ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ
Η συλλογή Γουάλας, μια σταθερή αναφορά του Λονδίνου

Με τις μετακινήσεις και τα ταξίδια περιορισμένα, τα περισσότερα μουσεία έχουν επενδύσει στη διαδικτυακή παρουσίαση των συλλογών τους με βελτιωμένους όρους για το ευρύ κοινό, αναμένοντας καλύτερες ημέρες. Εστω και με απόσταση, μπορεί κανείς να περιηγηθεί τα μουσεία και να γνωρίσει συλλογές, όπως η συλλογή Γουάλας (Wallace Collection) στο Λονδίνο, ένα από τα μικρότερα αλλά πολύτιμα και ονομαστά μουσεία της Μεγάλης Βρετανίας, το οποίο είναι ανοικτό και λειτουργεί κανονικά με τους προβλεπόμενους όρους. Οσοι αγαπούν και γνωρίζουν το Λονδίνο, έχουν ξεχωριστή αδυναμία στη συλλογή Γουάλας όχι μόνο για την εξαιρετική ατμόσφαιρα και την υψηλή αισθητική των αιθουσών της, αλλά κυρίως για τις μοναδικές συλλογές της, με ευρωπαϊκή τέχνη από τον 15ο έως τον 19ο αιώνα. Η συλλογή στεγάζεται σε ένα χαρακτηριστικό μέγαρο του 18ου αιώνα στη Μάντσεστερ Σκουέαρ, στην ωραία περιοχή του Μέριλμπον, στο κεντρικό Λονδίνο. Το κτίριο είναι γνωστό με την ονομασία Χέρτφορντ Χάουζ και ήταν κατοικία της οικογενείας Σέιμουρ, που είχαν τον τίτλο των μαρκησίων του Χέρτφορντ. Η συλλογή οργανώθηκε αρχικά από τον Ρίτσαρντ Σέιμουρ-Κόνγουεϊ, τέταρτο μαρκήσιο του Χέρτφορντ (1800-1870), ο οποίος επί των ημερών του εμπλούτισε τις ήδη μεγάλες συλλογές των προπατόρων του, που είχαν αρχίσει να συλλέγουν έργα τέχνης από τον 16ο αιώνα. Αλλά ήταν ο γιος του (εκτός νομίμου γάμου), ο σερ Ρίτσαρντ Γουάλας (1818-1890), εκείνος που κληρονόμησε τη συλλογή των Σέιμουρ και την ανέπτυξε περαιτέρω. Η χήρα του παραχώρησε το σύνολο της συλλογής στο βρετανικό έθνος και από το 1900 η συλλογή Γουάλας λειτουργεί ως μουσείο στο κτίριο της Μάντσεστερ Σκουέαρ. Υπήρχε όρος ότι η συλλογή δεν μπορούσε να πειραχθεί ούτε στο ελάχιστο, ούτε να πωληθεί κάποιο έργο, αλλά ούτε και να δανειστεί για κάποια άλλη έκθεση. Η αδυναμία δανεισμού καταργήθηκε μόλις το 2019. Η συλλογή Γουάλας έχει εξαίρετη ζωγραφική και γλυπτική, αλλά εάν ξεχωρίζει για κάτι αυτό είναι η γαλλική τέχνη του Παλαιού Καθεστώτος, πριν δηλαδή από το 1789. Μετά τη Γαλλική Επανάσταση πολλά έργα τέχνης πωλήθηκαν, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν εξαιρετικές συλλογές κυρίως στη Γαλλία αλλά και στη Βρετανία, όπου πλούσιες οικογένειες αγόραζαν μετά μανίας τις γαλλικές πορσελάνες του 18ου αιώνα, τα έπιπλα και τους πίνακες του Παλαιού Καθεστώτος. Η συλλογή Γουάλας θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μουσεία διεθνώς για να μελετήσει και να θαυμάσει κανείς τη γαλλική τέχνη πριν από την Επανάσταση.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Γκούγκενχαϊμ

Φωτ. GUGGENHEIM

 

Από τα τελευταία μεγάλα μουσεία της Νέας Υόρκης που άρχισαν την επαναλειτουργία τους είναι το Γκούγκενχαϊμ της Πέμπτης Λεωφόρου. Αυτήν την περίοδο μπορεί να δει κανείς το Mural του Τζάκσον Πόλοκ, τη στοχαστική και πολιτική έκθεση για το κλίμα και το περιβάλλον από τον Ρεμ Κούλχαας, έκθεση γλυπτικής μετά τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και, φυσικά, τις μόνιμες συλλογές στο ίδιο το κτίριο του Φρανκ Λόιντ Ράιτ, που είναι από μόνο του ένα έκθεμα αρχιτεκτονικής.

ΠΑΡΙΣΙ
Ομπρεϊ Μπίρντσλεϊ

Φωτ. RMN-GRAND PALAIS (MUSEE D’ORSAY)/ CHRISTIAN JEAN

 

Η μεγαλύτερη έκθεση που έγινε ποτέ στο Παρίσι για τον Βρετανό εικαστικό και πολυπράγμονα δημιουργό Ομπρεϊ Μπίρντσλεϊ (1872-1898) παρουσιάζεται στο Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι. Ο Μπίρντσλεϊ, ευρύτερα γνωστός για τα σχέδια που έκανε για τη «Σαλώμη» του Οσκαρ Ουάιλντ, συνδέθηκε με το κίνημα του αισθητισμού που κυριαρχούσε στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Λονδίνου τη δεκαετία του 1890 και πέθανε πολύ νέος. Η έκθεση στο Ορσέ είναι μια πλήρης μονογραφία.

ΣΑΝ ΦΡΑΝΣΙΣΚΟ
Ντέιβιντ Παρκ

Φωτ. SFMOMA

 

Η αναδρομική έκθεση με έργα του Ντέιβιντ Παρκ (1911-1960) στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο είναι μια πύλη γνωριμίας με τον σημαντικό Αμερικανό εικαστικό. Ο Ντέιβιντ Παρκ είναι χαρακτηριστικός εκπρόσωπος του νέου ρεύματος παραστατικότητας της δεκαετίας του 1950, όπως αυτό καλλιεργήθηκε από ομάδα ζωγράφων που έμειναν ως οι παραστατικοί του Bay Area. Ο Παρκ έχει στοιχεία διαχρονικά και εξαιρετική ικανότητα σύνθεσης και χρώματος.

ΜΟΝΑΧΟ
Πρόσωπα του αιώνα

Φωτ. JUDITH JOY ROSS

 

Μια μεγάλη φωτογραφική έκθεση παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης (Pinakothek der Moderne) στο Μόναχο. Σε συγκατοίκηση εκτίθεται μια ανθολόγηση κορυφαίων πορτρέτων από τις συλλογές της Πινακοθήκης, από τον Αύγουστο Ζάντερ έως τον Βόλφγκανγκ Τίλμανς, οργανώνοντας ένα ψυχογραφικό καλειδοσκόπιο που διατρέχει το σύνολο του 20ού αιώνα. Στη φωτογραφία, ένα έργο της Αμερικανίδας φωτογράφου Τζούντιθ Τζόι Ρος, γεννημένης το 1946. 

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Οι Μοντέρνοι

Φωτ. RMFAB

 

Η πολυσυλλεκτική έκθεση στα Βασιλικά Μουσεία Καλών Τεχνών στις Βρυξέλλες προσφέρει ένα πανόραμα των μεγάλων μοντέρνων δασκάλων από τις αρχές του 20ού αιώνα και τον Πάουλ Κλέε ώς τα πρόσφατα χρόνια. Η εκπροσώπηση είναι ευρεία και διεθνής με σημαντική παρουσία και της βελγικής τέχνης. Η έκθεση αρθρώνεται σε τρία θεματικά επίπεδα και περιλαμβάνει πάνω από 150 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, μεικτής τεχνικής και εγκαταστάσεων.