνουν σε αυτή του την περιπέτεια. Στο τελευταίο ημίωρο ένιωσα απογειωμένος χάρη στον ντελιριακό ρυθμό μιας ταινίας και στην ευρηματικότητα αληθινά σπουδαίου καλλιτέχνη. Ενας αδέξιος υπαίθριος φωτογράφος γνωρίζει μια τηλεφωνήτρια στο τμήμα κινηματογραφικών επικαίρων της MGM. Την ερωτεύεται και αλλάζει τη φωτογραφική του κάμερα με μια πανάρχαια κινηματογραφική μηχανή λήψης. Η πληροφορία ότι στην Τσάιναταουν επίκειται εμφύλιος πόλεμος της κινεζικής μαφίας, είναι η ευκαιρία που παρουσιάζεται για να κατατροπώσει τον ερωτικό του αντίζηλο.

Πρεμιέρες

Στο «7 ημέρες στην Αβάνα», επτά μικρές αυτόνομες ιστορίες συνθέτουν ένα ψηφιδωτό για την πρωτεύουσα της Κούβας. Κάθε κομμάτι του διακρίνεται από το στυλ των σκηνοθετών που κλήθηκαν να εικονογραφήσουν επτά ιστορίες του συγγραφέα Λεονάρντο Παδούρα. Πρόκειται για τους Μπενίσιο ντελ Τόρο, Πάμπλο Τραπέρο, Χούλιο Μεδέμ, Ελία Σουλεϊμάν, Γκασπάρ Νοέ, Χουάν Κάρλος Τάμπιο, Λοράν Καντέ.

Το «Αναλώσιμοι 2» μοιάζει με πασαρέλα για τα χθεσινά (και σημερινά) σκληρά «καρύδια» του Χόλιγουντ. Με Σταλόνε, Σβαρτσενέγκερ, Τσακ Νόρις, Ζαν Κλοντ βαν Νταμ, Μπρους Γουίλις.