Ενα ακόμα εξαιρετικό αστυνομικό του Γ. Μαρή

Ενα ακόμα εξαιρετικό αστυνομικό του Γ. Μαρή

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ

Τα χέρια της Αφροδίτης

εκδ. Αγρα

Η «επιστροφή» του Γιάννη Μαρή δεν επιβεβαιώνει απλώς την πρωτοκαθεδρία του στην εγχώρια αστυνομική λογοτεχνία, κυρίως διευρύνεται με νέες εκδόσεις έργων, που αρχικά δημοσιεύτηκαν στις σελίδες των εφημερίδων, της «Απογευματινής» και της «Ακρόπολης» και παρουσιάζονται για πρώτη φορά ολοκληρωμένες από τις εκδόσεις Αγρα. Αυτή η σημαντική πρωτοβουλία φωτίζει μία λιγότερο γνωστή πτυχή στο πλούσιο ρεπερτόριό του και, ταυτόχρονα, εμπλουτίζει λογοτεχνικά και εκδοτικά τις παλαιότερες και πρόσφατες επανεκδόσεις, συνδέοντάς τες με την ευρωπαϊκή παράδοση των «μυθιστορημάτων επιφυλλίδας» (roman feuilleton) και τα λαϊκά εικονογραφημένα αναγνώσματα που κυριαρχούσαν στις εφημερίδες και στα περιοδικά την εικοσαετία 1950-1970.

Οπως και τα δύο προηγούμενα μυθιστορήματα («Ο 13ος επιβάτης» και «Η κυρία της νύχτας»), που ενέταξαν τον Γιάννη Μαρή στη γνωστή σειρά Αστυνομικής Λογοτεχνίας, έτσι και «Τα χέρια της Αφροδίτης» δημοσιεύτηκαν σε καθημερινές συνέχειες (133 το σύνολο) στην «Απογευματινή» στο διάστημα πέντε μηνών (Μάρτιος-Αύγουστος 1963), με τίτλο «Στην ξένη πόλη» και εικονογράφηση του Μ. Γάλλια, που ακολουθεί με εξαιρετική επιτυχία την αμερικάνικη παράδοση της pulp αισθητικής.

Δύο είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του μυθιστορήματος: ο κινηματογραφικός ρυθμός του και το ιστορικό υπόβαθρο. Ο Μαρής αφηγείται μία περιπέτεια, συνδυάζοντας «αστυνομικό» και θρίλερ, που σχετίζεται με την επικαιρότητα της εποχής, την υπόθεση Μαξ Μέρτεν και τη δίκη του Αντολφ Αϊχμαν, δύο θέματα που κυριάρχησαν στην ελληνική και, η δεύτερη κυρίως, στη διεθνή ειδησεογραφία.

Η μυστηριώδης εξαφάνιση του δίδυμου αδελφού, τον οποίο αναζητεί η αδελφή του στην Αθήνα, θα τη φέρει σε επαφή με τον δημοσιογράφο Μακρή και τον αστυνόμο Μπέκα. Με τον απρόβλεπτο φόνο ενός συνεργάτη του Μακρή αρχίζει και ξετυλίγεται το νήμα μιας ιστορίας, που έχει τις ρίζες της στην Κατοχή και σχετίζεται με την προσπάθεια ενός πρώην μέλους των SS και συνεργάτη του Αντολφ Αϊχμαν, καταζητούμενου για εγκλήματα πολέμου, και των συνεργατών του, που θα επιστρέψουν στην Ελλάδα για να εντοπίσουν και να μοιραστούν τον «κρυμμένο θησαυρό» από τις εβραϊκές περιουσίες. Οι έρευνες οδηγούν τον Μπέκα στον Βόλο, τα Τέμπη και, αργότερα, στο γραφικό Μπούρτζι, όπου συγκεντρώνονται τα μέλη της σπείρας, ενώ σιγά σιγά αποκαλύπτονται άγνωστες πτυχές σχετικά με τα εμπλεκόμενα πρόσωπα, μεταξύ των οποίων ένας Ελληνας με ύποπτο παρελθόν στην Αντίσταση κι ένας Ελβετός, ονόματι Φρήντριχ Ντύπερματ, σε πιθανή παραφθορά του γνωστού Ελβετού συγγραφέα Ντύρενματ. Στην υπόθεση θα εμπλακεί και ένας Ισραηλινός πράκτορας, ο οποίος, μαζί με τον Μπέκα, θα αποκρυπτογραφήσει τον κωδικό «Η Αφροδίτη θ’ αποκτήσει χέρια», εξιχνιάζοντας με επιτυχία την υπόθεση, που θα κορυφωθεί στο τέλος με το κλασικό κυνηγητό «κλέφτες κι αστυνόμοι».

Ο κινηματογραφικός ρυθμός κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη, η πόλη, η ύπαιθρος και τα ξενοδοχεία συνθέτουν το κατάλληλο σκηνικό, οι γυναίκες, ως συνήθως στο έργο του Μαρή, κατέχουν κυρίαρχη θέση, έστω με τα στερεότυπα της «ανδρικής ματιάς» πάνω στο ισχυρό φύλο (πότε ανυπεράσπιστες και πότε επικίνδυνα σαγηνευτικές), ο κοσμοπολιτισμός αποτελεί σταθερό σημείο αναφοράς σε μια Ελλάδα που εισέρχεται δειλά στην τουριστική βιομηχανία και το «εύρημα» της εμπλοκής ενός Ισραηλινού πράκτορα είναι αρκετά παράτολμο για την εποχή.

Ενας ακόμα «κλασικός Μαρής», που υποστηρίζεται εξαιρετικά από τα «στριπ» του Μ. Γάλλια και την εισαγωγή του Α. Αποστολίδη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή