ΜΟΥΣΙΚΗ

Νέο καταφύγιο και ορμητήριο για το ελληνικό τραγούδι

Στο τέλος της δεκαετίας του ’80, σε μια εποχή που άρχισε να κυριαρχεί ο Λευτέρης Πανταζής, η γενιά μου είχε μια τηλεοπτική εκπομπή για καταφύγιο και μάλιστα με τον γοητευτικό λόγο του Διονύση Σαββόπουλου. Το «Ζήτω το ελληνικό τραγούδι», 1986-88, σε μια εποχή που υπήρχε έντονος διαχωρισμός ακόμη και στο τραγούδι, έσμιγε απενοχοποιημένα το ροκ με το λαϊκό, το έντεχνο και την παράδοση, δίνοντας λόγο σε ξεχασμένους δημιουργούς και τόπο στους νέους.

Δεν είναι τυχαίο ότι η πρώτη εκπομπή του Νίκου Πορτοκάλογλου με τη Ρένα Μόρφη, το «Μουσικό κουτί» στην ΕΡΤ1, έκλεισε με όλους τους συντελεστές να την αφιερώνουν, αυτή και όσες θα ακολουθήσουν, στον αγαπημένο Διονύση Σαββόπουλο. Δεν είναι τυχαίο, γιατί έπειτα από τόσα χρόνια η δημόσια τηλεόραση απέκτησε ένα νέο καταφύγιο και συγχρόνως αντάξιο ορμητήριο για το ελληνικό τραγούδι.

Το «Μουσικό κουτί» είναι διαφορετικό από κάθε άλλη μουσική εκπομπή της τηλεόρασης. Το σκηνικό θυμίζει το πραγματικό στούντιο του Πορτοκάλογλου στο υπόγειο του σπιτιού του, με τα χαλιά να ζεσταίνουν τον χώρο, και τον ήχο και τις ωραίες κιθάρες παρατεταγμένες ολόγυρα. Ακόμη και ο φωτισμός είναι χαμηλός, σπιτικός, καμία σχέση με τις άλλες φωταγωγημένες εκπομπές.

Εδώ οι καλεσμένοι δεν είναι κομπάρσοι, είναι διαλεχτοί δημιουργοί και ερμηνευτές της πιο ενδιαφέρουσας πλευράς του ελληνικού τραγουδιού, οι οποίοι επιτέλους βρίσκουν ένα χώρο να νιώσουν άνετα και φιλόξενα. Λένε ιστορίες που έχουν συναίσθημα, χιούμορ, τραγουδούν και όπως συμβαίνει και στις παρέες των καλλιτεχνών όταν σμίγουν σε σπίτια και στούντιο, δοκιμάζουν τραγούδια άλλων. Αυτό συμβαίνει στο δεύτερο μέρος της εκπομπής. Χωρίς φωνές, χωρίς λαμέ επίδειξη, χωρίς τα τεχνάσματα της πίστας.

Οπως στα λάιβ του, έτσι κι εδώ ο Νίκος Πορτοκάλογλου και οι συνεργάτες του «πειράζουν» τις ενορχηστρώσεις ώστε να αποκτούν νέο ενδιαφέρον. Και οι επιλογές των τραγουδιών στο δεύτερο μέρος είναι απρόβλεπτες: η Μποφίλιου τραγούδησε Ριάνα αλλά και Ζαμπέτα, ο Φοίβος Δεληβοριάς Απόστολο Καλδάρα, ο Μπάμπης Στόκας τον «Αλήτη» του Ζαμπέτα, η Μελίνα Ασλανίδου το διάσημο «Malo» της Βebe…

Η κάμερα εδώ στέκεται περισσότερο στους μουσικούς, όχι μόνο γιατί το χαίρονται, αλλά γιατί έχουν δημιουργικό ενδιαφέρον. Ενα μουσικό τηλεοπτικό αντάμωμα καλλιτεχνών που σέβονται ο ένας τον άλλον, μοιράζονται ιστορίες και εμπειρίες κάθε Τετάρτη βράδυ.