ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Τα «Μήλα» στον δρόμο για το κόκκινο χαλί

Τα «Μήλα» στον δρόμο για το κόκκινο χαλί

Λίγο το θέμα της, που κατά σύμπτωση συνέπεσε αρκετά με όσα βιώνει ο πλανήτης τον τελευταίο χρόνο, λίγο η αρωγή της διάσημης Κέιτ Μπλάνσετ και, πολύ περισσότερο, η ίδια η υψηλή ποιότητα της ταινίας του πρωτοεμφανιζόμενου Χρήστου Νίκου, τα «Μήλα» μοιάζουν έτοιμα να διεκδικήσουν με σοβαρές πιθανότητες μία θέση στη φετινή τελετή των Οσκαρ, που θα πραγματοποιηθεί στα τέλη Απριλίου. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν οι… οιωνοί, με το ελληνικό φιλμ να βρίσκεται, μέσα στον Ιανουάριο, διαρκώς στην επικαιρότητα των αμερικανικών κινηματογραφικών μέσων ενημέρωσης.

«Η πρόταση της Ελλάδας μάς φέρνει μπροστά σε μια πραγματικότητα που δεν είναι διαφορετική από τη δική μας, όταν ένας άγνωστος ιός ρίχνει ξαφνικά τους ανθρώπους σε αμνησία», σημειώνουν οι Los Angeles Times, ενώ το περιοδικό Hollywood Reporter επιλέγει τα «Μήλα» ως μία από τις τρεις καλύτερες ξενόγλωσσες –ή διεθνείς, σύμφωνα με τον νέο ορισμό της Ακαδημίας– ταινίες του 2020. Δίνοντας, μάλιστα, μια εναλλακτική ερμηνεία όσων βλέπουμε στο φιλμ του Χρ. Νίκου, το αμερικανικό μέσο σημειώνει: «Τα “Μήλα” είναι μια λεπτή σάτιρα για την τεχνολογία, για τα apple στις τσέπες μας που μας κλέβουν τη μνήμη και την προσωπική μας ταυτότητα. Ο ήρωας της ταινίας, όμως, ξυπνάει με αμνησία σε έναν αναλογικό κόσμο, χωρίς Διαδίκτυο και κινητά, για να καταγράψει σε μια παλιά Polaroid τις καινούργιες εμπειρίες του, που θα τον βοηθήσουν να συνθέσει μια νέα μνήμη».

Φυσικά, όλα αυτά δεν γίνονται αυτόματα. «Πρόκειται για πολύ δύσκολο στόχο, που έχει γίνει ακόμη πιο δυσπρόσιτος τα τελευταία χρόνια, το να φθάσει κανείς στη βραχεία λίστα των ξενόγλωσσων Οσκαρ. Απαιτείται ένα ολόκληρο σχέδιο προώθησης, σε συνεργασία με τον εκεί διανομέα, οι κατάλληλες επαφές, προβολές και δημοσιεύματα, προκειμένου να μπει η ταινία στα ραντάρ των μελών της Ακαδημίας. Ολα αυτά, εξάλλου, έχουν και μεγάλο οικονομικό κόστος», μας λέει ο Νίκος Σμπιρίλης της Boo Productions, εταιρείας παραγωγής των «Μήλων».

Το επόμενο βήμα, τώρα, είναι μια δωρεάν διαδικτυακή προβολή –με 24ωρη διάθεση– στην Αμερική, την οποία διοργανώνουν από κοινού το Los Angeles Greek Film Festival και το UCLA Stavros Niarxos Foundation Center for the Study of Hellenic Culture, ώστε να δουν την ταινία όσο περισσότεροι από τον κύκλο των «εκλεκτών» των Οσκαρ. Παράλληλα, όπως αναφέραμε και στην αρχή, η Κέιτ Μπλάνσετ έχει υιοθετήσει εδώ και καιρό τα «Μήλα», βοηθώντας σημαντικά στην καμπάνια και κυρίως συστήνοντας τον Χρήστο Νίκου στα μέλη της Ακαδημίας.

Για να φθάσουμε, ωστόσο, έως αυτές τις εξελίξεις, προηγήθηκε μια πορεία: «Το πιο καθοριστικό ίσως από όλα ήταν το άνοιγμα στο Φεστιβάλ Βενετίας τον Σεπτέμβριο και οι εξαιρετικές κριτικές που πήρε εκεί. Στη συνέχεια, η ταινία αγοράστηκε από Αμερικανό διανομέα και ταυτόχρονα πήρε το χρίσμα της Ελλάδας για τα Οσκαρ. Από εκείνο το σημείο και έπειτα υπήρξε επίσης σημαντική η βοήθεια –και οικονομική– του υπουργείου Πολιτισμού και του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου», σημειώνει σχετικά ο κ. Σμπιρίλης.