Ενα φεστιβάλ πνοής για Ελλάδα και Γαλλία

Ενα φεστιβάλ πνοής για Ελλάδα και Γαλλία

4' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε μια χώρα που βυθίζεται όλο και περισσότερο στην ανασφάλεια για το μέλλον, υπάρχουν κάποιοι που αγωνίζονται να αναδείξουν τις φωτεινές πτυχές του σήμερα. Ο διεθνώς καταξιωμένος μαέστρος Διονύσης Δερβιτσιώτης-Μπουρνιάς ή Dionysios Dervis- Bournias, όπως είναι γνωστός εκτός των ελληνικών συνόρων, ο οποίος ζει μόνιμα στη Γαλλία εδώ και 34 χρόνια, αδιαμφισβήτητα ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.

Με ένα πολύπλευρο εγχείρημα, που προέκυψε από τη συνεργασία του με τη Χριστίνα Ζαχοπούλου – Αντωνάτου και ουσιαστικά συνδέει τις δύο πλευρές της καταγωγής του, ο Ελληνογάλλος αρχιμουσικός φιλοδοξεί να συμβάλει στο χτίσιμο μιας γέφυρας μεταξύ της Ελλάδας και της Γαλλίας. Θεωρεί, δε, ότι οι παρούσες συνθήκες είναι ιδιαίτερα γόνιμες για μια τέτοια συνάντηση αφού, έχοντας γνωρίσει προσωπικά τον Φρανσουά Ολάντ κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του περιοδείας, κατέληξε στη διαπίστωση πως πρόκειται για τον «πιο φιλέλληνα Γάλλο πρόεδρο».

Παρά το ενδιαφέρον του για την πολιτική, ο κ. Δερβιτσιώτης-Μπουρνιάς αυτοπροσδιορίζεται πάνω απ’ όλα ως καλλιτέχνης. «Εμείς οι καλλιτέχνες δεν είμαστε πολιτικοί για να δίνουμε πολιτικές λύσεις. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να επισημάνουμε τα προβλήματα με τα δικά μας μέσα, που είναι καλλιτεχνικά- η μουσική, η ποίηση», επισημαίνει. Κατά συνέπεια, το πρωτοποριακό πρότζεκτ θα έχει πολιτιστικό χαρακτήρα και θα εστιάζει στις διαφορετικές πτυχές της γαλλικής κουλτούρας, με αφιερώματα στη μουσική, την ποίηση, τη διανόηση, τη γαστρονομία. «Και βέβαια δεν χρησιμοποιώ θεωρίες συνωμοσίας» σπεύδει να υπογραμμίσει. «Απευθυνόμαστε σε έξυπνους ανθρώπους και σε ανθρώπους υπεύθυνους για τη λήψη αποφάσεων». Αναπόσπαστο κομμάτι του εγχειρήματος αποτελεί η διοργάνωση του φεστιβάλ «Les Folies Francaises d’Athenes» (η λέξη Folies σήμερα παραπέμπει στην τρέλα ή σε πράξεις πάθους, όμως παλαιότερα χρησιμοποιούνταν για να περιγράψει οτιδήποτε είχε να κάνει με την τέχνη) και η σύσταση μιας ορχήστρας, που θα ονομάζεται «Les Folies Enchantees» και θα συνέρχεται δύο φορές τον χρόνο. Η ορχήστρα, την οποία θα διευθύνει ο ίδιος ο κ. Dervis Bournias, θα απαρτίζεται από Ελληνες μουσικούς και αρχικά θα επικεντρωθεί στους Γάλλους συνθέτες σύγχρονης κλασικής μουσικής, με σχέδια αργότερα να επεκτείνει το ρεπερτόριό της και σε Ελληνες μουσικούς.

Αυλαία τον Δεκέμβρη

Η έναρξη θα γίνει στην Αθήνα πιθανότατα τον ερχόμενο Δεκέμβριο, με την άφιξη στην Αθήνα του κορυφαίου συνθέτη σύγχρονης κλασικής μουσικής Thierry Pecou, ο οποίος θα παρουσιάσει ένα παλαιότερο έργο του εμπνευσμένο από τις Μαινάδες των Διονυσιακών Μυστηρίων με τίτλο «Τα κορίτσια της φωτιάς». Στη συνέχεια, θα αυτοσχεδιάσει μεταξύ των μερών ενός νέου ποιήματος του Τίτου Πατρίκιου, το οποίο θα απαγγείλει ο ίδιος ο ποιητής. Η συναυλία θα ολοκληρωθεί με μία ορχηστρική εκδοχή του Ζεϊμπέκικου («Μ’ αεροπλάνα και βαπόρια») του Διονύση Σαββόπουλου σε ενορχήστρωση του Γάλλου συνθέτη και ερμηνεία του ίδιου του Σαββόπουλου. «Η διασκευή είναι ορχηστρική και στο στυλ του Pecou, που είναι ιδιαίτερα βίαιο και με αναφορές στον Ξενάκη», εξηγεί ο κ. Dervis-Bournias. «Με ενθουσιάζει το γεγονός πως ο Σαββόπουλος, τον οποίο οι δάσκαλοί μου στο ωδείο σνόμπαραν, θα είναι ο πρώτος Ελληνας συνθέτης, που θα εκδοθεί στον μεγαλύτερο παγκοσμίως εκδοτικό οίκο κλασικής μουσικής, τον Schott, όπου ο Pecou είναι αποκλειστικότητα».

Τα τρία μέρη της συναυλίας θα επαναληφθούν και θα κινηματογραφηθούν, πιθανώς την άνοιξη του 2013, με στόχο τη δημιουργία του πρώτου dvd του φεστιβάλ. Στα σχέδια των συντελεστών είναι «Τα κορίτσια της φωτιάς» να μαγνητοσκοπηθούν με φόντο την Ακρόπολη και οι αυτοσχεδιασμοί πάνω στο ποίημα του Τίτου Πατρίκιου με φόντο το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η προβολή των αρχαιοελληνικών μνημείων, «όχι όμως ως καρτ ποστάλ», αλλά ως το κάδρο, μέσα από το οποίο θα αναδεικνύεται η σημερινή Ελλάδα ως σταθερή πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους Ευρωπαίους δημιουργούς. «Ετσι αλλάζει το ρατσιστικό κλισέ -γιατί ο ρατσισμός δεν είναι προνόμιο των Ελλήνων- της Ελλάδας που μεγαλούργησε πριν από 2.500 χρόνια αλλά έκτοτε είναι ξυπόλυτη».

Εντούτοις, το σκηνικό για το Ζεϊμπέκικο δεν θα είναι κάποιο αρχαίο μνημείο, αλλά ένα σύγχρονο αστικό τοπίο. «Το τραγούδι μιλάει για μετανάστες, για ανθρώπους, που ήρθαν από κάπου αλλού και για ανθρώπους, που μένουν σε κατώγια», υπογραμμίζει ο μαέστρος. «Θα ήθελα η κινηματογράφηση να γίνει σε μέρη, όπου υπάρχουν κατώγια», συνεχίζει, εκφράζοντας την ανησυχία του για την αύξηση των κρουσμάτων ρατσισμού στη χώρα μας, γεγονός που τον ώθησε να βιαστεί ακόμα περισσότερο στην έναρξη του γαλλοελληνικού εγχειρήματος. «Η Ελλάδα δεν έχει μόνο πρόβλημα κρίσης, έχει και πρόβλημα ναζισμού. Στην Ελλάδα υπάρχει ρατσισμός απέναντι σε ανθρώπους, που ήρθαν από αλλού επειδή πεινούσαν. Κι όμως η Ελλάδα είναι κατεξοχήν χώρα μεταναστών».

Το φεστιβάλ θα περιλαμβάνει, ακόμα, ένα ετήσιο φιλοσοφικό σεμινάριο στη μνήμη του Κώστα Αξελού, καθώς και τη διοργάνωση συνεδρίων, όπως αυτό που προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2013 στο Μουσείο της Ακρόπολης. Ακολουθώντας μία πρόταση του διευθυντή του Μουσείου, Δημήτριου Παντερμαλή, το συνέδριο θα έχει τη μορφή αρχαιοελληνικού συμποσίου αλλά στο μενού, που θα επιμεληθεί ο Γάλλος σεφ του Μουσείου, Dominique Perrot, δεν θα υπάρχει κρέας ή ψάρι, μόνο όσπρια και κρασί, όπως αρμόζει σε εποχές στέρησης.

Σε ανάλογο πνεύμα θα κινείται και το κομμάτι του πρότζεκτ που σχετίζεται με τη γαστρονομία: διακεκριμένοι Γάλλοι σεφ θα προτείνουν προσιτές συνταγές με φθηνά ελληνικά προϊόντα, αποδεικνύοντας πως η γαλλική κουζίνα δεν είναι απαραίτητα συνώνυμο της πολυτέλειας και επαναφέροντας στο προσκήνιο την έννοια της απόλαυσης, το πρώτο «που χάνεται σε εποχές κρίσης».

Οσον αφορά τη χρηματοδότηση του φεστιβάλ, ο κ. Dervis-Bournias ξεκαθαρίζει ότι όλα γίνονται με χορηγίες, ενώ οι βασικοί συντελεστές εργάζονται αφιλοκερδώς – σε αντίθεση με τους Ελληνες μουσικούς, που θα πληρωθούν για τη συμμετοχή τους στην ορχήστρα. «Θα ήταν ανέντιμο και ανήθικο αν λαμβάναμε έστω και ένα ευρώ από το ελληνικό κράτος. Ή θα γίνει με χορηγίες ή δεν θα γίνει καθόλου», δηλώνει. Για την προβολή του εγχειρήματος, που έχει εξασφαλίσει την αιγίδα του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού, ο κ. Δερβιτσιώτης-Μπουρνιάς έχει ξεκινήσει μια συνεργασία με τη διαδικτυακή έκδοση «Huffington Post- Le Monde». Η «Le Huffington Post», την οποία ο κ. Dervis-Bournias περιγράφει ως «το πιο έγκριτο και γνωστό μέσο της Γαλλίας με οκτώ εκατομμύρια επισκέπτες τον μήνα» συμφώνησε να καλύπτει το εγχείρημα στην πρώτη σελίδα, δημοσιεύοντας παράλληλα και κείμενα του μαέστρου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή