Ματιές στον κόσμο

3' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Το Μετροπόλιταν στήνει εκ νέου τις ευρωπαϊκές συλλογές του

Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης παραδίδει σταδιακά (έως το 2022) τις επανασχεδιασμένες αίθουσες των ευρωπαϊκών συλλογών, περίπου από το 1250 έως το 1800, επιτυγχάνοντας αφενός την ανακαίνιση των χώρων και την εγκατάσταση νέου φωτισμού και αφετέρου τη νέα μουσειολογική προσέγγιση. Η νέα οπτική στην ανάδειξη των κορυφαίων συλλογών του Μετροπόλιταν ενσωματώνει και αφομοιώνει σύγχρονα ζητήματα που προκύπτουν από τον δημόσιο διάλογο, με σκοπό να προσελκύσει τις νεότερες γενιές των φιλότεχνων. Οπως γράφει στους New York Times ο τεχνοκριτικός Χόλαντ Κότερ, έχει παρατηρήσει ο ίδιος κάμψη ενδιαφέροντος για τους μεγάλους δασκάλους και την κλασική αντίληψη περί ιστορίας της τέχνης και αυτό ίσως έχει να κάνει με την ατζέντα, τη θεματολογία και τις προτεραιότητες που θέτει η σχολική εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια. Το μεγάλο μουσείο της Νέας Υόρκης σχεδιάζει και αποκαλύπτει σταδιακά νέες ιεραρχήσεις και οργανώνει την ανάδειξη των συλλογών με μεγαλύτερη ευελιξία και με απόσταση από περισσότερο δογματικές απόψεις του παρελθόντος. Ερχονται μπροστά καλλιτέχνες που δεν είχαν ευνοηθεί ιδιαιτέρως από προηγούμενες αναγνώσεις των ιστορικών τέχνης, αναδεικνύεται ιδιαίτερα η δημιουργικότητα των γυναικών καλλιτεχνών (σε αντίστιξη με την επί σειράν αιώνων περιθωριοποίησή τους) και τονίζονται ζητήματα αποικιοκρατίας και δουλοπαροικίας. Ωστόσο, τα νέα θέματα που εισάγονται ως σημαντικά για τον επανασχεδιασμό των συλλογών δεν επηρεάζουν τον πυρήνα, που παραμένει πιστός σε όσα υπαγορεύει η μεγάλη τέχνη και όχι η ατζέντα της κοινωνιολογίας. Οπως αναφέρει ο τεχνοκριτικός Χόλαντ Κότερ, οι αλλαγές αυτές και η εισαγωγή νέων κριτηρίων στην παρουσίαση των κλασικών συλλογών έχουν να κάνουν με την ψηφιακή κουλτούρα και το ψυχαναγκαστικό της δέσιμο με το παρόν. Η εξάρτηση από «αυτό που συμβαίνει τώρα» αδυνατίζει το κριτήριο κατανόησης του παρελθόντος και πιέζει για την εισαγωγή ζητημάτων που απασχολούν τις κοινωνίες τού σήμερα. Σε κάθε περίπτωση, τα μεγάλα αυτά θέματα, που είναι κυρίως κοινωνικά και πολιτικά, αναδεικνύονται σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών εκ μέρους των μουσείων. Τα μουσεία επανασχεδιάζουν όχι μόνο τον τρόπο προβολής των συλλογών τους αλλά και τον ίδιο τον ρόλο τους και τη δυνατότητα που έχουν να συνομιλούν με ένα ευρύτερο κοινό. Η έκθεση που εγκαινιάστηκε πρόσφατα στο Μητροπολιτικό έχει θέμα «Ενα νέο βλέμμα στους Μεγάλους Δασκάλους».

ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ
Τα γλυπτά του Μπερνίνι

Ματιές στον κόσμο-1
Φωτ. SOTHEBY’S

Η μεγαλοφυΐα του Μπερνίνι μας εισάγει στη γλυπτική τέχνη του μπαρόκ στην καλύτερη εκδοχή της. Ο Μπερνίνι, ταυτισμένος με τη Ρώμη του 17ου αιώνα, ενδιαφερόταν για την εξωστρέφεια του συναισθήματος επιτυγχάνοντας μια μεγάλη τομή στην τέχνη της γλυπτικής. Στα χέρια του το μάρμαρο γινόταν το πιο εύπλαστο υλικό. Ο οίκος Sotheby’s δημοπρατεί την περίφημη συλλογή της Εστερ Ντάιμοντ, ανάμεσα στην οποία υπάρχει το «Φθινόπωρο» των Μπερνίνι, πατέρα και υιού.

ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ
Μεταρρύθμιση

Ματιές στον κόσμο-2
Φωτ. IAN HODGKINSON/ PICTURELT MEDIA

Ενα αναπάντεχο εύρημα σε εκκλησία του Ντέρμπισαϊρ ενθουσίασε τους ιστορικούς και τους αρχαιολόγους. Είναι το άγαλμα ενός ιερέα που βρέθηκε βανδαλισμένο πίσω από τους αυλούς του εκκλησιαστικού οργάνου μιας μεσαιωνικής εκκλησίας. Το άγαλμα, που χρονολογείται από το 1350, είχε υποστεί το μένος των στρατιωτών που ενεργούσαν κατ’ εντολήν του Ερρίκου Η΄ κατά τη Μεταρρύθμιση. Φέρει ίχνη χρυσού και οι συντηρητές θα το αποκαταστήσουν.

ΠΑΡΙΣΙ
Σκαπανέας της φωτογραφίας

Ματιές στον κόσμο-3
Φωτ. BnF

Η σύμπραξη του Μουσείου Ορσέ και της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας γέννησε την έκθεση για τον Φιλιμπέρ Ζιρό ντε Πρανγκέ (1804-1892), που είχε παραμείνει σε αφάνεια ώς τα τέλη του 20ού αιώνα. Σήμερα αναγνωρίζεται ως σκαπανέας της φωτογραφίας και δημιουργός πολλών δαγκεροτυπιών, ήδη από το 1841. Τον ανακάλυψαν ερευνητές και τον αποθέωσε η αγορά της τέχνης. Αριστοκράτης, ιστορικός και συλλέκτης ο ντε Πρανγκέ είναι ονομαστός για τον αισθητικό κόσμο του.

ΤΟΚΙΟ
Τακάσι Μουρακάμι

Ματιές στον κόσμο-4
Φωτ. RK

Δέκα μέτρα ψηλό είναι το νέο γλυπτό του Τακάσι Μουρακάμι που εγκαταστάθηκε στο Τόκιο, στην περιοχή Ριπόνγκι με τους πύργους και τα εμπορικά κέντρα. Το μνημειακών διαστάσεων γλυπτό είναι από μπρούντζο, καλύπτεται από φύλλα χρυσού και αποτελείται από δύο φιγούρες, ενός ενήλικα και ενός παιδιού. Το γλυπτό έχει ως βασικό μοτίβο τα αγαπημένα φυτικά σύμβολα του Μουρακάμι. Είναι τρισδιάστατο και κατασκευάστηκε ώστε να αντικρίζεται από 360 μοίρες.

ΒΙΕΝΝΗ
Μπελβεντέρε

Ματιές στον κόσμο-5
Φωτ. ROBERT MICHAEL/ DPA

Οι μεγάλες εκθέσεις που είχαν αναβληθεί στα ανάκτορα του Μπελβεντέρε στη Βιέννη θα παρουσιαστούν σε βάθος χρόνου, το 2022 και το 2023, καθώς είναι μεγάλες παραγωγές που απευθύνονται σε ευρύ, διεθνές κοινό. Τον Ιανουάριο 2022 θα ανοίξει η έκθεση που εξετάζει τη σχέση ανάμεσα στον Νταλί και στον Φρόιντ και τον Ιανουάριο του 2023 θα παρουσιαστεί η έκθεση για τον Κλιμτ με έμπνευση από τον Ροντέν, τον Βαν Γκογκ και τον Ματίς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή