ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Στην υπηρεσία του σινεμά ή μήπως όχι o «007»;

Οι φαν του Τζέιμς Μποντ θα περιμένουν μέχρι την προσεχή άνοιξη για να απολαύσουν τον Ντάνιελ Κρεγκ και την Ανα ντε Αρμας.

Απαραίτητη προϋπόθεση ώστε οι σημαντικές και τολμηρές δηλώσεις να έχουν νόημα, είναι να συνοδεύονται και από τις ανάλογες πράξεις. Μόλις πριν από μερικές μέρες μια εκλεκτή ομάδα σκηνοθετών και παραγωγών της εμπορικής κινηματογραφικής βιομηχανίας κατέθεσε επιστολή-έκκληση προς την αμερικανική Γερουσία ζητώντας την οικονομική στήριξη των αιθουσών, οι οποίες πρόκειται σύντομα να αντιμετωπίσουν πρόβλημα επιβίωσης λόγω πανδημίας. Ακολούθως, μέσα στο Σαββατοκύριακο, δύο από τους υπογράφοντες την παραπάνω επιστολή, οι παραγωγοί Μπάρμπαρα Μπρόκολι και Μάικλ Γουίλσον του καινούργιου «Τζέιμς Μποντ», ανακοίνωσαν την καθυστέρηση (ξανά) της κυκλοφορίας του πολυαναμενόμενου φιλμ μέχρι τις 2 Απριλίου 2021.

Οι μάλλον αρνητικές αντιδράσεις που προκλήθηκαν στην παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα από αυτή την είδηση ήλθαν να επιβεβαιωθούν από την ίδια τη βιομηχανία: H Cineworld, μία από τις σπουδαιότερες αλυσίδες αιθουσών σινεμά στον κόσμο, ετοιμάζεται να κλείσει προσωρινά 543 από αυτές στις Ηνωμένες Πολιτείες και το σύνολο των 128 που διαθέτει στη Βρετανία. Εδώ πια δεν μιλάμε για συνοικιακούς κινηματογράφους και καλλιτεχνικά προσανατολισμένα φεστιβάλ, αλλά για τα ογκώδη multiplex, τα οποία –μας αρέσει ή όχι– αποτελούν τον βασικό χρηματοδοτικό πυλώνα ολόκληρου του σύγχρονου σινεμά. Ως γνωστόν, πολυκινηματογράφοι δίχως μεγάλα μπλοκμπάστερ σαν τον «Τζέιμς Μποντ» είναι αδύνατο να υπάρξουν.

Από την αρχή της πανδημίας, η μόνη πραγματικά μεγάλου βεληνεκούς ταινία που κυκλοφόρησε στις παγκόσμιες αίθουσες ήταν το «Tenet» του Κρίστοφερ Νόλαν, σε μια γενναία απόφαση στήριξης της οικονομίας του σινεμά, παρόλο που τα κέρδη της ήταν (κατά το αναμενόμενο) σημαντικά μειωμένα. Η Ντίσνεϊ ανέβαλε το δικό της μπλοκμπάστερ («Black Widow») και έστειλε το άλλο («Μουλάν») πρώτα στη διαδικτυακή της πλατφόρμα. Τα ρεπορτάζ από το Χόλιγουντ αναφέρουν πως και άλλοι σημαντικοί παραγωγοί προσανατολίζονται σε παρόμοια στρατηγική και πλέον οι φόβοι όσων παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις πολλαπλασιάζονται: μπορεί ο κινηματογράφος της σκοτεινής αίθουσας να αντέξει ένα ακόμα –αυτή τη φορά– εκούσιο κλείσιμο; Μήπως ο τίτλος του 25ου Πράκτορος 007 («No Time to Die») είναι ώρα να αποδειχθεί θετικά προφητικός;