Φ. Απέργης: Mέτρο μας η παιδεία, όχι η ελεύθερη αγορά

Φ. Απέργης: Mέτρο μας η παιδεία, όχι η ελεύθερη αγορά

3' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το ραδιόφωνο είναι για πολλούς το ιδανικό μέσον ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Κάπου ανάμεσα στην αμεσότητα της τηλεόρασης ή του Διαδικτύου και στην ανθρώπινη ματιά της εφημερίδας, το παλιό αυτό μέσο που μας συνοδεύει στο σπίτι, το αυτοκίνητο και τη δουλειά, αποτελεί (και) σύγχρονο… έρωτα. «Μερικοί προανήγγειλαν τον θάνατο του ραδιοφώνου όταν βγήκε η τηλεόραση. Διαψεύσθηκαν. Το ίδιο είπαν και όταν βγήκαν το Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Διαψεύσθηκαν επίσης. Γιατί να κλείσεις το ραδιόφωνο όταν μπορεί να σε συντροφεύει σε ό,τι άλλο κάνεις; Αν άλλαξε κάτι με τους καταιγιστικούς σημερινούς ρυθμούς, είναι ο βαθμός της συγκέντρωσής μας σε ό,τι ακούμε. Ομως, πολλοί άξιοι παραγωγοί κάνουν εκπομπές με γνώση, γούστο, χαρακτήρα, προσαρμοσμένες στους σύγχρονους ρυθμούς. Αρκετοί νέοι σταθμοί με προσωπικότητα είναι, μάλιστα, διαδικτυακοί. Ενας από τους στόχους μας είναι να δημιουργήσουμε τρεις νέους σταθμούς στο Ιντερνετ με τη σφραγίδα του Δεύτερου Προγράμματος», μας λέει ο νέος διευθυντής των ψυχαγωγικών ραδιοφώνων της ΕΡΤ, Φώτης Απέργης.

Εδώ και μερικές μέρες οι σταθμοί του Δεύτερου και του Τρίτου Προγράμματος, όπως και το Kosmos, έχουν ανανεωμένα προγράμματα. Ειδικά όσον αφορά το τελευταίο, ο πολυσυλλεκτικός του χαρακτήρας δημιουργεί ένα πραγματικά ενδιαφέρον μουσικό αμάλγαμα. «Στο Kosmos μας ενδιαφέρει κάθε σύγχρονη, αστική μουσική απ’ όλο τον κόσμο, που περιέχει το σπέρμα του τόπου στον οποίο αυτή γεννήθηκε. Μας αφορά ο ήχος της μεγαλούπολης που δραπετεύει από τα βιομηχανικά στερεότυπα, μας γοητεύουν οι μαγικές μελωδίες που ανακαλύπτουν ο Λεωνίδας Αντωνόπουλος και οι συνάδελφοί μας, αλλά και οι εκρηκτικοί ρυθμοί των mixset που Ελληνες και ξένοι παραγωγοί φτιάχνουν αποκλειστικά για τις συχνότητές μας. Φέτος, ταξιδεύουμε βαθύτερα στους τόπους εκείνους όπου η σύγχρονη ξένη μουσική συναντά τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο. Πότε πότε μας αρέσει να σας συγκινούμε και με ένα αγαπημένο χιτ του ’60».

Μπορούν ωστόσο όλα αυτά τα ωραία να έχουν πέραση και στις νέες γενιές που μεγαλώνουν μουσικά με το Spotify και το YouΤube; «Γιατί να μην ακούσει και τα δύο; Στις εκπομπές της ΕΡΤ, τα τραγούδια τα επιλέγουν οι παραγωγοί, οι οποίοι αφηγούνται και τις ιστορίες τους. Κάθε ακροατής, νέος ή όχι, μπορεί να πλουτίσει τις γνώσεις του και να ξανακούσει από τις ψηφιακές πλατφόρμες τους καλλιτέχνες και τα τραγούδια που τον κέρδισαν. Ετσι, δεν χρειάζεται να αρκείται στα “προτεινόμενα”, που, εκεί, άλλωστε, επιλέγει αλγόριθμος», απαντά ο κ. Απέργης.

Από την άλλη, βέβαια, ο σημερινός κόσμος μοιάζει εγγενώς αλλεργικός στην τριβή που απαιτεί η βαθύτερη κατανόηση της μουσικής. «Πολλά είναι σήμερα ρηχότερα και μετριότερα. Για μεγάλο μέρος της νέας γενιάς, η μουσική μοιάζει να μην έχει το ειδικό βάρος που είχε. Από την άλλη, όμως, πολλοί νέοι μουσικοί και μουσικόφιλοι ζουν με λιγότερες προκαταλήψεις, με ευρύτερο ορίζοντα απ’ ό,τι οι γονείς τους. Από τους ίδιους εξαρτάται το πλάτος να αποκτήσει και βάθος. Και ένας ικανός παραγωγός μπορεί σ’ αυτό να τους βοηθήσει. Ηταν πολύ ωραία η εποχή που ανταλλάσσαμε βινύλια με τους φίλους μας, αλλά και τότε δεν θα λέγαμε όχι στο Ιντερνετ».
Νέες πτυχές του προγράμματος υπάρχουν επίσης στο Δεύτερο με μια ξεκάθαρη προσπάθεια να βγουν οι ίδιοι οι άνθρωποι της τέχνης στον ραδιοφωνικό αέρα. «Θέλουμε οι άξιοι καλλιτέχνες να νιώθουν στην Ελληνική Ραδιοφωνία σαν στο σπίτι τους. Αλλωστε, αρκετοί από αυτούς, και μάλιστα πολύ σημαντικοί, υπήρξαν κατά καιρούς οικοδεσπότες, υπήρξαν διευθυντές της. Η Μαρία Κοζάκου έχει δρομολογήσει μία σειρά αγαπημένων καλλιτεχνών από τους οποίους ζητήσαμε να αφηγηθούν τις δικές τους ιστορίες. Ομως, καλωσορίζουμε και τα φιντάνια του παραδοσιακού μας τραγουδιού, εισάγουμε τη νέα ζώνη της Λαϊκής Βραδινής, καθώς και καινούργιες ραδιοφωνικές θεατρικές παραστάσεις. Ξαναρχίζουν τόσο στο Δεύτερο όσο και στο Τρίτο Πρόγραμμα, όπου η Βιργινία Νείλα με την πολύτιμη στήριξη του Δημήτρη Παπαδημητρίου έχει προγραμματίσει και σειρά απολαυστικών αναγνώσεων βιβλίων από ηθοποιούς. Ακόμα, νέες εκπομπές για το μιούζικαλ, για την όπερα μέσα από το πρίσμα της τραγωδίας κ.ά.».

Ενας διευθυντής δημοσίων ραδιοφώνων κοιτά τα «νούμερα» ακροαματικότητας; «Με ενδιαφέρει κάθε αξιόπιστη ένδειξη των προτιμήσεων και των προσδοκιών του κοινού. Ασφαλώς και οι δημόσιοι σταθμοί οφείλουν να ενδιαφέρονται γι’ αυτές τις προτιμήσεις και τις προσδοκίες, διότι συντηρούνται με δημόσιο χρήμα. Ομως, προσέξτε: Στη δημόσια ραδιοφωνία έχουμε τη δυνατότητα, αλλά και την υποχρέωση, μέτρο μας να είναι ο πολιτισμός και η παιδεία και όχι η ελεύθερη αγορά. Είναι μια δύσκολη, γοητευτική ισορροπία».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή