ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η φωνή βρίσκει πάλι την έμπνευση

i-foni-vriskei-pali-tin-empneysi-561191830

Iσως το τραγούδι από τα μπαλκόνια που εμψύχωσε τους αποκλεισμένους στην αρχή της πανδημίας να ήταν η πρώτη ένδειξη: η φωνή ξαναβρίσκει την έμπνευσή της. «Μάλλον το είχαμε παρακάνει με την εικόνα», έλεγε τις προάλλες ένας φίλος που εργάζεται στον χώρο του θεάματος. Ακούγοντάς τον σκέφτηκα πόσο αχόρταγοι είχαμε γίνει όλοι με την κατανάλωση οπτικού υλικού, πριν αναγκαστούμε να στερηθούμε τα ζωντανά θεάματα. Βιντεοπροβολές πλαισίωναν τα δύο τρίτα των παραγωγών σε όλες τις παραστατικές τέχνες, πολλαπλασιάζοντας την ένταση ή το περιεχόμενο των μηνυμάτων σε μια επικοινωνία που έπρεπε να θυμίζει όλο και περισσότερο την πολυάσχολη και πολυδιασπασμένη καθημερινότητά μας. Μέχρι που όλα σίγησαν απότομα. Και η φωνή επέστρεψε πιο άμεση και πιο γρήγορη, για να παρηγορήσει τους νεο-μοναχικούς, που ανακαλύψαμε ότι εκτός από μάτια διαθέτουμε αυτιά.

Στην Ελλάδα τα audio books, που έχουν τόσο ενδιαφέρον και ένα ευρύ κοινό στο εξωτερικό, ποτέ δεν αναπτύχθηκαν. Τα podcasts ήρθαν καθυστερημένα και σε γενικές γραμμές παραμένουν συμβατικά ως προς το περιεχόμενο και μέτρια ως προς το αποτέλεσμα. Αλλά η πενία –και η ανάγκη– τέχνας κατεργάζεται. Τον δρόμο που ενώνει και πάλι τη φωνή με την καλλιτεχνική δημιουργία άνοιξε ο πρώτος κύκλος των «Αναγνώσεων» του ΚΠΙΣΝ, στην αρχή της πανδημίας, με την Αννα Κοκκίνου να διαβάζει μοναδικά τον «Μοσκώβ Σελίμ» του Γεωργίου Βιζυηνού. Σήμερα η εξαιρετική ακουστική βιβλιοθήκη τους περιλαμβάνει 11 έργα ελληνικής πεζογραφίας και προχωράει στον δεύτερο κύκλο, με ξένους συγγραφείς (πιο πρόσφατα, η Μαρία Κεχαγιόγλου διαβάζει τον «Μικρό κύριο Φρίντεμαν» του Τόμας Μαν).

Το Φεστιβάλ Αθηνών πριν από λίγες ημέρες εγκαινίασε τη σειρά των Radio Plays, μια προσπάθεια που συνδέει το ραδιοφωνικό θέατρο με την αστυνομική λογοτεχνία και την τζαζ μουσική. Πέντε σκηνοθέτες και ο μικρός τους θίασος συναντούν πέντε συγγραφείς αστυνομικών διηγημάτων δημιουργώντας πρωτότυπες παραστάσεις (στην πλατφόρμα θα βρείτε τους «Κορυδαλλούς της πλατείας Αμερικής» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καταλειφού). Τέλος, το Μέγαρο Μουσικής ηχογραφεί τα δικά του podcasts –συνδυασμός λόγου και μουσικής– σε παρουσίαση και επιμέλεια του πιανίστα και έμπειρου από το ραδιόφωνο Χρίστου Παπαγεωργίου. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι είναι μόνον η αρχή ενός νέου πεδίου καλλιτεχνικού πειραματισμού.