ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Οι υπέροχοι Ασιάτες ξαναχτυπούν

Οι υπέροχοι Ασιάτες ξαναχτυπούν

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως ο υπόλοιπος κόσμος ανακαλύπτει (ξανά) το ασιατικό σινεμά μέσα στον 21ο αιώνα. Λέμε «ξανά» διότι αν ακούσει κανείς δυτικούς κινηματογραφιστές όπως ο Κουέντιν Ταραντίνο ή ο Στίβεν Σπίλμπεργκ σε συνεντεύξεις τους, θα δει ότι έχουν επηρεαστεί πολύ από τους μεγάλους Ασιάτες κλασικούς, ιδιαίτερα τους Ιάπωνες. Εδώ ωστόσο μιλάμε για σύγχρονο σινεμά σαν αυτό του Χιροκάζου Κόρε-Εντα («Κλέφτες καταστημάτων») και του Μπονγκ Τζουν-χο («Παράσιτα»), που τα δύο τελευταία χρόνια κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών, με τον δεύτερο φυσικά να φτάνει και ώς το οσκαρικό «Εβερεστ» πέρυσι, γράφοντας ιστορία. Για όσους δεν έχουν πειστεί ακόμα, η πλατφόρμα του Cinobo παρουσιάζει αυτές τις μέρες ένα μεγάλο αφιέρωμα στους σπουδαιότερους δημιουργούς της νεότερης γενιάς από τις χώρες της μακρινής σε εμάς Ανατολής.

Οταν μιλάμε βέβαια για ασιατικό σινεμά δεν σημαίνει πως αναφερόμαστε απαραίτητα και σε κοινά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, ελάχιστη σχέση υπάρχει ανάμεσα στο καταιγιστικό «Εξπρές των ζωντανών νεκρών» του Κορεάτη Γιέονγκ Σανγκ-χο και στο στοχαστικό σινεμά του Κινέζου δεξιοτέχνη Ζία Ζανγκ-κε. Αυτά πάντως συνυπάρχουν μαζί με πολλά ακόμα στο αφιέρωμα του Cinobo, από όπου ξεχωρίζουμε και προτείνουμε ανεπιφύλακτα τα παρακάτω.

«Η υπηρέτρια» Παρκ Τζαν-γουκ

Ο Κορεάτης κινηματογραφιστής έγινε παγκοσμίως γνωστός όταν το 2003 έριξε τη βόμβα του «Oldboy», ωστόσο αυτή δεν είναι η μόνη αξιόλογη ταινία του. Στη συνέχεια δημιούργησε το εξαιρετικό βαμπιρικό δράμα «Δίψα», ενώ το 2016 ήρθε ξανά στο προσκήνιο με την «Υπηρέτρια». Η τελευταία μάς μεταφέρει στην Κορέα της δεκαετίας του 1930, περίοδο της ιαπωνικής κατοχής, όπου η νεαρή Σούκι προσλαμβάνεται ως υπηρέτρια από μια πάμπλουτη Γιαπωνέζα κληρονόμο, η οποία ζει με τον αυταρχικό θείο της. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια επιδέξια κλέφτρα, η οποία έχει στόχο, μαζί με έναν απατεώνα, να αποπλανήσουν την κληρονόμο και να της αφαιρέσουν την περιουσία. Η ταινία εποχής συναντάει εδώ το ερωτικό θρίλερ, την ώρα που και τα δύο μπαίνουν στο εκπληκτικό εικαστικό περιτύλιγμα του Παρκ Τζαν-γουκ. Ο δε χειρισμός της κάμερας και του φωτός είναι υποδειγματικός, ενώ κάποια από τα πλάνα του μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής.

oi-yperochoi-asiates-xanachtypoyn0
Ομορφες αφηγήσεις, καλοστημένη δράση, υπέροχα κάδρα και απροσδόκητο χιούμορ είναι τα χαρακτηριστικά που συχνά συναντάμε στο ασιατικό σινεμά, το οποίο ξεχωρίζει επίσης για την ποικιλομορφία του.

«Κλέφτες καταστημάτων» Χιροκάζου Κόρε-Εντα

Το αριστουργηματικό φιλμ του Ιάπωνα σκηνοθέτη με την ανθρωπιστική ματιά βραβεύτηκε στις Κάννες και συγκίνησε τους σινεφίλ σε ολόκληρο τον κόσμο. Πρωταγωνιστές του είναι μια ιδιότυπη οικογένεια, δίχως κανονικούς συγγενικούς δεσμούς, αλλά ενωμένη από την ανάγκη και την… απάτη. Μια γιαγιά που παίρνει επίδομα επειδή μένει μόνη (αλλά φιλοξενεί κόσμο), ένας πατέρας που μαθαίνει στα παιδιά (δεν είναι στην πραγματικότητα δικά του) την τέχνη της μικροκλοπής στα σούπερ μάρκετ, γυναίκες που βάζουν σε στρώματα τα ρούχα στα δοκιμαστήρια κ.ο.κ. Οταν ένα μικρό –και κακοποιημένο– κοριτσάκι θα βρεθεί στον δρόμο τους, εκείνοι το «υιοθετούν» και το φροντίζουν σαν να ήταν δικό τους. Ο Κόρε-Εντα γράφει, πρώτα από όλα, ένα εξαιρετικό σενάριο, το οποίο συνδυάζει αποτελεσματικά χιούμορ και δράμα, προκειμένου να μιλήσει για τους παρίες μιας κατά τα άλλα ανεπτυγμένης κοινωνίας.

«Το παιχνίδι με τη φωτιά» Λι Τσανγκ Ντονγκ

Βασιζόμενος στο διήγημα «Barn Burning» του Χαρούκι Μουρακάμι, ο Κορεάτης auter δημιουργεί ένα βραδυφλεγές φιλμ που έχει στον πυρήνα του ένα ερωτικό τρίγωνο. Ο Γιονγκσού, ένας νεαρός που μόλις έχασε τη δουλειά του, πέφτει τυχαία πάνω σε μια παλιά γνωστή που έμενε κάποτε στη γειτονιά του. Μεταξύ τους αναπτύσσεται ένα σύντομο ειδύλλιο, όμως εκείνη σύντομα φεύγει για ταξίδι, αναθέτοντάς του να προσέχει τη γάτα της. Επιστρέφοντας θα του συστήσει τον Μπεν, έναν μυστηριώδη συνομήλικό τους, πλούσιο κατά τα φαινόμενα, ο οποίος είναι πλέον μαζί της. Ο Γιονγκσού αρνείται να τα παρατήσει, με την εμμονή του σύντομα να αποκαλύπτει συνταρακτικά μυστικά. Το αργόσυρτο πρώτο μέρος της ταινίας μάς προετοιμάζει για το δεύτερο, όπου μεταμορφώνεται σε ένα ιδιότυπο αστυνομικό θρίλερ, με τους ήρωες να μοιάζουν ανίκανοι να ξεφύγουν από την τραγική τους μοίρα.

«Μνήμες φόνων» Μπονγκ Τζουν-χο

Ο άνθρωπος που γκρέμισε πέρυσι το κάστρο του Χόλιγουντ με τα «Παράσιτα» έχει επίσης δημιουργήσει ένα από τα πιο συναρπαστικά αστυνομικά των τελευταίων ετών. Το φιλμ περιγράφει τη δράση ενός αδίστακτου σίριαλ κίλερ, ο οποίος εκτελεί νεαρές γυναίκες σε κάποια επαρχιακή κωμόπολη το 1984. Πρωταγωνιστές της ιστορίας είναι δύο αστυνομικοί, ένας ντόπιος και ένας που καταφθάνει από τη Σεούλ, οι οποίοι προσπαθούν να διαλευκάνουν την υπόθεση. Ο Τζουν-χο ανεβοκατεβάζει δεξιοτεχνικά τον διακόπτη της έντασης, παντρεύοντας δραματικούς και ανάλαφρους τόνους, ενώ παράλληλα παραδίδει σεμινάριο κινηματογράφησης, ιδιαίτερα των εξωτερικών χώρων.