Η πατρινή ανθρωπογεωγραφία του Βασίλη Λαδά

Η πατρινή ανθρωπογεωγραφία του Βασίλη Λαδά

1' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Έχει έναν άμεσο και αδρό τρόπο ο Βασίλης Λαδάς όταν μιλάει για τη σύγχρονη Πάτρα. Διάβασα τη νουβέλα του «Παιχνίδια κρίκετ», που θα μπορούσε να είναι ένα μυθοπλαστικό ντοκιμαντέρ για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί ανάμεσα στους μετανάστες και στην τοπική κοινωνία. Μόνο που τα «Παιχνίδια κρίκετ» (το κρίκετ που έφεραν οι Πακιστανοί) είναι αμιγής λογοτεχνία, με αρετές που του δίνουν μια ξεχωριστή αύρα. Ο Βασίλης Λαδάς, με την έως τώρα πορεία του στην ποίηση και την πεζογραφία, έχει κατακτήσει βάθος και οικονομία. Η γραφή του, χωρίς να είναι προδήλως συναισθηματική, διεισδύει στο σώμα της ελληνικής γλώσσας και προκαλεί συγκίνηση. Είναι πράγματι μεγάλο προσόν να αγγίζεις την ουσία αφήνοντας πίσω στρώματα περιττού φορτίου.

Στα «Παιχνίδια κρίκετ», βρήκα μερικούς αξιομνημόνευτους χαρακτήρες. Τον Αλβανό Αλία, τον φίλο του, τον Πακιστανό Μαθιούλα, τον θείο του Ιλίρ. Από την άλλη, οι Ελληνες μεροκαματιάρηδες, ο Θόδωρος, ο Λευτέρης, ο Γιάννης… Μαζεύουν ελιές, οδηγούν νταλίκα, είναι φίλοι. Είναι χαρακτήρες, είναι πρόσωπα, έχουν «αίμα». Και γύρω τους, κόσμοι παράλληλοι χτίζονται, οργανώνονται και διαπλέκονται. Η ιδιωτική ζωή, τα οικογενειακά πάθη, οι συγκρούσεις, η φιλία.

Ο Βασίλης Λαδάς δίνει ένα λογοτεχνικό έργο που θα είναι ανεκτίμητο και ως ντοκουμέντο στο μέλλον, καθώς με μεγάλη ψυχραιμία, ισορροπία, ενσυναίσθηση και καλαισθησία, εξυφαίνει ένα χάρτη ανθρώπινων σχέσεων πάνω στον απολύτως ρεαλιστικό καμβά της σύγχρονης Πάτρας. Θυμίζει τα μυθιστορήματα που είναι ντοκουμέντο μιας ιστορικής καμπής και που γράφτηκαν τότε, τη στιγμή που συνέβαιναν τα γεγονότα, σε μία εποχή υψηλής «θερμοκρασίας» του κοινωνικού σώματος που τα βίωνε. Η αρετή του Βασίλη Λαδά, ίδιον προφανώς της ιδιοσυγκρασίας του αλλά και της σοφίας που έχει κατακτήσει, είναι η φιλοσοφημένη απόσταση από το σημείο ανάφλεξης, γεγονός που προσδίδει ακόμη μεγαλύτερη ένταση στις ψυχολογικές συγκρούσεις και στις σκηνές κορύφωσης που περιγράφει.

Τα «Παιχνίδια κρίκετ» μας υπενθυμίζουν επίσης τις καλές λογοτεχνικές στιγμές της Ελλάδας έξω από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Η Πάτρα του Βασίλη Λαδά περνάει στο λογοτεχνικό πεδίο ως μία πόλη που προσφέρει την ανθρωπογεωγραφία της στο σώμα της ελληνικής κοινωνίας μια ορισμένη στιγμή στις αρχές του 21ου αιώνα με μερικές σελίδες δύσκολης συνύπαρξης και έντονων καταστάσεων.

Ο αρρενωπός ρεαλισμός του Βασίλη Λαδά αποκαλύπτεται αναγκαίος και ελκυστικός ακριβώς γιατί πηγάζει από μια βαθιά και ποιητική κατανόηση της ανθρώπινης ψυχής. Αν και λυπητερή ιστορία, τα «Παιχνίδια κρίκετ» αφήνουν μια γεύση αγάπης για τη ζωή. Αφήνουν έναν αναστεναγμό, αλλά και μια επιθυμία. Να είναι τα πράγματα αλλιώς.

​​Βασίλης Λαδάς, «Παιχνίδια κρίκετ». Εκδόσεις Γαβριηλίδη, σελ. 126. Αθήνα, 2012

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή