ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η μίνι σειρά που κάνει… ματ στην καραντίνα

Η Ανια Τέιλορ-Τζόι, μία από τις πιο ανερχόμενες νεαρές σταρ του Χόλιγουντ, με το ιδιαίτερο πρόσωπο και το παράστημά της, ενσαρκώνει ιδανικά την Μπεθ Χάρμον. 
Φωτ. Cr. PHIL BRAY / NETFLIX

Το Γκαμπί
της βασίλισσας ★★★★
ΔΡΑΜΑ (2020)
Δημιουργός: Σκοτ Φρανκ, Αλαν Σκοτ
Ερμηνείες: Ανια Τέιλορ-Τζόι,
Μπιλ Καμπ, Μαριέλ Χέλερ

Η καλύτερη τηλεοπτική σειρά που μας έχει παρουσιάσει τον τελευταίο χρόνο το Netflix αξίζει ειδική μνεία, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που δεν έχουμε νέες κυκλοφορίες στον κινηματογράφο. Με τίτλο που παραπέμπει στους όρους του σκακιού και προέρχεται από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Γουόλτερ Τέβις, η μίνι σειρά των επτά επεισοδίων μάς ταξιδεύει στο Κεντάκι του τέλους της δεκαετίας του 1950, όπου ένα κορίτσι που μόλις έχει χάσει τη μητέρα του εισάγεται στο τοπικό ορφανοτροφείο. Σύντομα, ωστόσο, θα γίνει φανερό πως η Μπεθ Χάρμον δεν είναι ένα παιδί όπως όλα τα υπόλοιπα. Ασυνήθιστα ευφυής, αλλά και σταδιακά εθισμένη στα ηρεμιστικά που το ίδρυμα χορηγεί στα μικρά παιδιά, η Μπεθ θα βρει καταφύγιο στο σκάκι, ένα παιχνίδι ταιριαστό με την προχωρημένη σκέψη της. Καθώς η κοπέλα μεγαλώνει και υιοθετείται, μια καινούργια ζωή ανοίγεται μπροστά της γεμάτη από θριάμβους σε έναν κατά τα άλλα ανδροκρατούμενο σκακιστικό κόσμο, αλλά και τον μόνιμο σύντροφο του αλκοόλ και των ναρκωτικών να τη συνοδεύει σε κάθε της βήμα.

Επί της ουσίας, εδώ έχουμε μια ολοκληρωμένη ιστορία ενηλικίωσης, η οποία γίνεται ακόμη πιο συναρπαστική εάν συνυπολογίσει κανείς όλα τα επιμέρους στοιχεία της. Αρχικά το σκάκι: την εποχή ακόμη που το απόλυτο παιχνίδι ευφυΐας δεν καθοριζόταν από τη δύναμη των υπολογιστών –όπως συμβαίνει σήμερα στο ανώτατο επίπεδο– οι παρτίδες που παρακολουθούμε να εκτυλίσσονται μοιάζουν με πραγματικές μάχες. Η Μπεθ μάλιστα βρίσκεται σε αυτή την αρένα ως μοναδική γυναίκα, ανάμεσα σε κατεξοχήν άνδρες αντιπάλους, γεγονός πάντως που ελάχιστα την πτοεί. Ενα δεύτερο κομμάτι είναι η ιστορική συγκυρία, η οποία αν και δεν υπερτονίζεται, βρίσκεται πάντα εκεί· άλλωστε, δεν ξεχνάμε πως πρόκειται για την ψυχροπολεμική δεκαετία του 1960, με το σκάκι να είναι ακόμη ένα πεδίο ανταγωνισμού ανάμεσα στους Αμερικανούς και στους (πανίσχυρους) Ρώσους παίκτες.

Και βέβαια, υπάρχει το αλλόκοτα γοητευτικό στοιχείο του εθισμού. Σαν αληθινή ροκ σταρ που κινείται ανάμεσα στη δόξα και στην αυτοκαταστροφή, η πρωταγωνίστρια έχει τους δικούς της δαίμονες που πηγάζουν από τα παιδικά της χρόνια και συχνά καταφθάνουν για να τη στοιχειώσουν και στην ενήλικη νιότη της. Τέλος –και προφανώς– ξεχωριστός λόγος πρέπει να γίνει για την Ανια Τέιλορ-Τζόι, μία από τις πιο ανερχόμενες νεαρές σταρ του Χόλιγουντ, η οποία με το ιδιαίτερο πρόσωπο και το παράστημά της ενσαρκώνει ιδανικά την Μπεθ. Δίπλα της, στον ρόλο της θετής μητέρας, βρίσκεται η επίσης πολύ καλή ηθοποιός και σκηνοθέτις Μαριέλ Χέλερ.