Νέες ταινίες: Δύσκολη νεότητα, κλασικός Γκοντάρ

Νέες ταινίες: Δύσκολη νεότητα, κλασικός Γκοντάρ

5' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η τέχνη της ενηλικίωσης ★★★
ΔΡΑΜΕΝΤΙ (2020)
Σκηνοθεσία: Τζαντ Απατοου
Ερμηνείες: Πιτ Ντέιβιντσον, Μαρίσα Τομέι, Στιβ Μπουσέμι 

Οπως υποδεικνύει και ο τίτλος του, το φιλμ ενηλικίωσης βρίσκει εδώ σχεδόν τον ορισμό του, διά χειρός του δημιουργού των επιτυχημένων κωμωδιών «Παρθένος ετών 40» και «Με την πρώτη» Τζαντ Απατοου. Εδώ συνεργάζεται στο σενάριο με τον Πιτ Ντέιβιντσον, ένα από τα πιο πρόσφατα αστέρια του σπουδαίου «Saturday Night Live», ο οποίος είναι και ο πρωταγωνιστής της ταινίας. Ο Σκοτ, ένας ανοικονόμητος 24χρονος, φυτοζωεί στο προάστιο του Στάτεν Αϊλαντ, με μοναδικά ενδιαφέροντα το κάπνισμα «χόρτου» και την τέχνη του τατουάζ. Στην πραγματικότητα αδυνατεί να ξεπεράσει την απώλεια του πυροσβέστη πατέρα του, ο οποίος χάθηκε εν ώρα καθήκοντος, ενώ τα πράγματα θα γίνουν ακόμα πιο περίπλοκα όταν η μητέρα του (Μαρίσα Τομέι) θα γνωρίσει έναν καινούργιο άνδρα.

Με το σώμα του να μοιάζει με καμβά ζωγραφικής και την καταπιεσμένη του ενεργητικότητα να φαίνεται ανά πάσα στιγμή ικανή να εκραγεί, ο Σκοτ είναι από τη μια ένας πολύ ιδιαίτερος, μοναδικός χαρακτήρας κι από την άλλη εκπρόσωπος μιας γενιάς –αυτής των Millennials– που έχει μάθει να εξωτερικεύει τα πάντα, ακόμα κι αν αυτό γίνεται με την αγαρμποσύνη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ο τρόπος με τον οποίο εκείνος και οι φίλοι του δείχνουν βαλτωμένοι και παραιτημένοι πριν καν καλά καλά ξεκινήσουν τη ζωή τους θυμίζει τους νεαρούς πρωταγωνιστές από την «Αμερικανική ληστεία», μια άλλη αξιοσημείωτη ταινία-μαρτυρία αυτού του σύγχρονου φαινομένου.

Εδώ βέβαια βασικό κομμάτι της ιστορίας αποτελεί και το ψυχικό τραύμα της απώλειας του πατέρα, το οποίο επίσης δεν αφήνει τον ήρωα, παρότι ταλαντούχος, να προχωρήσει. Ο υποψήφιος πατριός, που και εκείνος μόνο τέλειος δεν είναι, θα τον βοηθήσει να αντιληφθεί πως η ζωή δεν εξαντλείται μεταξύ ηρωοποιημένων θολών αναμνήσεων και ενός άνευ αιτίας μηδενισμού.

Με κομμένη την ανάσα ★★★★
ΔΡΑΜΑ (1960)
Σκηνοθεσία: Ζαν-Λικ Γκοντάρ
Ερμηνείες: Ζαν-Πολ Μπελμοντό, Τζιν Σίμπεργκ, Ντανιέλ Μπουλανζέρ

Με τη δεκαετία του 1960 να βρίσκεται στο κατώφλι, δύο νεαροί κριτικοί κινηματογράφου και φανατικοί σινεφίλ, απελπισμένοι από τα βαρετά σύγχρονά τους έργα, αποφασίζουν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ αναλαμβάνει τη σκηνοθεσία, ο Φρανσουά Τριφό υπογράφει το σενάριο (ταυτόχρονα γυρίζει το δικό του «400 χτυπήματα») και κάπως έτσι γεννιέται η περίφημη γαλλική νουβέλ βαγκ. Η ταινία-ορόσημο του σπουδαίου κινηματογραφικού ρεύματος, που κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες σε επανέκδοση, είναι απλή όσο και ιδιοφυής. Ενας κλέφτης αυτοκινήτων (Ζαν-Πολ Μπελμοντό) καταφεύγει στο Παρίσι, αφού σκοτώνει έναν αστυνομικό που τον καταδιώκει. Εκεί θα επανενωθεί με μια Αμερικανίδα φοιτήτρια δημοσιογραφίας (Τζιν Σίμπεργκ), προσπαθώντας να την πείσει να τον ακολουθήσει στην απόδρασή του στην Ιταλία.
Ο Γκοντάρ εισάγει τα περισσότερα από τα στοιχεία που θα χαρακτηρίσουν στη συνέχεια ολόκληρη τη νουβέλ βαγκ, με πρώτο και κύριο αυτό του μοντάζ: απροσδόκητα κατ, παιχνίδι με τον χρόνο και τις εικόνες και μια μοναδική ροή που αποτελεί από μόνη της έργο τέχνης. Ταυτόχρονα η κάμερα δεν σταματά να κινείται, είτε σε εσωτερικούς είτε σε εξωτερικούς χώρους με τους τελευταίους να έχουν εδώ και την τιμητική τους. Το σαγηνευτικό Παρίσι με τις μεγάλες λεωφόρους και την αδιάκοπη κίνηση γίνεται εδώ ένας επιπλέον πρωταγωνιστής, γεννώντας θρυλικές σκηνές όπως αυτή με την Τζιν Σίμπεργκ να διαλαλεί τη New York Herald Tribune.

Και ύστερα υπάρχει ο Ζαν-Πολ Μπελμοντό. Στυλάτος όσο ποτέ, ο Γάλλος σταρ ερμηνεύει έναν κουλ αντιήρωα, που ώρες ώρες μοιάζει περισσότερο με υπαρξιστή φιλόσοφο παρά με παράνομο που κρύβεται. Γενικώς το φιλμ είναι γεμάτο με (ανέμελες) αναφορές στην κουλτούρα της εποχής και τις επαναστατικές αναζητήσεις που χαρακτήρισαν ολόκληρη αυτή τη δονούμενη δεκαετία, κατά την οποία ο Γκοντάρ συνέχισε να παράγει αριστουργήματα.

Kυκλοφορούν επίσης

Οταν έγινα πλούσιος ★★
Σκηνοθεσία: Αλβάρο Φερνάντεζ Αρμέρο
Ερμηνείες: Αλεξ Γκαρσία, Αντριάν Λάστρα
Κρύψε το χρήμα

Mεγάλη επιτυχία του πρόσφατου ισπανικού box office, η κωμωδία βασίζεται στο κλασικό μότο «τα λεφτά δεν φέρνουν την ευτυχία». Ο Σάντι, ένας άφραγκος σαραντάρης, του οποίου η σύζυγος μόλις κατέθεσε αίτηση διαζυγίου, βλέπει το μέλλον του ζοφερό, μέχρι που κερδίζει τον πρώτο λαχνό του λαχείου. Τα 25 εκατομμύρια ευρώ θα του αλλάξουν προφανώς τη ζωή, ωστόσο ο οικονομικός του σύμβουλος του προτείνει να μην πει τίποτα στη γυναίκα και στους φίλους του, προκειμένου να μη μοιραστεί τα χρήματα. Κάπως έτσι εκείνος θα μπλεχτεί στα δίχτυα μιας διπλής ζωής… Το φιλμ δημιουργεί μια παράδοξη ιστορία, ικανή να βγάλει αρκετά αστεία, ωστόσο από ένα σημείο και έπειτα χάνει τη σπιρτάδα του και γίνεται εξαιρε-
τικά προβλέψιμο.

Σαμπρίνα ★★★★
Σκηνοθεσία: Μπίλι Γουάιλντερ
Ερμηνείες: Οντρεϊ Χέπμπορν, Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Γουίλιαμ Χόλντεν
Λαμπερή κομεντί

Τρεις από τους πιο λαμπερούς χολιγουντιανούς σταρ όλων των εποχών συναντιούνται υπό τις οδηγίες του μεγάλου Μπίλι Γουάιλντερ σε μια κομψή κομεντί, βασισμένη σε ένα θεατρικό του Σάμιουελ Τέιλορ. Δύο αδέλφια (Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Γουίλιαμ Χόλντεν), πολύ διαφορετικά μεταξύ τους, κληρονομούν την τεράστια περιουσία του πατέρα τους. Οταν ανάμεσά τους θα βρεθεί η άρτι αφιχθείσα από το Παρίσι νεαρή κόρη του σοφέρ της οικογένειας (Οντρεϊ Χέπμπορν), τα πράγματα θα γίνουν περίπλοκα. Οι τρεις πρωταγωνιστές καταφέρνουν από μόνοι τους να σαγηνεύσουν τον θεατή, ερμηνεύοντας ένα λεπτοδουλεμένο κωμικό σενάριο. Ιδιαίτερα η 25χρονη τότε Χέπμπορν κερδίζει με τη χάρη και τη ζωντάνια της τις εντυπώσεις. Σε επανέκδοση.

Οι νέοι μεταλλαγμένοι ★★
Σκηνοθεσία: Τζος Μπουν
Ερμηνείες: Μέισι Γουίλιαμς, Ανια Τέιλορ-Τζόι, Τσάρλι Χίτον
Εφηβοι μεταλλαγμένοι

Μια νέα υπερηρωική περιπέτεια μας συστήνει καινούργιους χαρακτήρες συνδεδεμένους (χαλαρά) με το σύμπαν των X-Men. Τέσσερις νεαροί μεταλλαγμένοι κρατούνται σε ένα απομονωμένο νοσοκομείο υπό ψυχιατρική παρακολούθηση. Οταν, ωστόσο, εκεί θα καταφθάσει και η έφηβη Ντάνι, μια σειρά από παράξενα περιστατικά θα συμβούν στις εγκαταστάσεις, ενώ οι τρόφιμοι αρχίζουν να υποφέρουν από παραισθήσεις. Νεανικό δράμα και «κομίστικη» επιστημονική φαντασία συμπλέκονται σε ένα φιλμ με αρκετά σκοτεινή –και για αυτό ενδιαφέρουσα– χροιά, το οποίο όμως ποτέ δεν απογειώνεται πραγματικά. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βλέπουμε ανερχόμενους σταρ όπως η Μέισι Γουίλιαμς («Game of Thrones») και ο Τσάρλι Χίτον («Stranger Things»).

ΕΜΕΙΣ…
Το βλέμμα της στις γυναίκες στρέφει αυτόν τον μήνα η διαδικτυακή πλατφόρμα του Cinobo, εγκαινιάζοντας μια καινούργια κατηγορία ταινιών υπό τον τίτλο «Female Gaze». Εκεί θα φιλοξενηθούν ταινίες σκηνοθετημένες από γυναίκες κινηματογραφίστριες, με φεστιβαλική πορεία, αφηγηματικά θαρραλέες ματιές, παλιότερες και σύγχρονες, που τράβηξαν έναν δικό τους ανεξάρτητο δρόμο. Εμπλουτίζοντας ένα σημαντικό σύνολο από την υπάρχουσα συλλογή του Cinobo, αυτόν τον μήνα θα προστεθούν στο ίδιο πλαίσιο το «Love true» της Αλμα Χαρ’ Ελ, η «Τρελή αγάπη» της Τσέσικα Χάουσνερ, το «Μια νέα γυναίκα» της Λέονορ Σερέλ, το «Αγοροκόριτσο» της Σελίν Σιαμά, το «Γουέστερν» της Βαλέσκα Γκρίσμπαχ και το «Chocolat» της Κλερ Ντενί. Ταινίες διαφορετικές μεταξύ τους, σχηματίζουν μια ιδιαίτερη φιλμική βιβλιοθήκη που θα εμπλουτίζεται κάθε μήνα.

…ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Την αυλαία του άνοιξε χθες το 77ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας, το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί ιστορικό, μιας και είναι το πρώτο που επιστρέφει σε «ζωντανή» έκδοση μετά το κύμα της πανδημίας. Τα μέτρα ασφαλείας στο νησάκι Λίντο είναι πολύ αυστηρά, οι επισκέπτες αισθητά λιγότεροι, ωστόσο το μήνυμα που επιχειρείται να δοθεί –πως το σινεμά, δηλαδή, παραμένει ενεργό– είναι ισχυρό. Ακόμα περισσότερο αφού η φετινή διοργάνωση στηρίζεται από όλα τα υπόλοιπα μεγάλα φεστιβάλ (Κάννες, Βερολίνο, Λοκάρνο κ.ο.κ.), σε μια προσπάθεια, μεταξύ άλλων, να προβληθεί η παραδοσιακή προσέλευση στην αίθουσα έναντι της ραγδαία αναπτυσσόμενης, λόγω συνθηκών, διαδικτυακής τηλεόρασης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή