ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Το σινεμά άντεξε στη Βενετία

Η Κέιτ Μπλάνσετ εντυπωσιακή στην τελετή λήξης.

Συνήθως ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ χαρακτηρίζεται  επιτυχημένο ή όχι ανάλογα με παράγοντες όπως η προσέλευση των θεατών, η ποιότητα των ταινιών που παρουσιάζονται, ο δημιουργικός διάλογος που πυροδοτεί κ.ο.κ. Το φετινό Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας, ωστόσο, είναι αναμφισβήτητα πολύ επιτυχημένο απλώς και μόνο επειδή… έγινε. Μετά μήνες ακυρώσεων, αναβολών και διαδικτυακών μεταφορών, επιτέλους μια μεγάλη διοργάνωση του σινεμά ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε με τη φυσική μορφή της και αυτή –για φέτος τουλάχιστον– είναι σημαντικότερη είδηση από τους όποιους νικητές και «ηττημένους» των βραβείων. Τα τελευταία απονεμήθηκαν το βράδυ του περασμένου Σαββάτου, σε μια συγκινησιακά φορτισμένη τελετή λήξης, με την πρόεδρο της Επιτροπής Κέιτ Μπλάνσετ να δίνει το σύνθημα από σκηνής: «Το σινεμά είναι ο χώρος ανάμεσα στην πραγματικότητα και τις φαντασίες μας».

Ως επιβεβαίωση του παραπάνω μότο, η Αυστραλή ηθοποιός απένειμε τον φετινό Χρυσό Λέοντα στο (φαβορί εξαρχής) «Nomadland» της Κινέζας Κλόε Ζάο, η οποία μετά το επίσης εξαιρετικό «The Rider» του 2017, συνεχίζει την εξερεύνησή της στη σύγχρονη Αμερική. Αυτή τη φορά είχε μαζί ως πρωταγωνίστρια τη σπουδαία Φράνσις Μακ Ντόρμαντ, στον ρόλο μιας μεσήλικης γυναίκας, η οποία αποφασίζει να ζήσει ως νομάς στην αμερικανική Δύση, αφού χάνει τα πάντα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης του 2008. Οι δυο τους, που τιμήθηκαν ως δίδυμο, όπως έγινε πέρυσι και με τους Τοντ Χέινς και Χοακίν Φίνιξ για το «Τζόκερ», εμφανίστηκαν στην τελετή μέσω διαδικτυακής σύνδεσης από τις ΗΠΑ, όπου βρίσκονται.

Στα υπόλοιπα των βραβεύσεων τώρα, το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής πήγε στο «Dear Comrades!» του Αντρέι Κοντσαλόφσκι, ενώ ο Αργυρός Λέοντας για τη σκηνοθεσία κατέληξε στον Ιάπωνα Κιγιόσι Κουροσάβα για το «Wife of a Spy». Οσο για τους ρόλους, με την Μακ Ντόρμαντ να κρίνεται μάλλον «εκτός συναγωνισμού», το βραβείο καλύτερου γυναικείου απονεμήθηκε στη Βρετανίδα Βανέσα Κίρμπι («Pieces of a Woman»), ενώ το αντίστοιχο ανδρικό πήγε στον σπουδαίο Ιταλό Πιερφρανσέσκο Φαβίνο («Padrenostro»).

Αξίζει να σημειωθεί πως εκτός της θριαμβεύτριας, Κλόε Ζάο, η οποία στάθηκε αδύνατον να ταξιδέψει λόγω πανδημίας, σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι νικητές βρέθηκαν στην αίθουσα της τελετής λήξης για να παραλάβουν τα βραβεία τους, επαναλαμβάνοντας στα λεγόμενά τους την πεποίθηση πως το σινεμά αντέχει και θα στηθεί σύντομα ξανά στα πόδια του.