ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αλλού τα μπαρ, αλλού τα θέατρα…

Αλλού τα μπαρ, αλλού τα θέατρα…

Αν στην Αθήνα το θέατρο θεωρείται από κάποιους εστία μετάδοσης του κορωνοϊού, στο Παρίσι δεν συμβαίνει το ίδιο. Ο καθηγητής Aιματολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, Γρηγόρης Γεροτζιάφας, είπε πριν από λίγες ημέρες, ότι στη γαλλική πρωτεύουσα που μπήκε σε επίπεδο κόκκινου συναγερμού, «κλείνουν τα μπαρ, τα εστιατόρια, ωστόσο παραμένουν ανοιχτά τα θέατρα».

Στην ίδια εκπομπή («Ωρα Ελλάδος» στο Οpen), τόνισε ότι εκεί, τα θέατρα και οι κινηματογράφοι «θεωρούνται ένα μέρος της δραστηριότητας του πληθυσμού, συν το ότι είναι ένα σημαντικό μέρος της παραγωγικής βιομηχανίας της Γαλλίας» και ότι εφόσον εφαρμόζουν αυστηρά μέτρα, ακόμη παραμένουν ανοιχτά. Αυτό δείχνει και «μία διασταλτικότητα: πού είναι περισσότερο εύκολο να κολλήσει κανείς τον ιό και πού έχει σημασία να διατηρήσεις ένα μέρος της κοινωνικής σου ζωής». Δείχνει όμως και κάτι άλλο: «Οτι η αντίληψη που έχουμε για τον πολιτισμό, διαφέρει από χώρα σε χώρα», είπε ο κ. Γεροτζιάφας για το παράδειγμα της Ελλάδας, όπου έκλεισαν τα θέατρα αλλά λειτουργούν τα μπαρ και τα εστιατόρια.

Στην Ελλάδα, το θέατρο περιμένει και η αγωνία των ανθρώπων του κορυφώνεται. Αγνωστο παραμένει πότε θα ανοίξει τελικά η χειμερινή σεζόν όπως και το ποια θα είναι τα μέτρα λειτουργίας. Την περασμένη εβδομάδα δεν ανακοινώθηκαν, η τρέχουσα θα είναι κρίσιμη λένε, τώρα, οι επιστήμονες και όλοι περιμένουν την ερχόμενη Δευτέρα. Ο κόσμος του θεάτρου αναβάλλει τρίτη φορά τις ημερομηνίες έναρξης των παραστάσεων του Οκτωβρίου, ενώ πολλοί πιστεύουν ότι θα χαθεί κι αυτός ο μήνας. Ετσι οι «χομπίστες» όπως αντιμετωπίζουν αρκετοί πολιτικοί τους καλλιτέχνες, ελπίζουν για έναρξη τον Νοέμβριο.

Η σκοτεινή εικόνα των θεάτρων που τέτοια εποχή άρχιζαν να φωτίζονται στο κέντρο, είναι θλιβερή. Οπως η εικόνα έξω από τον κινηματογράφο «Αστυ», όπου το βλέμμα των περαστικών στέκεται στην ανακοίνωση «σας παρακαλούμε με όση ψυχή μας απομένει να διατηρήσετε ζωντανές τις χειμερινές αίθουσες…».

Η ΠΟΘΑ υπολογίζει ότι η ανεργία ξεπερνά το 90% και τονίζει πως η αντοχή των καλλιτεχνών εξαντλήθηκε. 

Οι ιδρυτές των θεάτρων ρεπερτορίου φοβούνται ότι θα χάσουν το 50-60% του κοινού που στηρίζει οικονομικά το θέατρο, τους 50άρηδες και άνω, ενώ η Ελληνική Στατιστική Αρχή σημειώνει ότι η παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών, τηλεοπτικών προγραμμάτων, ηχογραφήσεων παρουσίασε μείωση 39,9% το δεύτερο τρίμηνο του 2020 εξαιτίας της πανδημίας.