Το εικοσιτετράωρο μιας αθηναϊκής πλατείας

Το εικοσιτετράωρο μιας αθηναϊκής πλατείας

2' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τελικά, τι είναι η πλατεία Βαρνάβα; «Νησί», το «μικρό γαλατικό χωριό», «προορισμός»; Οταν ρωτάς τους θαμώνες της, δεν χρειάζεται να σκεφτούν. Καθένας έχει ήδη διαμορφώσει τη δική του σχέση, την οποία διατυπώνει με τον τρόπο του. Ο πληθυσμός που ζει και κινείται γύρω από την πλατεία αυτή του Παγκρατίου έχει μια σχεδόν ιδανική σχέση με την περιοχή. Ιδανική, όχι εξιδανικευμένη. Κάνει τις αγορές του από τα μαγαζιά της, πίνει καφέ στα καφέ της, οργανώνει το τελετουργικό της καθημερινότητάς του μέσα από συναντήσεις τυχαίες ή αναμενόμενες, σπαρτές «καλημέρες» και «καληνύχτες». Τίποτα δεν συγκροτεί καλύτερα τη φυσιογνωμία ενός τόπου από την κινηματογραφική εικόνα του. Ενα δεκάλεπτο ντοκιμαντέρ για την πλατεία Βαρνάβα, γυρισμένο από μια 28χρονη Πολωνέζα, την Κίνγκα Βινιάρεκ, που σπουδάζει στο Κολέγιο Deree και εργάζεται σε καφέ από το 2004, ένα συνοπτικό ψυχογράφημα ανθρώπων, σκέψεων και όψεων ζωής, είναι η αφορμή γι’ αυτό το κείμενο. Κάτοικος κι εγώ Παγκρατίου, με ρίζες αδιατάρακτες από τις αρχές του περασμένου αιώνα, είναι η πρώτη φορά που έχω το αίσθημα της γειτονιάς. Οι πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων (με τις «Δράσεις στις γειτονιές» για παράδειγμα) βοηθούν και υποστηρίζουν το κλίμα που αναπτύσσεται στην πρωτεύουσα της οικονομικής κρίσης, τις τάσεις που σιγά σιγά διαμορφώνονται: «Η συγκυρία που ζούμε βοηθάει τις γειτονιές. Ο κόσμος αναζήτησε και αναζητάει εναλλακτικούς τρόπους για την κοινωνικοποίησή του», λέει ο 33χρονος Πέτρος Κασιμάτης, ιδιοκτήτης καφέ στην πλατεία. Από μαθητής ακόμη του Γυμνασίου είχε ως στέκι με την παρέα του την πλατεία. Εφυγε για σπουδές Οικονομικών στην Αγγλία, επέστρεψε στην Ελλάδα, εργάστηκε σε τομείς του αντικειμένου του, ύστερα αποφάσισε να ανοίξει αυτήν τη μικρή επιχείρηση. Παράλληλα, τα τρία τελευταία χρόνια πρωτοστατεί στον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μουσικής (20-21 Ιουνίου) στην πλατεία Βαρνάβα, σε μια συλλογική προσπάθεια που στηρίζουν οικονομικά τα περισσότερα μαγαζιά.

Η γεννημένη στη Βαρσοβία Κίνγκα, ήρθε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1992 με τους μετανάστες γονείς της. Επέστρεψε στη γενέτειρά της για να σπουδάσει Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Σπουδές, αλλά το αθηναϊκό κάλεσμα της Βαρνάβα ήταν πιο ισχυρό. «Ολοι εδώ με δέχθηκαν ζεστά, δεν ένιωσα ποτέ ξένη. Εξάλλου η περιοχή έχει ξένους φοιτητές, Αμερικανούς, Αγγλους, Γάλλους, Ισπανούς. Παρατήρησα ότι στην πλατεία, παρά τις διαφορές των ανθρώπων σε ηλικίες και βιώματα, όλοι είχαν μια πολύ προσωπική σχέση με το μέρος. Ο Μπράιαν για παράδειγμα, Αμερικανός, θα μπορούσε να μείνει όπου ήθελε. Προτίμησε την Εμπεδοκλέους». Στο ντοκιμαντέρ που γύρισε (ως εργασία του κολεγίου) με τη βοήθεια του φωτογράφου Παναγιώτη Μπαξεβάνη, με τον οποίο συναντήθηκαν επίσης στην πλατεία, μιλούν θαμώνες της Βαρνάβα, νέοι άνθρωποι οι περισσότεροι. Ο Μπράιαν (22 χρόνια κάτοικος) παρατηρεί ότι «έχει τη δική της, μοναδική, προσωπικότητα». Η Θάλεια, ο Ορέστης, ο Γιώργος επισημαίνουν το «ωραίο κράμα από διαφορετικούς και περίεργους ανθρώπους». Ο επικεφαλής του Τμήματος Κοινωνιολογίας του κολεγίου, Σπύρος Γκάνγκας, δίνει τη θεωρητική διάσταση της «γειτονιάς», «της καθημερινότητας που αποκτά τα τελετουργικά χαρακτηριστικά τα οποία συγκροτούν με λανθάνοντα τρόπο “κοινότητα”, περικλείοντας τα φυσικά σύνορα της περιοχής αλλά και τις ζωές των ανθρώπων». Ο Σάκης, 27 χρόνια στην πλατεία, δηλώνει ότι «κόλλησε εδώ». Και γράφει τον επίλογο της ταινίας αναμειγνύοντας ποιητές και αισθήματα: «Είναι τόσο ωραία η αγάπη μου, για μένα είναι η πλατεία, που την έκρυψα για να μη τη δει κανείς».

Η σπουδαστική ταινία της Κίνγκα, μιας κοπέλας που μιλάει ελληνικά, γράφει πολωνικά και διαβάζει αγγλικά, θα μπορούσε να είναι και το νέο κεφάλαιο στην αστική ιστορία της Αθήνας. Μια αρχή για όλες τις πλατείες και τις γειτονιές της πόλης. Για τη συνύπαρξη, τη μικρή επιχείρηση, για κάθε μορφή σχέσης που έχει πρόσωπο και ονοματεπώνυμο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή