Με υπνόσακους για 24ωρο Μπέκετ από τον Γ. Κακλέα

Με υπνόσακους για 24ωρο Μπέκετ από τον Γ. Κακλέα

3' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την περασμένη Παρασκευή γύρω στις 11.30 το βράδυ είχε κίνηση στην Πειραιώς 260, στο Φεστιβάλ Αθηνών. Συναντήθηκαν εκείνοι που έφευγαν από τις παραστάσεις που μόλις τελείωσαν και εκείνοι που έφταναν για να… κατασκηνώσουν για ένα 24ωρο. Και η περιβολή τους ήταν… κατασκήνωσης: άνετα ρούχα, σάκοι, sleeping bags υπό μάλης ή απλώς στρώματα σκηνής. Στις 12 τα μεσάνυχτα θα ξεκινούσε ένα πρωτότυπο θεατρικό εγχείρημα: η 24ωρη παράσταση που ετοίμασε ο Γιάννης Κακλέας και οι συνεργάτες του, εμπνευσμένοι από ένα πρώιμο έργο του Σάμουελ Μπέκετ, τη νουβέλα «Μερσιέ και Καμιέ» και το ταξίδι που επιχειρούν αυτοί οι δύο φίλοι.

Στις πρώτες και στις ενδιάμεσες σειρές του Χώρου Η ήταν απλωμένα sleeping bags και μαξιλάρες, για όσους ήθελαν να δουν ξαπλωμένοι την παράσταση ή να ξεκουραστούν στα ενδιάμεσα. Χωρητικότητα αίθουσας, λίγο πάνω από τους 400. Στο ξεκίνημα η αίθουσα ήταν σχεδόν γεμάτη. Οι ήχοι από τη ζωντανή μουσική που έφτιαχνε όλο το 24ωρο ο Κωστής Φιορέτος με συχνότητες, έδωσαν το σύνθημα της έναρξης. Ενα μέρος της σκηνής υψώθηκε επικλινές και τρεις άνθρωποι άρχισαν να γράφουν, πραγματικά ή σε παντομίμα, πάνω σ’ αυτόν τον ιδιόμορφο μαυροπίνακα. Παράλληλα ακουγόταν μια φωνή που μιλούσε για σιωπή, για λέξεις, για τις λέξεις που σε βγάζουν από τη σιωπή. «Ακούω. Λέω. Ιστορία», ήταν το μοτίβο. Επαναλαμβανόμενες λέξεις, επαναλαμβανόμενες κινήσεις, το σύμπαν του Μπέκετ μας υποδεχόταν. Ο,τι γράφτηκε σβήστηκε από τους ίδιους τρεις ανθρώπους, οι οποίοι, όπως αποδείχθηκε, ήταν η σταθερά όλης της παράστασης, ο άξονας και ταυτόχρονα η γέφυρα και οι ημίωρες ανάσες που δίνονταν στους ηθοποιούς, περίπου ανά μιάμιση ώρα.

Αμέσως μετά εμφανίστηκαν ο Μερσιέ και ο Καμιέ, ο Κώστας Φιλίππογλου και ο Αρης Σερβετάλης, για να ξεκινήσουν το ταξίδι τους. Που συνεχίστηκε για 24 ώρες με χιούμορ, τρυφερότητα, παντομίμα, με προσπάθεια επιβολής, με διάθεση προστασίας του ενός προς τον άλλον, με απογοητεύσεις, με πίκρες, με διάψευση. Και με διαρκή προσπάθεια να συνομιλήσουν ουσιαστικά: «Μιλούσαμε για όλα εκτός από τον εαυτό μας», λέει ο ένας προς το τέλος της διαδρομής. Οι δυο τους αποδείχθηκαν όχι μόνο χαλκέντεροι, αλλά και εξαιρετικό δίδυμο που συμπλήρωναν ο ένας τον άλλον.

Στο βάθος της σκηνής, ένα τεράστιο video wall προβάλλει σ’ όλη τη διάρκεια εικόνες είτε όσων βρίσκονται στη σκηνή, είτε άλλες που παραπέμπουν στη δράση της ιστορίας ή απλώς στο ταξίδι (τις επιμελήθηκε εύστοχα ο Νίκος Δημητριάδης) και δημιουργούν την αίσθηση της διαδρομής. Δίπλα στους δύο ηθοποιούς που επωμίστηκαν επάξια αυτό το μοναδικό εγχείρημα, ήταν δύο νέα παιδιά, που τα έκαναν όλα. Στον Κωστή Φιορέτο και τη Μένη Κωνσταντινίδου, που άλλαξαν ρόλους και όργωσαν το Χώρο Η πολλές φορές αυτό το 24ωρο, αναλογεί μεγάλο μέρος των επαίνων.

Το βράδυ του Σαββάτου, γύρω στις 10, όταν ξεκινούσε το τελευταίο μέρος της παράστασης, ο Χώρος Η γέμισε σχεδόν ασφυκτικά. Ηρθαν ακόμα και κάποιοι που δεν είχαν δει άλλο απόσπασμα του 24ώρου. Στις 12 τα μεσάνυχτα, ακριβώς, ο Γιάννης Κακλέας ανακοίνωσε από την κονσόλα, απ’ όπου δεν έφυγε λεπτό, το τέλος της διαδρομής του Μερσιέ και του Καμιέ. Λίγο πριν είχαν έρθει στη σκηνή όλοι, ηθοποιοί και εθελοντές (που είχαν ουσιαστική και άψογη παρουσία). Εγραφαν και έσβηναν όλοι. Τις λέξεις που προσπαθούμε πάντα να πούμε για να επικοινωνήσουμε. Οι θεατές σηκώθηκαν όρθιοι και χειροκρότησαν με ενθουσιασμό. «Τα καταφέραμεεεεε!», φώναξε ο Γιάννης Κακλέας, και κατεβαίνοντας για την υπόκλιση πέταξε στον αέρα τα παπούτσια του και ένα από τα μπροστινά sleeping bags. Τα δάκρυα δεν αφορούσαν μόνο όσους εργάστηκαν με αυταπάρνηση γι’ αυτό το 24ωρο γεγονός (γεγονός όχι μόνο για τη διάρκεια, αλλά και για το τελικό αποτέλεσμα). Κάποιοι από τους θεατές, κυρίως όσοι επέλεξαν να μείνουν και τις 24 ώρες, έκλαιγαν επίσης. Για την προσπάθεια, για την ολοκλήρωσή της, για τη συγκίνηση που έδωσε αυτή η διαδρομή. Για τις μνήμες που ανέσυρε στον καθένα ξεχωριστά, για τα ταξίδια που έκανε ή δεν έκανε ο καθένας. Μια αλησμόνητη εμπειρία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή