Λ. Καρυτινός: «Κάθε ορχήστρα έχει δικό της ήχο»

Λ. Καρυτινός: «Κάθε ορχήστρα έχει δικό της ήχο»

3' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Είναι η πρώτη του συνέντευξη μετά την ανακοίνωση της ανάληψης των νέων του καθηκόντων: ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός είναι ο νέος διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (ΚΟΑ), με θητεία τριετή. «Εχω μιας ημέρας ενημέρωση», λέει ζητώντας κατανόηση για ενδεχόμενες ελλείψεις στην πληροφόρησή του για τα πρακτικά της ορχήστρας, αλλά δεν τη χρειάζεται. Στη συζήτηση φαίνεται ότι όχι μόνο γνωρίζει την ΚΟΑ καλά, αλλά επίσης εκτιμά βαθιά την ποιότητα και το ήθος της. Γι’ αυτό έχει αποφασίσει ποιος θα είναι ο στόχος του: να συμβάλει ώστε να γίνει η ΚΟΑ ο καλύτερος πρεσβευτής της συμφωνικής μουσικής. 

«Η πιο γόνιμη χαρά που μπορώ να πάρω στα επόμενα χρόνια», λέει, «είναι να αυξήσω το κοινό όχι μόνον της συγκεκριμένης ορχήστρας, αλλά της συμφωνικής μουσικής γενικότερα. Αυτό το μουσικό είδος είναι ένα επίτευγμα του δυτικού κόσμου και απευθύνεται στα συναισθήματα του ανθρώπου, αλλά πάνω από όλα στη σκέψη. Αν παρακολουθήσει κανείς ένα κονσέρτο συγκεντρωμένος, πέρα από την ψυχική ευφορία, θα αναπτύξει τη σκέψη του και θα αντιμετωπίσει ακόμη και την καθημερινότητα πιο φιλοσοφημένα. Αλλά, για να συμβεί αυτό, πρέπει να δημιουργήσουμε την ανάλογη κουλτούρα».

Ο Λουκάς Καρυτινός είναι ο μαέστρος που περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο στην Ελλάδα έχει συνδέσει το όνομά του με την όπερα και τη Λυρική Σκηνή. Αλλωστε από το 1985 έλαβε τη θέση τακτικού αρχιμουσικού στην ΕΛΣ, έγινε μουσικός διευθυντής το 1992, ενώ από το 1999 έως το 2005 διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής της. Κατά τη δεκαετία του ’80 οι σπουδές του στη μουσική και στα νομικά είχαν ήδη συμπληρωθεί με την ειδίκευση στη διεύθυνση ορχήστρας στο Βερολίνο. Ετσι, ο τριαντάχρονος αρχιμουσικός επέστρεψε στην πατρίδα έχοντας μια πρώτη επαγγελματική εμπειρία στο εξωτερικό και «προσγειώθηκε» σε ένα περιβάλλον που έμελλε να αγαπήσει πολύ. 

«Από τη Γερμανία, όπου οι επαγγελματικοί ρόλοι του καθενός είναι αυστηρά διαχωρισμένοι, μπήκα στη Λυρική, όπου συνέβαινε ακριβώς το αντίθετο: Ολοι οι εργαζόμενοι για κάποιο λόγο λάμβαναν υπόψη τους μόνον τον μαέστρο. Σαν να ήταν ο πατέρας τους, έπρεπε να λύσει όλα τα προβλήματα, αλλιώς δεν έπαιζαν καλά τις νότες. Το δέχτηκα, και στην πορεία η ορχήστρα με εμπιστεύθηκε και δημιουργήθηκε μεταξύ μας μια σχέση αγάπης».

Τίθεται άραγε θέμα επιλογής για ένα μαέστρο, μπορεί να διαλέξει ανάμεσα στην όπερα και στη συμφωνική μουσική; «Οι σπουδές μου ήταν καθαρά συμφωνικές», λέει. «Θυμάμαι χαμογελώντας τον καθηγητή μου Χέρμπερτ Αλεντορφ, που συνεπαρμένος με αυτή τη μουσική μάς απέτρεπε να ασχοληθούμε με την όπερα. “Να μην πάτε να διευθύνετε στο κελάρι”, έλεγε αναφερόμενος στη θέση της ορχήστρας σε μια παράσταση όπερας, που βρίσκεται κάτω από τη σκηνή. Ομως, στη διάρκεια της καριέρας μου με κάποιον τρόπο ταυτίστηκα με τη λυρική τέχνη. Αλλωστε από παιδί αγαπούσα την όπερα πάρα πολύ. Και οι δύο γονείς μου ήταν λυρικοί τραγουδιστές χωρίς να έχουν ασκήσει το επάγγελμα».

Ωστόσο, στην πορεία όλων των χρόνων της δουλειάς είχε επανειλημμένως διευθύνει την ΚΟΑ ως προσκεκλημένος μαέστρος. «Λέω στους μουσικούς της ΚΟΑ ότι εκείνα ήταν από τα πιο ελαφριά μου κονσέρτα», σχολιάζει. «Πάντοτε κάναμε πρόβες με ανάλαφρη διάθεση, είχαμε μια θαυμάσια σχέση. Δεν μου χαλούσαν χατίρι, ούτε κι εγώ το δικό τους». Ηρθε λοιπόν η στιγμή να πραγματοποιηθεί η επιθυμία της μόνιμης συνεργασίας. «Η ΚΟΑ είναι μια εξαιρετική ορχήστρα, που χρειάζεται βεβαίως κάποιες βελτιώσεις, αλλά είναι μια ορχήστρα σημαντική, που επί χρόνια διακονεί τη συμφωνική μουσική στην Ελλάδα», λέει ο κ. Καρυτινός. 

Υψηλό επίπεδο

«Με κάποιες προσθήκες μουσικών στο μόνιμο δυναμικό της μπορεί να καλύψει με επάρκεια οποιοδήποτε έργο του ρεπερτορίου. Είναι μια σημαντική ορχήστρα με υψηλό επίπεδο κι είναι κρίμα να μην τη γνωρίζουν οι συμπολίτες μας. Διαθέτει εξαιρετικούς μουσικούς, με παιδεία και κοινό μουσικό όραμα. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να ενισχυθεί επικοινωνιακά και να χρησιμοποιήσουμε τα νέα Μέσα για να προβληθεί το έργο της».

Η ΚΟΑ έχει την τύχη να εμφανίζεται σε μια από τις αίθουσες με την καλύτερη ακουστική σε όλη την Ευρώπη, όπως λέει ο μαέστρος, την Αίθουσα Φίλων της Μουσικής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Υπό κανονικές συνθήκες από τη Δευτέρα ξεκινάει τις πρόβες της και το πρόγραμμα που έχει ανακοινωθεί από το καλοκαίρι πρόκειται να τηρηθεί από τον νέο διευθυντή. Ποια σχέση αναπτύσσει ένας μαέστρος με την ορχήστρα που διευθύνει τακτικά, ρωτάμε τον κ. Καρυτινό. «Είναι η σχέση που θα γεννήσει έναν καινούργιο ήχο», απαντάει. «Κάθε ορχήστρα έχει τον δικό της ήχο –χρώμα, πάθος, πνευματικότητα–, κι αυτή είναι η πεμπτουσία των διαφορετικών εκτελέσεων. Το ίχνος λοιπόν του μαέστρου στην ορχήστρα είναι αυτός ο νέος και αναγνωρίσιμος συμφωνικός ήχος που θα δημιουργήσουν μαζί. Στη συμφωνική μουσική ο μαέστρος είναι ο απόλυτος εμπνευστής. Επαναδημιουργεί ένα έργο σε επικοινωνία με τον συνθέτη και με τους μουσικούς του».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή